Nisanfisan skrev 2013-02-11 21:16:17 följande:
Hej hej!
Jag heter Denise och min son Vincent är nu 4 månader gammal.
Redan som nyfödd var han väldigt stark i sin nacke och i sina ben. Sedan 2 månader sedan ville Vincent börja stå, och nu idag vill han stå hela tiden! Han är verkligen super stark. När han ligger ner och man drar upp honom med armarna så vill han inte sitta, utan pressar sina ben så han står.
Min fråga är: Kan jag köpa en lära gå stol till honom redan nu? Eller är der för tidigt? Jag tror att han skulle gilla det, men vill inte förstöra något i hans lille kropp.
Ha så gott :)
Barnet bör kunna sitta själv, jag tror jag började med gåstol runt 4,5-5 månads ålder, bllade upp så hon verkligen satt stadigt i den och som hon älskade det men inte för långa stunder i taget i början. Utan vänj sakta kroppen vid detta. En del påstår att det senarelägger gåendet, min dotter började självmant att gå när hon var 10,5 månader så det har inte senarelagt något och för henne försvann aldrig gårefelxen som de kallar det utan man kunde hålla henne och hon "gick" från tidigt, hon var precis som du beskriver, höll man i händerna så reste hon sig upp. Något som chockade BVC-läkaren när hon skulle kolla om T kunde sitta själv, hon sa något i form med att sådär ska hon inte kunna göra nu bla bla bla. Jag sa inget men tänkte vad ska inte kunna? Alla barn är inte likadana. Min dotter reste sig hellre än satt så jag förstod aldrig hennes åsikt i det hela. Ta det bara lugnt så går det jättebra med gåstol