• sanlb01

Middagsbråk!!!

Ikväll har jag och min son, 6 år gammal haft en stor konflikt vid matbordet. Igår bakade vi några kakor som barnen (6 år, 3år) fick smaka igår efter maten och idag ville de också smaka av kakan. Då¨sa jag: Ja efter maten kan ni få äta vars en. Det blev dags att äta. Båda började tramsa meddetsamma, ville inte komma och sätta sig osv. Mormor var på besök och tjatade ganska så friskt på barnen att de skulle komma osv. Jag sa: strunta i dem och åt så länge. Efter ett tag kommer 3åringen och äter upp sin mat och får därefter en kaka. 6 åringen håller fortfarande på att gnälla och pipa och gråta i omgångar för att maten är äcklig och han inte vill ha, jag vill ha kaka osv!! Mormor tjatar vidare på 6 åringen och jag försöker mest ignorera. Han kommer och sätter sig i några omgångar och pillar i maten, försöker pilla bort all lök, vill bara äta spagettin, gnäller för att det är lite köttfärssås på spagettin osv......Jag säger fortfarande: Låt bli att äta då. 
    Problemet för honom är ju att då får han ingen kaka.

Vi andra går ifrån matbordet och jag dukar av hans tallrik också och tycker att hans chanser är förbrukade. Min mamma tycker jättesynd om honom och tycker jag ska ge honom en kaka för att han ska sluta skrika och tycker jag är för hård och konsekvent. Han fortsätter att skrika och säger att han tänker fortsätta tills hans får en kaka. Jag försöker vara lugn och försöker lugna honom men håller fast vid att han inte ska få någon kaka. 

Min mamma tycker att situationen är hemsk, att han ska behöva skrika så för en kaka, varför kan han inte bara få en? Jag tycker att skulle jag ge honom en kaka för att han skriker blir det helt fel! Vad tycker ni???

• Svar på tråden Middagsbråk!!!
  • mononoke

Jag har barn i samma ålder och vi har ofta liknande konflikter. Jag hade inte heller låtit barnet få en kaka.

• rockaroll

Helt rätt! Äter man ingen mat så får man ingen efterrätt. Hade du givit med dig den här gången så hade han utnyttjat det nästa gång, och gången efter det osv. Nästa gång vet han att han inte kan skrika sig till kakor, utan äter snällt upp maten. ;)

• Lena

Mat är inget tvång eller belöning här men för att få efterrätt så får man inte gnälla och komma till matbordet. Beter man sig som en bebis får man sova direkt efter maten.

Jag hade mao inte heller gett kaka eftersom barnet gnällde och skrek.

• rockaroll

Lena, ser du efterrätt som belöning? Jag ser det som så att mat behöver man, och vill man inte äta maten så ska man inte äta sig mätt på onyttigheter istället.

• Lena
    rockaroll skrev 2013-02-11 19:50:45 följande:
    Lena, ser du efterrätt som belöning? Jag ser det som så att mat behöver man, och vill man inte äta maten så ska man inte äta sig mätt på onyttigheter istället.
    Om man får det som för att man sitter fint och äter av den andra maten så tycker jag man använder det som belöning.

Här får alla efterrätt om de inte beter sig som bebisar för då får de inte efterrätt. Men man får inte mer efterrätt för att äta sig mätt på den eller någon annan mat om man inte äter av middagen.
  • purple box

Jag tycker inte barnen ska belönas med vad de vill ha bara för att de skriker efter det. Att ge honom kaka för att han skriker efter det är ungefär lika bra som att låta honom skrika till sig en leksak. Du gjorde helt rätt.

Svar på tråden Middagsbråk!!!