• Längtande K

Hur känns livmodern/livmoderkanten?

Har ju läst en hel del beskrivningar av hur det ska kännas, vattenballong, hård kula etc, men behöver fler - för jag är inte alls säker på att det jag känner är livmodern. Hur känner ni den? Framförallt runt vecka 16?

Jag kan bara beskriva det som att det blivit en sorts nedförsbacke till "muffen", som jag inte tror jag hade förut...

• Svar på tråden Hur känns livmodern/livmoderkanten?
  • Längtande K

Ingen som känner för att dela med sig av "livmoderkunskaper"?

• Marsupulami

Hej jag är i v.14+1.

Så känns den för mig!

Den känns som en hårt klot, numera i form av en rundare limpa. Jag känner den då jag ligger ner, behöver inte känna hårt. Den är väldigt tydlig. Jag kan följa kanten med fingrarna. Det har varit faschinerande att följa dess storlek från jätteliten till nu. För två veckor sedan nådde den halvägs till naveln. Där gränsen går känner man att det" bulliga" mjuka tar över, tarmar eller vad det nu är . Jag kan inte trycka så hårt på den för då ömmar det.....

Då jag står upp så blir det som en hårdare platta som står ut. typ hylla under magen.....Hmmm lät myko....... Så den känns i stående, men för mig bäst i liggande!

• Längtande K

Puffar upp och hoppas på fler beskrivningar.

• Eja

livmodern förmig känns bara som att magen är hård utan degit fläsk som jag annars har!! *skratt* kram eja v30

• Bumpy

Håller med Eja, magen känns "utspänd" och hård. Jag är i v 23.

Kramisar

• Längtande K

Som magmuskler typ? För såna känner man ju knappt i vanliga fall, så otränad som jag är...

Större delen av magen under naveln tycker jag nämligen är fastare, fast rundare om nu förstår vad jag menar? Kanske är livmoderkanten på väg upp och därför känner jag den inte så tydligt?

• Fluffisarna

För mig har det verkligen känts som en kant nedanför troskanten. Tidigare kunde jag känna den bäst om jag satt bakåtlutatd vilket jag inte alls kan nu. Verkar som om den dragits uppåt på något sätt! Om jag ligger på hårt underlag (märkte det då jag låg på en klippa) känner jag som en boll stor som en apelsin (svårt att avgöra storlek). Häftigt för jag vet att det inte varit så tidigare. Prova lägg dig på golvet och dra med fingrarna från "muffen" (hm... ditt uttryck ;) och upp mot naveln. Var inte rädd att ta i lite, inte så det gör ont eller så, ja, ja du fattar...
    Jag har tyvärr inte känt rörelser ännu, vad jag vet. Längtar såååå efter att få ha en liten kula när jobbet börjar igen om ett par veckor!!
    Oj, detta blev lååångt.....
    Kram och lycka till
    Fridolin, v 14+0

• Längtande K

Vad dum man är som inte kände ordentligt på magen innan man blev gravid, eller i början av graviditeten. Så att man hade något att jämföra med! Vet inte alls om det känns annorlunda i magen än vad det gjorde förut. Har jag inte alltid varit lite hårdare neråt blygdbenet? Är det inte magmuskler jag känner? Suck, denna ovetskap... Väx mage väx!!

• Längtande K

Någon mer beskrivning av hur livmodern känns för er?

• Fluffisarna

Längtande K!
    Min lite hårdare bulle ned åt blygdbenet är min livmoder! Det vet jag för jag har inga magmuskler! För mig, lätt avgjort! Tyvärr får jag väl säga!!

Jag tror nog att det är den du känner du med! Tihi... Visst är det spännadne och känna!?

• Jossan

jag tyckte min kändes som just spända magmuskler runt v 16

kram J

Svar på tråden Hur känns livmodern/livmoderkanten?