• Anonym

Ang årsarbetstid.

Hejsan!

Har precis fått hem papper angående ansökan om sjukpenning. De uppgifter som står under mina inkomstuppgifter är fel. Så jag har fyllt i det jag fått information av från skatteverket året 2012. Är det fel?

Jag har sen svårt att veta hur jag ska fylla i årsarbetstiden då jag dels jobbar dag/natt/helg på en rullande 4v period. Vilket innebär att jag arbetar olika många dagar per vecka, men vet hur många timmar jag jobbar. Räcker det då att jag fyller i årsarbetstiden i timmar? Jag har dessutom bytt tjänstgöringsgrad från och med 10 Januari 2013. Vad fyller jag då i?

/Stina

• Svar på tråden Ang årsarbetstid.
  • Anonym

Jag har även under 2012 fått aktivitetsersättning då jag stämplat upp. Men jag har bara fyllt i min årsinkomst räknad på min lön, antar att jag inte behöver räkna med aktivitetsersättningen då ni redan har uppgifter på det?

/Stina 

• Försäkringskassan

Hej Stina!
    Om du nu har ett stadigvarande arbete på minst sex månader, så ska du räkna årsinkomsten på din nuvarande grundlön samt eventuella andra lönetillägg, till exempel OB.

Årsarbetstiden beräknas efter vilket löneavdrag du har hos din arbetsgivare, per dag eller timme. Om du till exempel dagavdrag och arbetar 12 nätter per 4 veckors schema. Då räknar du 12 ./. 4 = 3 x 52 veckor = 156 dagar på ett år. Hör gärna med lönekontoret.

Om du har bytt tjänstgöringsgrad efter din sjukperiod, då behöver du endast räkna din årsinkomst efter den tjänsten du hade före sjukperioden. Annars får du uppge båda uppgifterna till Försäkringskassan.

Läs mer på vår hemsida:
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/planera/sjukpenninggrundande_inkomst_-_anstalld

Du får gärna ringa till vårt kundcenter, 0771-524 524, då det kan vara flera faktorer som räknas in i vårt beräknande om sjukpenninggrundande inkomst.  

Hälsningar
    Sune, handläggare

Svar på tråden Ang årsarbetstid.