Ständigt trött och omotiverad
Hej,
Jag är en 21 år gammal tjej, som behöver råd och motivitation. Mitt stora problem är att jag helt enkelt är trött på att vara så jäkla trött! Vintern och mörkret har aldrig varit någon favorit - jag bler mer eller mindre alltid nedstämd januari-mars, varje år.
Förra året gick det så långt att jag utvecklade en depression som skapade illusioner och total meningslöshet. Tror dock inte att det bara var vintern som skapade allting utan dålig självkänsla och väldigt många motgångar just då, men hur som helst är vintertiden inte en bra period för mig. Jag går på medicinen Cipralex mot nedstämdhet och har gjort det i ca ett år - de funkar bra, är inte deprimerad längre.
Jag äter kosttillskott: Omega 3, järn, d-vitamin & b5-vitamin varje dag. Jag är ute ca 1,5 timme om dagen då jag går ut och går med vår hund. Jag simmar 45 minuter i veckan, äter ordentligt frukost varje dag. Slarvar dock med lunchen... Finner dock inte alltid motiviation att fixa lunch till mig själv... Något tips på måltider kanske? Äter matrester, mackor, gröt och ibland blir det kanske bara några kakor eller ingenting alls...
Jag sover väldigt mycket från 23.00 - 09.30. Har väldigt lätt för att somna - drömmer dock ofta väldigt stressigt.
Är egen företagare och jobbar hemifrån, dock inte alls heltid - kanske 2-3 timmar per dag. Har egen e-butik. Hittar dock inte motiviationen till att jobba - har så mycket idéer, men orkar aldrig ta i tur med dom.
Jag är perfektionist och vill alltid ha rent och snyggt runt omkring mig men nuförtiden hittar jag inte motiviationen till att damma, skura och damsuga längre. Plockar mest men orkar inte göra någon grundlig städning. Allt känns jobbigt - att gå upp på morgonen, gå ut med hunden, städa, jobba. Jag skulle helst vilja sova hela tiden, titta på filmer eller slösurfa på internet. Känner mig inte nedstämd, bara otroligt trött och omotiverad. Känner mig ALDRIG pigg. Jag vill bara att våren ska komma, då vaknar jag ofta till liv igen.
Något tips på vad jag kan göra för att känna att livet är lättare nu på vintern?