Blir som man umgås?!
Jag har en underbar vän (vi kan kalla henne Anna) som alltid funnits där för mig i vått och torrt. Vi har en väldigt avslappnad vänskap, skulle säga att vi är mera som systrar och jag kan inte föreställa mig min vardag utan henne i den. Men jag får konstant försvara Anna och vår vänskap till andra och anledningen är pga att Anna har en annan vän (vi kan kalla henne Bea).
Vi bor i en liten stad och Bea har i alla år haft ett fruktansvärt vidrigt rykte. Hennes hus är som en sopstation och trädgården som en soptipp, kommunen har varit där och påtalat detta mer än en gång. Socialtjänsten har i alla år varit inblandade i förhållandena rörande hennes barn. Sista saken som hände senast var att Länsstyrelsen kom på besök och konstaterade att djuren levde i misär och tidningen la ut vidriga bilder fotade inne i huset där djuren vadade i sin avföring och levde instängda i ett litet rum som såg för jävligt ut.
Hela stans syn på Bea är att hon sitter på sin trapp och kedjeröker med sitt sönderblonderade hår och smutsiga kläder. Under årens lopp har hon dragit på sig enorma pengaskulder till en massa privatpersoner.
Ja ni börjar få bilden klar för er va?
Nu är det så att Anna och Bea har känt varandra sedan högstadiet och vänskapen fortgår nog av gammal vana. Anna är aldrig hemma hos Bea men de träffas hemma hos Anna ibland eller är ute och shoppar eller fikar. Jag TROR att Anna fortsätter vänskapen med Bea av någon form av medlidande. Jag har frågat henne någon gång ibland när Bea varit omskriven i tidningarna pga av djurens vanvård varför hon väljer att vara vän med en sådan människa, men jag får inget riktigt svar.
Nu till saken då. Alla människor verkar ta för givet att bara för att Anna är vän med Bea så är Anna likadan. Folk tror att även Anna missköter sina djur och barn, vilket absolut inte stämmer. Men hon har blivit anonymt anmäld flera gånger och både soc och länsstyrelsen har varit hemma hos Anna, dock utan att hitta något att anmärka på. Men ryktena fortsätter och det gör mig så ont, för Anna är en underbar människa.
Men sedan kommer den lilla egoisten i mig och säger "eftersom du är vän med Anna kommer snart ryktet att börja gå om dig också, att du inte tar hand om dina barn och djur". :(
Vet inte ens vilka svar jag är ute efter, ville nog mest skriva av mig.