• Anonym

pankreatit

Akut inflammation i pankreas är ett ofta mycket smärtsamt tillstånd med ringa statusfynd. Merparten av pankreatiter orsakas av gallsten som fastnat i papilla Vaterii eller av alkoholöverkonsumtion. Pankreatit är en potentiellt dödlig sjukdom och cirka en tiondel av sjukdomsfallen får en allvarlig inflammation med systempåverkan och ibland långvarig sjukhusvård.
    Mortalitet Cirka en procent av akuta pankreatiter är fatala
    Det står att man måste släppa alkoholen helt men jag tror inte jag klarar av det är 24 drukigt sen jag va 11 kanske dagligen vid 14, har jag aldrig klarat av att sluta förut ser jag inte hur jag skulle klara det nu. Min fråga är kommer jag att dö? och hur isf går det snabbt ?  

• Svar på tråden pankreatit
  • Anonym (Fru)

Så du dör hellre än slutar dricka? Min man ligger inne just nu för akut pankreatit och han dricker inte särskilt ofta och gallan har han tagit bort

• Anonym
    Anonym (Fru) skrev 2013-02-11 13:21:22 följande:
    Så du dör hellre än slutar dricka? Min man ligger inne just nu för akut pankreatit och han dricker inte särskilt ofta och gallan har han tagit bort

Hur dumt det än låter så vet jag faktist inte, hur mår din man då? kan du berätta lite om det ? Jag har fått såna där anfal med otrolig smärta och bara legat och väntat på att attaken ska gå över, har inte vart på sjukhuset för dom kan väl inte göra mer än att ge dropp och morfin ?
  • Anonym (Fru)
    Anonym skrev 2013-02-11 13:30:45 följande:
    Hur dumt det än låter så vet jag faktist inte, hur mår din man då? kan du berätta lite om det ? Jag har fått såna där anfal med otrolig smärta och bara legat och väntat på att attaken ska gå över, har inte vart på sjukhuset för dom kan väl inte göra mer än att ge dropp och morfin ?

Nä finns ingen annan behandling än den.. Han mår inte så bra,han brukar vara inneliggande 4-5 dar när han får skiten,fasta dropp,för att sedan pröva på vanlig mat
  • Anonym
    Anonym (Fru) skrev 2013-02-11 13:35:21 följande:

Nä finns ingen annan behandling än den.. Han mår inte så bra,han brukar vara inneliggande 4-5 dar när han får skiten,fasta dropp,för att sedan pröva på vanlig mat

Fan vad jobbigt, jag har aldrig behövt dropp eller slutat äta än men det blir värre första gången jag fick det kom det på natten när jag sov och det varade kanske 2 min sista gången varade det 20 min och trodde jag skulle dö, hade inte klarat av att ta mig till sjukhus endå, och har ingen telefon. hänt mig 5 gånger nu och borde värkligen sluta dricka, har alltid vetat om att min alkoholkonsumption kommer leda till komplikationer men trodde inte det skulle bli när jag bara är 24 år :( Jag vet inte hur jag ska klara av att sluta dricka helt enkelt, behandlingshem har aldrig hjälpt.
Svar på tråden pankreatit