• Noro

Plasta tänder på 6-åring?

Vår 6-åring har fått tid hos tandläkaren för att plasta sina tänder.
    Man fyller lite plast i kindtändernas gropar för att undvika att det blir hål.

Detta erbjuds alla och det är så lätt att bara tacka och ta emot.

Men jag undrar om vi verkligen ska ta erbjudandet.
    Vi borstar vårt barns tänder morgon och kväll. Det förekommer inget småätande och vi äter väldigt sparsamt med sötsaker. Dessutom kommer hon ju att tappa sina tänder inom några år.
    Våra, barnets föräldrars, tandhistoria/hygien är väldigt god. 2 hål var och sånt är ofta ärftligt. Den goda tandfloran alltså.

Och allt snack om farlig plast i förpackningar, leksaker och nappflaskor.
    Kanske i tandplasten också!? Och den sitter ju i munnen jämt!

Jag har plastat mina tänder som vuxen, och lever än...
    Men jag är väldigt tveksam till min 6-årings tänder.

Hur tänker ni kring detta?

• Svar på tråden Plasta tänder på 6-åring?
  • Philippa

Jag ser det som en självklarhet att plasta dom... vi sköter våra barns tänder lika noga som er.

• Miew

Vi har plastat våra barns tänder också. Sonen har tyvärr en sjukdom som gör hand tänder skörare så han går även på kontroller tätare, men dotterns tänder är superfina. Och vi är jättenoga med tänderna.

• nine05

Har aldrig fått förslag om att plasta barnens tänder, nytt påfund? Yngsta är 8 år.

• JanaLiiN

Plasta tänderna??? Låter ju helt barockt. Vad är det för påfund?

• pmb

Ja, plasten innehåller ämnen som läcker ut. Bara att söka på info om den.
    Jag skulle tacka nej. Men det är ju upp till varje familj att ta ställning.

• Eleonor01

Det gjorde de på mig när jag var liten fast de borrade upp tänderna å fyllde sedan igen dem. Mina tänder har tagit JÄTTE mycket stryk av det så aldrig i livet att mitt barn ska ha plastade tänder

• Noro

Tack för era åsikter!
    Nu känner jag mig lite klokare.
    Jag har googlat, men hittar inte så mycket info.

• Busbellan

Mina barn som fått 6-års tänderna har plastat dom, tycker det är jättebra om man kan undvika hål. Hur bra man än borstar är det lätt att något sätter sig i groparna.
    och 6-års tänderna tappas ju inte utan ska sitta hålla hela livet 

Mamma till Nora, August och Ella
  • JanaLiiN

Fruktansvärt - och det här ska man alltså göra med barn som har helt friska tänder??? 

Svar på tråden Plasta tänder på 6-åring?