• phillipha

LCHF - jag håller mig inte mätt......

Hjälp! Jag påbörjade lchf för några dagar sedan, och jag tycker att jag äterokej men jag håller mig inte mätt...som ex igår åt jag följande: Frukost: 1 bit finn crisp med smör och 1 kokt ägg, 1skål m turkisk yoghurt o frömusli Lunch: stekt kycklingfile, stekta grönsaker, salladsbuffe o gräddsås Mellis: fröknäcke m ost, 1 glas mjölk Middag: kyckling i grädd o parmesansås och stekta grönsaker plus liiite vanlig pasta Kvällsmat: fröknäcke m smöro korv, ostbitar o 1 glas mjölk Vad gör jag för fel? /jenny

• Svar på tråden LCHF - jag håller mig inte mätt......
  • Ramborg

Jag föreslår att du minskar på mängden fröknäcke och mjölk och ökar fettet. Rör ner en rejäl skvätt vispgrädde i turkyoghurten. Addera några skivor brie till lunchen. Ät ost och korv utan knäcke.

Kontrollera korven, byt sort om den innehåller potatismjöl.

Prova ostplättar som tillbehör till maten istället för pasta: 2-3 dl riven mild ost, 1- 2 ägg, kryddor som passar till resten av maten tex chili eller oregano eller basilika. Rör ihop. Klicka ut i stekpanna. Stek i smör till fin färg på båda sidor. Servera genast.

42.
  • kaffeamanda

Drick inte mjölk! mjölk innehåller ca 3,5% socker, beroende på mjölktyp. När du äter LCHF bör du åtminstone i början äta max 20 gram kolhydrater/dag. Dricker du två glas mjölk à 3 dl blir bara det drygt 20 gram. ta bort fröknäcke, finn crisp och frö mysli till en början. Ät BARA feta produkter till en början. Sen äter man mer i början. Jag kunde äta 300 g lax när jag började, nu blir jag mätt på 120g

• MissNora

Jag har hållt på i 15 dagar och stenhårt kört på omeletter, kesoplättar, ägg med majo, makrill, kycklingfilé i ugn, ostsr, lax osv.

Förvisso tränar jag mycket men de första 19 dagarna var jag vrålhungrig. Någon sa att det var kroppen som höll på att stabilisera sig.

Men de senaste fem dagarna har det varit sp mycket bättre. Härda ut och skaffa Shape up Appen så får du koll på både kalorier och kolhydrater.

• Boothwalker

Tror det är bra att äta extra mycket fett i början eftersom kroppen behöver fatta att den ska ställa om sig till att använda fett som bränsle istället för kolhydrater. Så då är det bra att skippa finn crisp och mjölk tex. Det kan man äta ibland sen när kroppen vet att den får energi av fettet

• phillipha

Tack för era svar. Grejen är att jag inte äter lchf för vikten utan för att förhoppningsvis må bättre och bli gravid. Så jag är inte jättehård med kh, då mår jag bara dåligt. Jag försökte tidigare att vara stenhård och knappt äta några kh alls men efter 6 veckor hade jag fortfarande kraftig huvudvärk dålig mage mm. Så jagbörjade äta lite kh igen och mådde bättre. Jag blandar redan grädde i yoghurten, tar bara lite frömusli på för det blir lättare att äta den då. Jag ska försöka öka på fettet (vet inte riktigt hur bara...)

• Ramborg

Vitlökssmör, majonnäs, fet dressing på salladen, ostkuber är väl det jag kan föreslå. Jag mår inte heller riktigt bra på en strikt lchf-diet, jag behöver kolhydrater annars triggar jag min migrän.

Lycka till med bebisplanerna!

42.
  • Annelie 76
    phillipha skrev 2013-02-11 07:43:44 följande:
    Tack för era svar. Grejen är att jag inte äter lchf för vikten utan för att förhoppningsvis må bättre och bli gravid. Så jag är inte jättehård med kh, då mår jag bara dåligt. Jag försökte tidigare att vara stenhård och knappt äta några kh alls men efter 6 veckor hade jag fortfarande kraftig huvudvärk dålig mage mm. Så jagbörjade äta lite kh igen och mådde bättre. Jag blandar redan grädde i yoghurten, tar bara lite frömusli på för det blir lättare att äta den då. Jag ska försöka öka på fettet (vet inte riktigt hur bara...)

Du äter lite väl mycket kolhydrater och för lite fett för att hålla dig mätt. Skippa mjölken och pastan (!), ät rysk yoghurt (19% fett) och ha mer smör till kycklingen. Kyckling är magert och behöver ordentligt med fett sällskap.

För att må bra när du är striktare måste du, förytom att äta ordentligt, även dricka ordentligt och du får inte glömma saltet. Salt är livsviktigt. Ta 0,5 till 1 tsk havssalt eller natriumreducerat havssalt i munnen (häll på tungan) och skölj ner med vatten.
  • phillipha
    Annelie 76 skrev 2013-02-11 08:12:12 följande:
    Du äter lite väl mycket kolhydrater och för lite fett för att hålla dig mätt. Skippa mjölken och pastan (!), ät rysk yoghurt (19% fett) och ha mer smör till kycklingen. Kyckling är magert och behöver ordentligt med fett sällskap.

För att må bra när du är striktare måste du, förytom att äta ordentligt, även dricka ordentligt och du får inte glömma saltet. Salt är livsviktigt. Ta 0,5 till 1 tsk havssalt eller natriumreducerat havssalt i munnen (häll på tungan) och skölj ner med vatten.

Tack för infon! Tyvärr är jag laktosintollerant så rysk yoghurt går bort. Jag dricker säkert 1,5-2liter vatten/dag och är jämt saltsugen....

Jag vet att pasta är helt fel men jag lunde inte låta bli. det är skärpning nu! Jag vet att jag .år bäst med lite.kh så jag behåller.nog mitt fröknäcke o 1 litet glas mjölk/dag men jag ska öka fettet!

Har ni konkreta tips på mat som innehåller extra mycke fett?
  • kaffeamanda

Lax äter jag flera ggr i veckan.

Lax, släng på grädde med kryddor som du gillar, massor av ost. Servera med kokt broccoli

Stekt lax, grönsallad, aavocado, räkor, majonnäs

Gravad lax, grönsallad, vitlökscremefraiche

• kaffeamanda

Måste rätta mig själv, rimmad lax ska det stå, rimmar själv utan socker. Gravad lax går inte, massor av socker

• shakennotstörd

Om du vill ha i dig mer fett rekomenderar jag kokosfett. Går att blanda i det mesta och viss tar en sked som det är och bara sväljer.

Svar på tråden LCHF - jag håller mig inte mätt......