• junismammahannah

Ger jag mitt barn tillräckligt mycket mat?

Ett nytt matinlägg från mig, usch vad detta med maten stressar mig. Var så mycket enklare att bara amma

Nu vill jag ha ärlliga svar, hur ser följande matschema ut för en 7,5 mån bebis:

kl 5-6 - ammas

(går upp runt 8

10 - ca en halv deciliter grötpulver+vatten, 2 msk päronpure + 2 msk katerinplommonpure + några små brödbitar med smör o leverpastej

10.30 - ammas (förmiddags vila)

13 - Äter ett par skedar fruktpure +smörgåsrån med smör

16.30 - middag, ca 5-6 stora isbitar mat från 6 mån burkar+ett par skedar fruktpure

17.30 - ammas (mest lite snutt bara)

19 - gröt+pureer som vid frukost

19.30 - ammas till sömns

Ammar under natten också, vanligen vid 24, 3 ca!

Mitt stora orosmoln som stressar upp mig så otroligt mycket är att d vid 8 mån ska äta 2 mål mat per dag + 2-3 mål gröt/välling & jag har verkligen försökt ge henne riktig mat vid kl13, även väntst till både 14 & 14,30 men hon vill INTE ha, hon öppnar inte munnen Hur skall jag hinna få in ett mål till?? Skulle behöva fler timmar på dygnet! Jobbigt att man skall behöva känna att detta skäl så mycket energi varje dag! Är tacksam för alla åsikter, tips & råd

• Svar på tråden Ger jag mitt barn tillräckligt mycket mat?
  • Aileen Allannah

Nämen lugn och fin! Du behöver inte ha bråttom eller känna dig stressad! Om hon är glad och pigg och går upp i vikt som hon ska så räcker maten du ger henne. Stressa inte i onödan, hon äter ju mycket ändå, erbjud amning eller ersättning vid lunchtid där så hon faktiskt blir mätt så kommer det andra när hon är redo. Ta det lugnt, det ser fint ut tycker jag. Och det här med gröt- och vällingmål, det ska man ju inte ge fler än tre per dygn, så du behöver inte känna att du måste skynda på det heller.

• star67

Jag tycker att det är helt normal, min dotter åt inget mat alls vid den ålder, men då vaknade hon flera gånger i nätterna. det är inge föra så länge man ammar.

ifall om det inte räker så brukar de vakna några gånger gör hon inte det då hon är inte hungrig.

• skogsvitter

Så länge du ammar fritt behöver du aldrig oroa dig!

Vem har sagt att de ska äta 2 mål plus 2-3 mål gröt/välling vid 8 mån!?
    Det är ju inte alls sant! Inte konstigt att du känner dig stressad om du tror att de ska äta så mycket mat när de är så små. Ingen av mina barn har gjort det, min ena dotter hade knappt börjat med smakisar vid 8 mån och det finns de som helammar betydligt längre än så. Så jag förstår inte varifrån du fått detta?

• Natulcien

Ta det lugnt!

Man behöver inte ge två mål lagad mat redan vid 8 månader och inte tre mål gröt/välling. Jag vet inte var du har läst detta, men det stämmer inte. Så stressa inte, för guds skull! Glad

En bebis klarar sig faktiskt på helamning upp till 1 års ålder, om det skulle vara så. Så ta det bara lugnt! Bröstmjölken ger henne det hon behöver, så kan hon lära sig att äta det andra i lugn och ro.

Och angående gröt/välling så är det max tre mål per dygn som gäller, för att man inte ska ge för mycket. Så det är absolut inget man måste ge. Bara en max-gräns.

Vid 7,5 månad så ammades sonen mest fortfarande, ca varanna timme på dagtid. Utöver det åt han några matskedar lagad mat runt lunchtid och kanske en halv deciliter gröt på kvällen.

Jag tycker att det låter bra med maten hon får. Kanske lite väl mycket fruktpuréer...men annars helt okej.
    Du kan ju börja prova lite mer plockmat istället för puréerna också. Det brukar ofta vara mer intressant än att bli skedmatad. När vi började med det till sonen runt 9 månader så åt han plötsligt mycket bättre. Det var ett slags "halleluja moment" för oss.... Glad

• skogsvitter

Livsmedelsverket är de som utformar aktuella rekommendationer, deras sida brukar vara källan att vända sig till om man har funderingar kring detta med bebisar och mat.

www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/Spadbarn/
    Där står det så här:

"Från cirka åtta månader

När barnet vill ha större smakportioner ökar man successivt mängderna till små måltider. Bröstmjölk eller modersmjölksersättning innehåller fortfarande mycket av den näring barnet behöver. Därför är det ingen brådska att gå över till vanlig mat vid alla måltider. Låt barnets intresse för maten få styra takten. Så småningom, när barnet är tio till tolv månader, behöver det två huvudmål om dagen och några mellanmål däremellan."

Du behöver alltså inte börja fundera över detta överhuvudtaget förrän barnet är över 12 månader och fortfarande inte äter 2 mål fast föda.

• skogsvitter

Och håller med Natulcien angående detta med plockmat, jag tycker det är ett absolut överlägset sätt att introducera fast föda, och önskar att vi hade gjort så även med första dottern men då tänkte jag aldrig på det utan gjorde som "alla andra" på den tiden. Nu har BLW som det kallas blivit mycket mer populärt och man kan läsa om det lite överallt, så jag tycker det är bra att det sprids så att fler får chansen att testa!

• MalinEddie

Som sagt, du ammar så ingen anledning till oro. Jag vill också ge tummen upp för BLW, så har vi introducerat fast föda till båda våra barn och det blir inte roligare eller mer avslappnat än så enligt min mening för alla inblandade. Varför skeda när barn kan stoppa in mat själv i munnen?

Avskyr CIO-metoder.
  • Antilopen
    junismammahannah skrev 2013-02-11 22:05:53 följande:
    Tack snälla för alla snabba svar Går ärtor att ge som plockmat el finns d risk att sätta dem i halsen?

Visst kan du ge ärtor! Vid 7,5 mån fick min son smaka på allt möjligt, han har aldrig satt i halsen. Har kört plockmat från start.
  • skogsvitter
    junismammahannah skrev 2013-02-11 22:05:53 följande:
    Tack snälla för alla snabba svar Går ärtor att ge som plockmat el finns d risk att sätta dem i halsen?
    Har de utvecklat ett pincettgrepp så kan de absolut äta ärtor. Kan vara lite svårt att få upp dem och få dem in i munnen ordentligt med hela handen dock? Men att de skulle sätta i halsen skulle jag inte oroa mig för.
Svar på tråden Ger jag mitt barn tillräckligt mycket mat?