• hoppfull2011

Gravid inom 1 år och 9 månader!

Hej!

Jag är nu gravid med vårt andra barn och fick plus på stickan inom perioden 1 år och 9 månader. Då är väl min SGI skyddad från tiden innan jag gick hem med vårt första barn?
    Det jag funderar på nu är att jag har gått ner i tjänst och jobbar 80% (har egentligen en 100% tjänst som jag självmant valt att minska) det har jag gjort sedan september 2012 då vi skolade in vår dotter och fyller inte upp med några föräldradagar.

Hur har ni på försäkringskassan koll på att SGI:n är skyddad och ska räknas på 100%? Är det något jag ska påpeka eller "upptäcker" ni detta själv?   

• Svar på tråden Gravid inom 1 år och 9 månader!
  • Försäkringskassan

Hej,

Om man blir gravid på nytt innan barnet är ett år och nio månader kommer  föräldrapenningen beräknas enligt särskild beräkningsgrund. Det innebär att man får föräldrapenning beräknad utifrån samma 
    sjukpenninggrundande inkomst som man hade för första barnet. Det är ingenting som du själv behöver meddela oss när du ansöker om föräldrapenning. 

Även om du får föräldrapenning enligt särskild beräkningsgrund, alltså enligt tidigare sjukpenninggrunande inkomst kan det vara så att din sjukpenninggrundande inkomst ändå är sänkt.

Du kan läsa mer om sjukpenninggrundande inkomst under följande länk, www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning_och_sjukpenninggrundande_inkomst

Hälsningar 
    Osmo, handläggare 

• hoppfull2011

Men hur är det möjligt att den kan sänkas om den är skyddad? Det är ju inte så att min ordinarie tjänst ligger på 80% utan jag har lägre tjänstgöring eftersom dottern är under 8 år.

Länken som du angett fungerar inte.  

• Försäkringskassan

För att undvika att få sänkt sjukpenninggrundande inkomst från och med att ditt barn fyller ett år gäller följande,

inte arbetar alls och tar ut hel föräldrapenning minst fem dagar per vecka arbetar mindre än före barnets födelse och tar ut föräldrapenning som motsvarar minskningen i arbetstid studerar med studiestöd är anmäld som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen
    Det innebär att om du arbetar mindre än din ordinarie tjänst, så måste man alltså ta ut föräldrapenning som motsvarar minskningen i arbetstid för att skydda sin sjukpenninggrundande inkomst. Om du inte tar ut föräldrapenning som motsvarar minskningen kan sjukpenninggrundande inkomst komma att sänkas, vilket kan innebära att du får lägre ersättning om du blir sjuk eller vårdar sjukt barn. 

Däremot kan du fortfarande få föräldrapenning för det nya barnet, enligt tidigare sjukpenninggrundande inkomst om du blivit gravid innan det första barnet är ett år och nio månader. 

Provar att lägga ut länken igen,  www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning_och_sjukpenninggrundande_inkomst/

Hälsningar
    Osmo, handläggare 
  • hoppfull2011

Har jag förstått det rätt med att du menar att min nuvarande SGI är sänkt om jag är sjuk eller vårdar sjukt barn, eftersom jag inte tar ut några föräldrardagar och jobbar 80%. Men att föräldrapenningen för nästa barn kommer baseras på en 100% tjänstgöring eftersom jag blev gravid innan dottern blev 1 år och 9 månader?

• Försäkringskassan

Hej!

Ja, precis. Sjukpenning och tillfällig föräldrapenning (VAB) baseras på din aktuella inkomst på 80 procent, medan föräldrapenningen för nästa barn baseras på den tidigare heltidsinkomsten.

Hälsningar

Harry, handläggare

Svar på tråden Gravid inom 1 år och 9 månader!