• Leonel

Nappflaskan är ett monster, hjälp!!

Till min stora förvåning så tar inte sonen nappflaska. Har provat allt möjligt, han totalt vägrar. BVC sa att jag skulle sluta ge honom välling men han verkligen älskar det, då vill jag bara inte sluta. Vill att han börjar ta nappflaskan, vad ska jag göra? Tips tack!

• Svar på tråden Nappflaskan är ett monster, hjälp!!
  • Kerubmamman

Hur får han i sig vällingen?

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Zs1985

pröva med pipmugg? annan sorts tutt på napplaskan, latex ist för silikon?

• tilj75

Hur gammal är han och hur har han fått i sig vällingen tidigare?

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130315 ♥
  • Leonel
    Kerubmamman skrev 2013-02-10 21:33:02 följande:
    Hur får han i sig vällingen?
    Med sked vilket är skit jobbigt, när han vaknar och vill ha välling på natten är det jätte jobbigt för mig, ammar fortfarande men han blir inte mätt. Nu e han ju trots allt 9 månader...
  • Kerubmamman

Testa olika sorters pipmuggar, de spillfria kan vara svårt om han inte kan suga. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Leonel
    Zs1985 skrev 2013-02-10 21:33:52 följande:
    pröva med pipmugg? annan sorts tutt på napplaskan, latex ist för silikon?
    har provat, han tar inte det heller. provat allt möjligt. men hur ska jag veta om det är silikon eller latex på en nappflaska finns d väl inga sånna att välja mellan
  • tilj75
    Leonel skrev 2013-02-10 21:35:31 följande:
    Med sked vilket är skit jobbigt, när han vaknar och vill ha välling på natten är det jätte jobbigt för mig, ammar fortfarande men han blir inte mätt. Nu e han ju trots allt 9 månader...
    Men då kan han väl dricka ur pipmugg eller vanlig mugg?
  • Leonel
    tilj75 skrev 2013-02-10 21:34:34 följande:
    Hur gammal är han och hur har han fått i sig vällingen tidigare?
    9 månader är han. när han var bebis fram tills han blev ca 4 månader då tänder började spöka för honom slutade han med både napp och nappflaska. sen tog han inte tillbaka det. nu har han sina 4 tänder, äter bra på dagarna men på nätterna blir det jobbigt för mig. vill att han ska ta nappflaska men han vägrar...
  • Leonel
    tilj75 skrev 2013-02-10 21:38:06 följande:
    Men då kan han väl dricka ur pipmugg eller vanlig mugg?
    Har köpt MAM.s pipmugg som är spillfri, han fattade först inte hur man tog den men nu är han med. fast det är samma där, han vill bara ha vatten o dricka ur den...
  • tilj75
    Leonel skrev 2013-02-10 21:39:38 följande:
    9 månader är han. när han var bebis fram tills han blev ca 4 månader då tänder började spöka för honom slutade han med både napp och nappflaska. sen tog han inte tillbaka det. nu har han sina 4 tänder, äter bra på dagarna men på nätterna blir det jobbigt för mig. vill att han ska ta nappflaska men han vägrar...
    Kanske dags att sluta med nattmål? Och ge gröt med sked istället för välling på dagarna?
  • Zs1985
    Leonel skrev 2013-02-10 21:37:57 följande:
    har provat, han tar inte det heller. provat allt möjligt. men hur ska jag veta om det är silikon eller latex på en nappflaska finns d väl inga sånna att välja mellan
    De vanliga tuttarna till napplaskorna man köper på Ica/coop/willys mm är i silikon. Latex kan finnas att köpa på välsorterade barnbutiker och kan vara en beställningsvara i värsta fall. De är ju då brun/beiga i färgen och är mycket mjukare i ytan än silikon men är inte lika "livsdugliga" som i silikon och måste bytas oftare.
  • tilj75
    Leonel skrev 2013-02-10 21:41:28 följande:
    Har köpt MAM.s pipmugg som är spillfri, han fattade först inte hur man tog den men nu är han med. fast det är samma där, han vill bara ha vatten o dricka ur den...
    Hm, men då kan det ju vara så att vällingen är för tjock så han måste ta i för att det ska komma något. Prova pipmugg som inte är droppfri.
  • Anna74a

Hur går det med ett smalt glas då?
    Min son fick använda drickkopp från Apoteket som nyfödd.
    Nu kan han dricka hyfsat ur glas vid fem månader.

• Leonel
    tilj75 skrev 2013-02-10 21:41:57 följande:
    Kanske dags att sluta med nattmål? Och ge gröt med sked istället för välling på dagarna?
    Gröt är ju mättande, men jag vet inte om HAN blir det. Han vaknar flera ggr på natten och vet att jag ammar, vill sluta amma också vilket är jätte svårt. Behöver nästan hjälp med det, det är ju hans ända tröst och slutar jag amma slutar han väl gå upp på natten med. Behöver lite hjälp med det med. Svårt att veta hur man bör sluta nu när han vägrar ta napp och flaska...
  • Leonel
    Zs1985 skrev 2013-02-10 21:42:25 följande:
    De vanliga tuttarna till napplaskorna man köper på Ica/coop/willys mm är i silikon. Latex kan finnas att köpa på välsorterade barnbutiker och kan vara en beställningsvara i värsta fall. De är ju då brun/beiga i färgen och är mycket mjukare i ytan än silikon men är inte lika "livsdugliga" som i silikon och måste bytas oftare.
    Har inte sett att det finns för nappflaskor, tack för tipset. Ska se om han är intresserad av napp latex napp först, sen kan jag börja fundera på flaskan med latex. tack för den
  • Leonel
    tilj75 skrev 2013-02-10 21:43:05 följande:
    Hm, men då kan det ju vara så att vällingen är för tjock så han måste ta i för att det ska komma något. Prova pipmugg som inte är droppfri.
    Får nog ta och sluta med välling i värsta fall och bara ge gröt, men han älskar välling och äter med sked. Han är så envis, borde ha tagit nu efter att han fått tänderna tycker man, men nej :)
  • Pajama

Hålet i flasknappen ska ju vara större för välling än för t.ex ersättning o vatten - har du tillräckligt stort hål? Mina har haft svårt att lära sig tekniken och jag har bl.a. skurit upp ett för stort hål (1-2 m.m.) för att det ska vara jättelätt i början. (slängt nappen sen, för den är ju skadad)

Jag har nyligen slutat nattamma och det gick lättare än jag trodde. Tog över dottern till mig och la henne med ansiktet uppe vid mitt ansikte och gosade ihop oss och stoppade nappen i munnen. Lite knorr, men sen glömde hon bort vad det var hon tänkte gjort där.
    Många sover i annat rum några nätter och låter pappan ta barnet på natten. Han har ju ingen bröstmjölk så då lär sig barnet att somna om ändå. 

Använder han inte vanlig napp? Förstår att du vill att han ska ta nappflaska!

• Leonel
    Pajama skrev 2013-02-11 16:04:25 följande:
    Hålet i flasknappen ska ju vara större för välling än för t.ex ersättning o vatten - har du tillräckligt stort hål? Mina har haft svårt att lära sig tekniken och jag har bl.a. skurit upp ett för stort hål (1-2 m.m.) för att det ska vara jättelätt i början. (slängt nappen sen, för den är ju skadad)

Jag har nyligen slutat nattamma och det gick lättare än jag trodde. Tog över dottern till mig och la henne med ansiktet uppe vid mitt ansikte och gosade ihop oss och stoppade nappen i munnen. Lite knorr, men sen glömde hon bort vad det var hon tänkte gjort där.
    Många sover i annat rum några nätter och låter pappan ta barnet på natten. Han har ju ingen bröstmjölk så då lär sig barnet att somna om ändå. 

Använder han inte vanlig napp? Förstår att du vill att han ska ta nappflaska!
    Hej. Har provat allt möjligt, inget går bra :). Mamma har tagit honom idag och jag har bara ammat 1 gång, sen pumpade jag och gav honom det. NEJ, hålet är inte litet, han hatar när hålet e för stort så då tar han den inte heller. Nu hänger han över mig, vill ha bröst och somna där, men nej det ska han inte få för jag försöker ta bort det helt.  Napp har han också slutat med då han var mindre, ska prova och se med latexnappar...
Svar på tråden Nappflaskan är ett monster, hjälp!!