• Anonym (vännen)

Blir som man umgås?!

Jag har en underbar vän (vi kan kalla henne Anna) som alltid funnits där för mig i vått och torrt. Vi har en väldigt avslappnad vänskap, skulle säga att vi är mera som systrar och jag kan inte föreställa mig min vardag utan henne i den. Men jag får konstant försvara Anna och vår vänskap till andra och anledningen är pga att Anna har en annan vän (vi kan kalla henne Bea).

Vi bor i en liten stad och Bea har i alla år haft ett fruktansvärt vidrigt rykte. Hennes hus är som en sopstation och trädgården som en soptipp, kommunen har varit där och påtalat detta mer än en gång. Socialtjänsten har i alla år varit inblandade i förhållandena rörande hennes barn. Sista saken som hände senast var att Länsstyrelsen kom på besök och konstaterade att djuren levde i misär och tidningen la ut vidriga bilder fotade inne i huset där djuren vadade i sin avföring och levde instängda i ett litet rum som såg för jävligt ut.

Hela stans syn på Bea är att hon sitter på sin trapp och kedjeröker med sitt sönderblonderade hår och smutsiga kläder. Under årens lopp har hon dragit på sig enorma pengaskulder till en massa privatpersoner.

Ja ni börjar få bilden klar för er va?

Nu är det så att Anna och Bea har känt varandra sedan högstadiet och vänskapen fortgår nog av gammal vana. Anna är aldrig hemma hos Bea men de träffas hemma hos Anna ibland eller är ute och shoppar eller fikar. Jag TROR att Anna fortsätter vänskapen med Bea av någon form av medlidande. Jag har frågat henne någon gång ibland när Bea varit omskriven i tidningarna pga av djurens vanvård varför hon väljer att vara vän med en sådan människa, men jag får inget riktigt svar.

Nu till saken då. Alla människor verkar ta för givet att bara för att Anna är vän med Bea så är Anna likadan. Folk tror att även Anna missköter sina djur och barn, vilket absolut inte stämmer. Men hon har blivit anonymt anmäld flera gånger och både soc och länsstyrelsen har varit hemma hos Anna, dock utan att hitta något att anmärka på. Men ryktena fortsätter och det gör mig så ont, för Anna är en underbar människa.

Men sedan kommer den lilla egoisten i mig och säger "eftersom du är vän med Anna kommer snart ryktet att börja gå om dig också, att du inte tar hand om dina barn och djur". :(

Vet inte ens vilka svar jag är ute efter, ville nog mest skriva av mig.

• Svar på tråden Blir som man umgås?!
  • Anonym (samma sits)

Jag förstår så väl vad du menar.
    Jag är väl en normal person skulle jag tro. Jag är ensamstående med ett barn (separerade pga att exet var otrogen), jobbar, har inga skulder. Sköter mig och barnet och går ut på krogen 1 gång per månad om ens det. Hemma är det städat och ordning. Både barnet och jag är alltid hela och rena även om barnet har en del del secondhand kläder.

Min allra bästa vän är också ensamstående men med två barn och har olika pappor till barnen. Hon var varit i kontakt med soc till och från gällande försörjningsstöd samt sammarbete gällande ena barnets pappa och en npf diagnos gällande det andra barnet. Hon sköter sitt hem och sina barn så bra hon bara kan trots att hon själv är sjuk med svåra smärtor flera ggr i veckan. Det finns inget att klaga på när det kommer till henne.

Min vän i sin tur umgås med en tjej som jag väljer att kalla bekant då vi inte umgås själva men genom vår gemensamma vän. Denna tjejen har en hel drös med barn med olika pappor, hon har aldrig jobbat en enda dag, hon har klippkort på psyket och har tillslut fått en diagnos. Hon städar aldrig och det ligger kattbajs och använda blöjor lite varstans i hennes hem. Det kan vara mögel på glas och tallrikar innan hon diskar dom. Hon har bara vårdnaden om ett av sina barn, dom andra bor hos sina pappor. Hon är alltid i kontakt med soc om allt möjligt.

Jag vet att personer i vår lilla by har börjat snacka skit om mig och sprider rykten om att jag är ett socfall osv just för att dom tänker att man blir som man umgås. Det gör mig så förbannad att man enligt folk inte kan vara vänner trots att man är olika eller har olika "levnadsstandard".

Jag tycker att du ska fortsätta att umgås med Anna eftersom hon är din vän. Om folk sen vill snacka skit så är det väl dom det är fel på?

• Anonym

Ts kan jag ana en gnutta avundsjuka från din sida?

Jag känner igen mig i din vän "Anna" eftersom jag också har en otroligt slarvig och kaosartad person som nära vän. Min vän är dock inte riktigt lika extrem som "Bea", det har aldrig gått så långt att hon har fått några anmälningar på sig. Men hon har ett så smutsig och ostädat hem att ingen får hälsa på henne (hennes val), och jag tror inte att någon vill heller. Hon har också andra problem, men de tänker jag inte ta upp här. Trots dessa, på ytan, ouppskattade egenskaper så är min vän en av de snällaste och vettigaste personer jag har träffat. Hon är extremt klok och en otroligt bra vän. Hon har egenskaper som jag värdesätter, men som jag sällan ser hos andra människor. Därför fortsätter jag att vara vän med henne, oavsett vad andra har för bild av henne. För i själva verket är det inte de där dömande och ytliga människorna som jag vill ha som vänner.

Kanske den där Bea också har egenskaper som Anna värdesätter och därför är de fortfarande vänner? Om du slutade döma ut Bea, så kanske du också skulle kunna se dom. 

• Anonym (vännen)
    Anonym skrev 2013-02-12 15:43:50 följande:
    Ts kan jag ana en gnutta avundsjuka från din sida?

Jag känner igen mig i din vän "Anna" eftersom jag också har en otroligt slarvig och kaosartad person som nära vän. Min vän är dock inte riktigt lika extrem som "Bea", det har aldrig gått så långt att hon har fått några anmälningar på sig. Men hon har ett så smutsig och ostädat hem att ingen får hälsa på henne (hennes val), och jag tror inte att någon vill heller. Hon har också andra problem, men de tänker jag inte ta upp här. Trots dessa, på ytan, ouppskattade egenskaper så är min vän en av de snällaste och vettigaste personer jag har träffat. Hon är extremt klok och en otroligt bra vän. Hon har egenskaper som jag värdesätter, men som jag sällan ser hos andra människor. Därför fortsätter jag att vara vän med henne, oavsett vad andra har för bild av henne. För i själva verket är det inte de där dömande och ytliga människorna som jag vill ha som vänner.

Kanske den där Bea också har egenskaper som Anna värdesätter och därför är de fortfarande vänner? Om du slutade döma ut Bea, så kanske du också skulle kunna se dom. 
    Fl's sanna anda, gillar man inte någon är anledningen alltid avundsjuka. Jag kan ärligt säga att det finns ingen gnutta avundsjuka här. Och om du hade sett bilderna Länsstyrelsen tog på vanvården hos djuren tror jag du skulle förstå vad jag menade också. Har svårt att se något gott i en människa som upprepade gånger behandlar sina djur så vidrigt illa.

Och jag HAR träffat Bea flera gånger genom Anna, aldrig ens anat ett leende utan mest bitter uppsyn.
  • Anonym
    Anonym (vännen) skrev 2013-02-12 19:46:42 följande:
    Fl's sanna anda, gillar man inte någon är anledningen alltid avundsjuka. Jag kan ärligt säga att det finns ingen gnutta avundsjuka här. Och om du hade sett bilderna Länsstyrelsen tog på vanvården hos djuren tror jag du skulle förstå vad jag menade också. Har svårt att se något gott i en människa som upprepade gånger behandlar sina djur så vidrigt illa.

Och jag HAR träffat Bea flera gånger genom Anna, aldrig ens anat ett leende utan mest bitter uppsyn.
    Jag talar ur min egen uppfattning, inte representativt för hela forumet. Förstår inte heller varför du frågar här om du inte vill få svar från olika håll och analyser? Det är inte bra att bemöta eventuell kritik så defensivt.
  • Anonym

Har Anna blivit som Bea? Nej, det har hon inte.  Så varför skulle du bli som Bea?

• Mandel
    Anonym skrev 2013-02-12 21:01:09 följande:
    Har Anna blivit som Bea? Nej, det har hon inte.  Så varför skulle du bli som Bea?
    Det handlar inte om att bli som någon annan utan att andra tror att man är lika dan bara för att man umgås.

Ex om en tjej i gänget är "lösaktig" så kan man sätta en tusenlapp på att ryktet drar igång och alla i gänget är lösaktiga även om alla andra är oskulder...

Jag har haft en väninnan som folk har reagerat på och när vi slutade att umgås så tyckte folk att det var bra och att jag var ju inte alls som hon så hur kunde vi umgås?
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym
    Mandel skrev 2013-02-12 21:47:37 följande:
    Det handlar inte om att bli som någon annan utan att andra tror att man är lika dan bara för att man umgås.

Ex om en tjej i gänget är "lösaktig" så kan man sätta en tusenlapp på att ryktet drar igång och alla i gänget är lösaktiga även om alla andra är oskulder...

Jag har haft en väninnan som folk har reagerat på och när vi slutade att umgås så tyckte folk att det var bra och att jag var ju inte alls som hon så hur kunde vi umgås?
    Att folk orkar bry sig så mycket om vad andra KANSKE tycker och tänker. Herregud.
  • Mandel
    Anonym skrev 2013-02-12 21:52:37 följande:
    Att folk orkar bry sig så mycket om vad andra KANSKE tycker och tänker. Herregud.
    fast det är kanske inte så roligt att bli dömd på förhand och ha ett rykte som inte stämmer...
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym
    Mandel skrev 2013-02-12 22:05:29 följande:
    fast det är kanske inte så roligt att bli dömd på förhand och ha ett rykte som inte stämmer...
    Men orka bry sig om folk som lyssnar på rykten? Hur lågt ställda är inte de i jämförelse?
  • Anonym (vännen)

Det som oroar mig är att folk tar det längre än till rykten, de har ju anmält även Anna flera gånger till både soc och länsstyrelsen. Visst visar deras uppföljning att det inte är något, men i en liten stad så hjälper inte det. Och kan ni ärligt säga att ni inte skulle bry er att i en liten ort få ryktet om er att ni vanvårdar både era djur och barn? Hatten av till er i så fall, men jag vill INTE ha det ryktet och det gör mig ont att Anna fått det ryktet.

Svar på tråden Blir som man umgås?!