• tuvali1

Insättning på kontot av okänd avsändare?!

Hej!

Den 6/2 fick jag en insättning på 3743,79 kr på mitt konto. Det enda som stär är "Insättning" . Ingen aning vad det kan vara för något! Enl. banken kan de inte se vart pengarna kommer ifrån?! Hur tar jag reda på detta? Måste ju veta om jag vågar använda pengarna eller inte... Sen tycker jag att det är ett väldigt udda belopp?
    För F-kassan har väl inga utbetalningar på jämställdhetsbonus, semesterersättning el dyl? 
    Blir ju tokig när jag inte vet vart pengarna kommer ifrån!
    kan det vara någon som betalt fel kanske? men det borde man väl upptäcka? Men det är ju ett så väldigt udda belopp med ören och så...  
    Och det kan ju inte vara  någon som betalt en räkning fel....Skulle ju stått ett ocr-nummer och betalas ju oftast till ett bankgiro!

Nån som har fått något liknande på sitt konto? Nån idé om vad det kan vara eller hur jag tar reda på det? Jag har Swedbank!   

• Svar på tråden Insättning på kontot av okänd avsändare?!
  • Björckan

Vore jag som du så skulle jag ringa försäkringskassan och fråga...

Varför kan inte banken se vart pengarna kommer ifrån? 

• tuvali1

Men f- kassan brukar väl typ skriva dagersättning eller liknande... Och går jag in på mina sidor på f-kassan och kollar på mina utbetalningar så finns det inget!
    Banken jan göra en undersökning/utredning efter 5 bankdagar om man nu måste veta avsändaren!

• Björckan

Hade du bostadsbidrag under 2011 ? För i så fall kan det vara resultatet av det slutgiltiga bostadsbidraget som kom. Jag fick tillbaka 1800kr ungefär den 8/2. Har dock inte kollat vad det står att det kommer ifrån...

• tuvali1

Nej, har inte haft något bostadsbidrag! Det som förbryllar är ju det väldigt udda beloppet.... Verkar ju vara typ en procentsats eller uträkning av ngt? Tycker det är lustigt att man inte kan se avsändare på internetbanken!

• FruSen

Jag har jobbat på bank. Vi kan absolut ta reda på varifrån pengarna kommer ifrån men det kräver att du som kund är legitimerad och eventuellt kan det behövas lite utredning. Vissa banker tar betalt för detta, andra kräver att man väntar i ca 1 vecka (eftersom det många gånger kan komma ett tex lönebesked eller liknande).

"Insättning" står det ofta om insättningen är gjord i kontanter via ett bankkontor. Men beloppet var ju lite udda för det.

Kontakta din bank igen, de kan spåra insättningen (förutsatt att du är legitimerad).

• tuvali1

Vadå att jag är legitimerad?
    Insättning står det väl oxå om man gör vi internetbanken utan att skriva något i meddelanderutan?
    Man kan inte själv söka reda på det via internetbanken?

• FruSen
    tuvali1 skrev 2013-02-12 08:19:29 följande:
    Vadå att jag är legitimerad?
    Insättning står det väl oxå om man gör vi internetbanken utan att skriva något i meddelanderutan?
    Man kan inte själv söka reda på det via internetbanken?
    Ja, om en privatperson gör en insättning på ditt konto via internetbank står det även då "insättning" för det mesta.

I och med att du skriver att banken inte kan se varifrån pengarna kommer ifrån förutsatte jag att du varit i kontakt med din bank genom att ringa eller besöka ett kontor. 
    Gå in på kontoret (ta med legitimation) eller ring till telefonbanken (legitimera dig med din telefonbankskod) så kan de hjälpa dig.  

Du kan även skriva till banken via din internetbank, har du swedbank kan du gå in under "startsida" - "kontakta oss" och skriv vilken insättning du funderar över (ange datum för insättningen, belopp, vilket konto pengarna kom in på) så kan banken ta reda på varifrån pengarna kommer. Låt det dock gå ca 1 vecka efter insättningen, annars tar banken betalt för utredning.
  • tuvali1

Tack!
    Är det troligt att det kan vara en fel insättning från privatperson? Säg då att personen upptäcker att de gjort fel, kan då den person bara be om en återföring?
    Är det vanligt att folk gör fel överföringar?

• FruSen
    tuvali1 skrev 2013-02-12 08:33:59 följande:
    Tack!
    Är det troligt att det kan vara en fel insättning från privatperson? Säg då att personen upptäcker att de gjort fel, kan då den person bara be om en återföring?
    Är det vanligt att folk gör fel överföringar?
    Ja, avsändaren kan kräva pengarna tillbaka.

Enligt lag är du skyldig att betala tillbaka en felaktig insättning. Blir det en tvist är det dock något du och avsändaren får lösa själva, alt med hjälp av advokat, banken hjälper inte till med det.

Nja, det är klart att pengarna hamnar fel ibland men oftast är det då så att man råkat föra över till sin kompis/släkting istället för den andra kompisen/släktingen och det löses mellan avsändaren/mottagaren.

Vilken typ av insättningen det handlar om går inte att svara på med så lite information. Man måste titta på ditt konto och för att kunna göra det måste du vara legitimerad. 
Svar på tråden Insättning på kontot av okänd avsändare?!