• Nisanfisan

Lära gå stol, när kan man börja?

Hej hej! 

Jag heter Denise och min son Vincent är nu 4 månader gammal.

Redan som nyfödd var han väldigt stark i sin nacke och i sina ben. Sedan 2 månader sedan ville Vincent börja stå, och nu idag vill han stå hela tiden! Han är verkligen super stark. När han ligger ner och man drar upp honom med armarna så vill han inte sitta, utan pressar sina ben så han står.  

Min fråga är: Kan jag köpa en lära gå stol till honom redan nu? Eller är der för tidigt? Jag tror att han skulle gilla det, men vill inte förstöra något i hans lille kropp.

Ha så gott :) 

• Svar på tråden Lära gå stol, när kan man börja?
  • JanaLiiN

Prova en hoppgunga om någon månad, det brukar vara populärt. Bara några minuter i början.

• Majken11

Hejsan! Våran son var likadann, jättestark redan från födseln och när han var fyra månader ville han bara stå hela tiden. Vi köpte en hoppgunga som han var i korta stunder, i början stod han bara upp och tittade och snurrade runt, sen började han tota lite, men blev snabbt irriterad då han inte kom nån stans utan bara snurrade runt åt andra hållet. Så vi köpte en gåstol, som han i början också bara var i korta stunder, fem tio minuter i taget. Idag är han fem månader och han springer fram i gåstolen. Han vill hela tiden vara med där man är och gåstolen är underbar. Nu har ji han där i lite längre stunder, men han är ganska bra på att säga till när han blir läss.
    Bara man har korta studer i början tror jag det ska vara okej. Endel säger ju att det kan hämma barnet istället när man introducerar gåstol för tidigt, men endel hävdar det motsatta. Man får väl hålla koll på hur de utvecklas bara. Vi berättade för bvc att vi hade börjat med gåstol och hoppgunga när han var fyra månader, och de sa att bara han är stadig i nacke och rygg, och att man börjar lugnt, med korta stunder. :)

• Meland

Var och ett av mina 3 barn började använda en lära gå stol fom 4 månaders ålder. Det skadar inte barnet och då stolarna går att höja och sänka så kan du anpassa den till barnets längd efter hand.

• Nisanfisan

Hej. 
    Tack för era inlägg :) Då ska jag absolut gå och spendera pengar på både en hoppgunga och en lära gå stol.Tror Vincent kommer älska det :) 

• Muppen0226
    Nisanfisan skrev 2013-02-11 21:16:17 följande:
    Hej hej! 

Jag heter Denise och min son Vincent är nu 4 månader gammal.

Redan som nyfödd var han väldigt stark i sin nacke och i sina ben. Sedan 2 månader sedan ville Vincent börja stå, och nu idag vill han stå hela tiden! Han är verkligen super stark. När han ligger ner och man drar upp honom med armarna så vill han inte sitta, utan pressar sina ben så han står.  

Min fråga är: Kan jag köpa en lära gå stol till honom redan nu? Eller är der för tidigt? Jag tror att han skulle gilla det, men vill inte förstöra något i hans lille kropp.

Ha så gott :) 

Barnet bör kunna sitta själv, jag tror jag började med gåstol runt 4,5-5 månads ålder, bllade upp så hon verkligen satt stadigt i den och som hon älskade det men inte för långa stunder i taget i början. Utan vänj sakta kroppen vid detta. En del påstår att det senarelägger gåendet, min dotter började självmant att gå när hon var 10,5 månader så det har inte senarelagt något och för henne försvann aldrig gårefelxen som de kallar det utan man kunde hålla henne och hon "gick" från tidigt, hon var precis som du beskriver, höll man i händerna så reste hon sig upp. Något som chockade BVC-läkaren när hon skulle kolla om T kunde sitta själv, hon sa något i form med att sådär ska hon inte kunna göra nu bla bla bla. Jag sa inget men tänkte vad ska inte kunna? Alla barn är inte likadana. Min dotter reste sig hellre än satt så jag förstod aldrig hennes åsikt i det hela. Ta det bara lugnt så går det jättebra med gåstol
  • MissShorty

Min son satt bara i gåstolen å tittade på allt runt omkring till en början. Men sen när han kom på hur han skulle göra så kan jag inte få stopp på han nu. Men så länge dom är stabila och inte slår huvudet i bordet på gåstolen och når ner så är de väl bara att köra på skulle ja gissa.
    Min son är nu 5½ mån och springar så ini den i gåstolen nu. 

• fantasyforever

Gåstolen har casper haft sen tre månader korta stunder från början sen längre och lägnre i takt med att han tyckte den var rolig och han var nöjd. nu när han är fem och en halv månad så springer han runt som ett tok, sträcker sig efter allt och kör på allt och alla *haha* du känner ditt barn bäst själv, gåstolen gör ingen skada så länge du tar upp bebisen då den protesterar. Men har du trapp så var otroligt noga med att trappgringen alltid är stängd, det är inte kul om olyckan är framme tro mig jag har varit med om det med mellanbarnet..

personligen tycker jag att gåstolen är toppen, du hinner så mycket mer och barnen älskar den. jag ser den dock inte som ett "lära gå hjälpmedel" utan som en leksak och inget annat! alla mina barn har haft den från tidig ålder, dom har utvecklats lika snabbt som andra barn vad gällande att krypa och gå.

Svar på tråden Lära gå stol, när kan man börja?