Polisanmälan, hot egenmäktighet med barn
Hej!
Vet ej om jag lagt detta under rätt rubrik. Gäller familjerätt och polisanmälan.
Min man hotade att ta med sig vår gemensamma dotter till sitt hemland på obestämd tid i samband med att han till personligheten förändrades mycket (jag kände inte igen honom). Jag tog det på allvar och förstörde passet. Jag fick även rådet att polisanmäla (utifall han skulle göra allvar av det och inför eventuell vårdnadstvist) och nu är jag kallad till förhör.
Nu till min fråga:
Om jag låter mig förhöras - vad kan då hända med min man? Kanske sitter vi öga mot öga i rätten - och så ska vi försöka återuppbygga vår relation samtidigt?
Jag överväger att ge relationen en andra chans. Har någon erfarenhet av hur det blir att blanda in Polisen i en relation? Jag funderar alltså på vad jag har att vinna på stå för min polisanmälan. Om jag tar tillbaka polisanmälan och sedan anmäler igen, då kanske de inte tar mig på allvar? Jag tänker att min stackars man får väl sota för det han sagt och gjort. Om han vill ha en andra chans så får han väl ta konsekvenserna av sitt handlande - jag blev skiträdd. Kunde inte sova på natten och så vidare.. Vågade inte gå ut med dottern.. Och det han behöver göra är att gå igenom detta hos Polisen.. Så får han väl göra det för att få oss tillbaka..
Funderar också på hur det påverkar vår förmåga att samarbeta kring dottern i framtiden om det nu blir skilsmässa ändå. Skulle helst vilja lösa detta oss emellan med familjeterapi. Samtidigt är jag fortfarande rädd.
Erfarenheter och tips i ämnet mottages tacksamt. Helst från alla dessa kloka människor som mestadels hänger här i forumet - eventuella tips om att jag till exempel har gift mig med en kass man är varken välkommet eller konstruktivt..