Kan en icke anställd köpa en dator till mitt företag?
Hej!
Tänkte vara lite extra ekonomisk.. Kan jag be en vän, som är student och har rabatt på datorer, att köpa en dator till mitt företag som jag kan dra av?
Superglad för tips!
/m
Hej!
Tänkte vara lite extra ekonomisk.. Kan jag be en vän, som är student och har rabatt på datorer, att köpa en dator till mitt företag som jag kan dra av?
Superglad för tips!
/m
Du borde väl kunna köpa den i din tur av henne? Få kvitto och redovisa detta i företaget!
Din vän kan köpa en dator till sig, och sedan sälja den till dig, absolut.
Frågan är om du vinner något på det... Din vän får studentrabatt, men ditt företag borde däremot kunna köpa dator utan moms?
Jo, men då är det väl ingen moms på? Hon är inte företagare.. Eller?
Jo, det var just det. Tänkte att hon har 10% på priset. Så drar jag av momsen på det. Då blir det ett rätt hyfsat pris. Men det kanske inte går? Måste köpet stå i företagets namn för att man ska kunna dra av momsen?
Asch. Det var värt ett försök ändå. TAck för er hjälp!
För att ett företag ska få dra av momsen ska det framgå att det är företaget som köper. Ska det bli rätt när man handlar på stan, ska man be att få ett "skrivet" kvitto där företagsnamnet framgår.(extra viktigt vid belopp större än 2000kr.)
Nu är det nog ingen som gör det längre, ett datorkvitto borde fungera.
Då köper din bekant datorn inkl moms, du ger henne samma summa och tar kvittot, i din bokföring kvittar du den momsen mot moms som du lagt på dina fakturor. Så den moms du betalar till skatteverket blir då lägre.
Därför brukar man säga att företag betalar ingen moms. Det är bara delvis sant, den tjänst man levererar ska ändå vara värd att betalas med moms av någon i senare led.