Hur stort vårdbidrag har ni beviljats?
Som rubriken lyder.. hur stort vårdbidrag har ni och vad har ert barn för diagnos?
Något viktigt som inte får glömmas i ansökan?
Vad mer exakt kan tas upp som merkostnad?
Som rubriken lyder.. hur stort vårdbidrag har ni och vad har ert barn för diagnos?
Något viktigt som inte får glömmas i ansökan?
Vad mer exakt kan tas upp som merkostnad?
Kan sl kort tas upp som merkostnad? När barnet måste gå i en skola längre bort, som inte barnet hade behövt gå i om handikappet inte funnits.
Vilket belopp man får beror på vad för sorts diagnos det finns,hur många barn i familjen man ansöker för och hur bra man är på att motivera sina merkostnader.
Jag har vb för barnens allergier och vi fick 1/4 för båda barnen.
Ta upp så mycket merkostnader som du kan komma på och för fk är duktiga på att skära ner summan.
Vilka merkostnader du ska ta upp är svårt att säga eftersom du inte skriver ut vilken form av diagnos barnet har.
Klädslitage,mertvätt,dyrare mat,resor,medicin och så vidare?
Viktigt är ju att ta upp all mertid ni lägger ner. Spalta gärna upp månadsvis,veckovis och all mertid per dag.
Ta med sl kortet! Ta hellre med för mycket,än för lite ;). Vi fick för resor till barnens sjukhus som är i en annan stad.
Vi blir nekade vårdbidrag numera, trots att jag måste vara hemma från kl.13.00 varje dag för att ta hand om dottern, då hon inte orkar vara på fritids. Trots att vi byter sängkläder var och varannan natt för hennes svettningar, trots att det tar timmar att få i henne mat och vi måste mata henne, att vi måste klä hennes för att spara på krafterna, att hon behöver rullstol för att förflytta sig lite längre sträckor och då måste ha någon som kör henne, att hon vid 6års ålder fortfarande behöver sova någon timma på eftermiddagen osv osv. Hon har ett medfött hjärtfel.
Att skriva en ansökan är svårt. Jag tycker det åtminstone. För det känns som att vad man än skriver, så är det inte nog. Vi har haft vårdbidrag tidigare för dottern, men efter hon fyllde 5år blev det tvärstopp, trots att inget förändrats och i jämförelse med andra jämngamla barn, så behöver hon ju mer hjälp nu än tidigare, då barnen ju ska bli mer självständiga för varje år.
Men att spalta upp saker är bra. Vad ni har för merarbete och vad det innebär. Vad ni har för merkostnader. Det kan också vara bra att skriva tex hur en typisk dag ser ut i ert liv, hur många timmar spenderar ni med att hjälpa barnet med vad det nu behöver extra hjälp med. Och glöm inte läkarintyg ;)
Vad ni kan ta med som merkostnad beror ju helt på vad barnet har för handikapp. Olika handikapp/sjukdomar medför ju olika merkostnader. Precis som det medför olika typer av merarbete.
7000 tror jag mina föräldrar får till min bror som är döv
Tack så mycket för era svar!
Vi har för tillfället ett halvt vårdbidrag beviljat, men ska nu uppdatera det och hoppas på att få det högre. Tycker också det är väldigt knepigt med dessa blanketter, var några år sedan jag ansökte första gången så måste uppdatera allting från början igen.
Verkar ju vara så himla olika vad man får, en del får vissa saker beviljade och andra få inte de saker beviljade. Mycket handlar om tur med handläggaren antar jag.
Dottern går i Särskola och har fått diagnosen lindrig utvecklingsstörning. Precis som ditt barn Erfdgt så slutar hon runt 13 varje dag. Hon kan inte gå på fritids just nu, just för att hon inte klarar av långa skoldagar. Sedan måste vi även hinna med att träna med henne hemma också. Hon är väldigt sen i talutvecklingen, så det blir mycket träning med det varje dag.
Vi måste finnas vid hennes sida hela tiden och ge henne stöd i olika situationer.
Har börjat skriva ansökan nu, försöker vara så detaljerad som möjligt. Jobbigt även känslomässigt att faktiskt spalta upp allting och jämföra med jämnåriga :(
Oj vad märkligt att ni inte får något vårdbidrag alls erfdgt :( Hur stort hade ni innan?