• MissSummer

Hur matchar man färger i ett rum?

Hur tar man reda vilka färger som går med varandra?
    Tycker det är så sjukt svårt, jag ska inreda två rum, i det ena är väggarna vita med grå soffa, tavla med grått och vinrött samt mörkblå gardiner.

Det andra rummet, vita väggar med plommonfärgade gardiner.

Rummen är väldigt "barskrapade", finns bara en enda tavla som är i det första rummet.

Hur gör man för att matcha det hela? Hur tar man reda på vilka färger som går ihop?
    Jag ska inreda med krukor, ljusstakar och tavlor och göra rummen mer "livfulla".

• Svar på tråden Hur matchar man färger i ett rum?
  • JanaLiiN

Går du någon utbildning kanske?

• MissSummer
    JanaLiiN skrev 2013-02-11 09:48:02 följande:
    Går du någon utbildning kanske?
    Nope :) bara hobbyinreder
  • Annelie 76

Gå till biblioteket och låna böcker om inredning. Där brukar det finnas råd om vilka färger som passar ihop.

• MattssonE

Att mixa och blanda färger lite hur som helst är ju verkligen "på tapeten" (höhö) nu för tiden. 

Mitt tips är att gå in på styleroom.se - där finns jättemånga inspirationsalbum upplagda, i alla möjliga kategorier (bl a färg, färgsättning osv) och man blir verkligen inspirerad när man tittar där! Det känns personligare och mer äkta att se inredning som faktiskt finns i någons hem, istället för att t ex kolla i en ikeakatalog..

• La Lola

För att de vilka färger som framhäver varann kan du kolla på en färgcirkel.
    Sen kollar du vilka färger som är mitt emot varann. Det är de som framhäver varann.

Om du vill ha in färg dvs.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    La Lola skrev 2013-02-11 10:02:42 följande:
    För att de vilka färger som framhäver varann kan du kolla på en färgcirkel.
    Sen kollar du vilka färger som är mitt emot varann. Det är de som framhäver varann.

Om du vill ha in färg dvs.
    för att se*
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Hur matchar man färger i ett rum?