• elinp88

Jobbigt med sömnen hos min snart 4-månaders...

Usch, det är inte lätt att vara första barns-förälder... Fy sjutton! Och kan inte tänka mig att det är lättare sen heller, när man kanske har fler...

Vår lilla kille har aldrig varit i något större behov med flera timmars sömn, förutom när han var nyfödd... Vi fick rätt snart in sömnrutinerna (oftast hade Elias somnat vid 20.00), och när han var drygt 2 månader, sov han i stort sett hela nätterna fram till 03.00 och framåt.

Men nu börjar mina tankar rulla.. Oftast behöver han amma, för att komma till ro och ev somna. Vissa kvällar lååånga stunder (alltså 30 min eller mer), ikväll har jag tex. ammat honom till och från i säkert en timme sammanlagt.. Då börjar det eka i mitt huvud : "Amma inte barn till sömns, då vänjer dem sig vid det och kan inte somna utan det i fortsättningen"..      

På dagarna försöker jag lyckas få honom till att sova lite, gärna åtminstone någon timme. Oftast funkar det skapligt på vardagarna, när sambon är på jobbet. Undra varför det då inte funkar lika bra på helgerna? Det har åtminstone funkat de flesta dagarna med att han får ligga inbäddad i filten i soffan, efter ett tag med nappen i munnen och filten nedvikt över ögonen och sen somnar han efter ett tag. Men jag skulle önska att jag kanske kunde lyckas få honom till att somna om en liten stund på dagarna också. 

Man läser ju att barn bör lära sig att somna om själva, men här lyckas vi inte med det....

Promenader i vagnen brukar få honom till att somna, eller att åka bil, men det tar jag inte till på kvällen för att lyckas få honom till att sova. Det känns inte som att det bygger någon bra grund. 

Snälla. har ni några dundertips som har funkat utan problem för er?

Är det för tidigt att börja med dagsrutiner för att få honom till att sova lite?

Ibland känns det som att vi börjar försöka få honom till att somna, när han redan är övertrött.

En sak som jag börjat köra med är att på natten amma honom, men inte byta blöjan (om det inte luktar bajs förstås! Är det en dum idé? Blöjan byter jag såklart sedan på morgonen, när vi gått upp!          

Min tanke var att börja försöka komma in i kvällsrutin med att ge babymassage (tanken skrämmer mig med hur mycket Elias kommer kissa rakt ut, om han ska masseras naken! Drömmer). Har ni några tips runt detta?             

Jag är inte tappat bakom flötet, så dumförklara mig inte!! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-10 21:23
    Vi har även försökt införa ett speciellt gosedjur, som vi leker med på dagarna, och som han även får ha med sig till sängen (eller babynestet i vår säng!)

• Svar på tråden Jobbigt med sömnen hos min snart 4-månaders...
  • skogsvitter

Han är mitt i en väldigt jobbig utvecklingsfas som de allra flesta bebisar påverkas av, framförallt när det gäller sömnen.

Det är helt normalt att han ammas till sömns, det är biologiskt och beror på att hormoner frigörs som gör att han mår gott, känner sig trygg och lugn nog att kunna somna. När han blir större kommer det behovet att avta helt automatiskt. Du behöver inte göra något alls, han kommer mogna, växa och utvecklas till en självständig individ helt utan att du behöver köra några metoder, tips och knep för att "träna" honom till detta!

Det är en myt att barn behöver lära sig somna själva. Så det kan du helt enkelt bara strunta i.

Försök istället att underlätta så mycket som möjligt för dig själv, gör det som fungerar bäst för stunden helt enkelt. Är det att amma till sömns, så ja gör det. Fungerar det bättre att vagna eller söva honom i sängen, så ja gör det istället De flesta bebisar behöver dock på ett eller annat sätt närheten från en förälder för att kunna komma till ro, helt normalt och i synnerhet i utvecklingsfaser.

Angående att du får amma länge vissa kvällar så är det också normalt, det beror på att han justerar produktionen. Så länge du fortsätter att amma fritt så kommer han reglera detta själv och då kommer han helt enkelt amma mer vissa dagar/kvällar/nätter och mindre vissa. Det är så det ser ut med en liten

Om han behöver bröstet så ge honom det, men prova också att söva på andra sätt ibland (vilket du ju redan gör, vagnen är ju ett sätt) om du vill, för att låta honom somna på lite olika sätt. Låt också pappan vara delaktig och försöka lägga bebisen efter att du ammat färdigt ibland, det skadar inte att prova men om bebisen skriker och vill ha bröstet så är det ju ett uppenbart behov han har och då måste han också få det! Bebisar är behovsstyrda och styrs inte av några vanor, därför måste ni lyssna på det han behöver och ge honom det istället för att oroa er för att han aldrig kommer bli självständig för att han behöver er just nu!

• elinp88

Skönt att höra det från någon! Det gjorde det inte heller lätt att en gång få höra att jag använde tutten som "tröstnapp"..

• skogsvitter
    elinp88 skrev 2013-02-10 21:37:01 följande:

Skönt att höra det från någon! Det gjorde det inte heller lätt att en gång få höra att jag använde tutten som "tröstnapp"..

Men kära nån, är det inte egentligen just vad bröstet rent biologiskt ska vara? Det är ju vad amma fritt betyder, allmänna riktlinjer inom svensk vård idag är att man ska amma fritt och det innebär att man ska amma så fort bebisen vill det. Och till skillnad från nappen så bidrar snuttandet både till att bibehålla en tillräcklig produktion, och till att hormoner frigörs som både är smärtlindrande, rogivande osv men också hjälper magen om det är så att bebisen har lite magknip. Ingen plastnapp i hela världen kan ge samma fördelar som amningen

Förmodligen är de bara okunniga eller avundsjuka om de kläcker ur sig sådana saker, så det är bara att ignorera!
  • skogsvitter
    elinp88 skrev 2013-02-10 21:42:55 följande:
    Eller så tog jag det på fel sätt!
    Så kan det ju vara. Man är alltid extra känslig som nybliven mamma och framförallt när alla ska ha åsikter om allt man gör och hur bebisen ska hanteras osv. Man får försöka tänka bort kommentarer osv och lägga fokus på bebisen istället.
  • KLAJSHUH

Här har du en förstagångs förälder vars barn sover sjuuukt dåligt och har gjort bra länge : / Vi har försökt i stort sett ALLT vi kan komma på. Mitt tips är att ta den enklaste vägen ni kan. Amma till sömns om det funkar. Min son kan somna själv ibland i sin säng men lik förbannat vaknar han ofta varje timme om nätterna. Nä, försök följ ditt barns signaler o rytm och välj lättaste sättet för stunden.. När det gäller kvällsrutiner är det absolut inte för tidigt. Vi började vi två månader. : p

• elinp88

KLAJSHUH, har ni lyckats få in några bra rutiner för dagssömnen eller så? Peppar peppar så sover våran killen oftast bra på nätterna, när han somnat!

• KLAJSHUH

Nä tyvärr har vi inte det. Eftersom han sover så dåligt om nätterna och vaknar väldigt olika på morgonen tar jag varje dag som den kommer. Försöker få honom att sova när han är trött. Men han vaknar jämt i sömnskarven efter ca 30 min o kan va jätte svår att söva om.. Vilket resulterar i att efter em timme är han as trött igen..

• elinp88

Elias sover oftast en timme på FM, i alla fall på vardagarna. Senaste dagarna har det tyvärr dock blivit en kortare powernap. Sen blir det ju inte lättare av att jag blivit förkyld igen med ont i halsen och hosta!

Svar på tråden Jobbigt med sömnen hos min snart 4-månaders...