• sirisdotter

Vattna andras krukväxter

En granne fick för sig att be mig vattna växter under semesterresa.   Denna granne är känd för att ha områdets mest prunkande balkong och altan.   Hur jag sköter mina växter  verkar  hen inte ha en aning om...   Jag ska fixa detta fyra gånger på 1,5 vecka.   Gick in i bostaden igår - alla växterna var mer  (de flesta)   och mindre dyblöta!    Hibiskusen och pelargonen var extra viktiga att vattna.   Hibiskus har jag aldrig vågat mig på själv.   I min krukväxtbok står  att de behöver mycket ljus,  helst söderfönster.   Den jag anförtrotts står i öster -  i  andra raden på en bänk!

Fler växter lär dö av för mycket vatten -   HUR GÖR JAG?

Har inga möjligheter att nå uppdragsgivaren.

• Svar på tråden Vattna andras krukväxter
  • Ramborg

Vattna såpass att det kommer ut litegrann vatten på fatet. Vänta tio minuter. Häll bort det som finns kvar.

Nästan inga krukväxter mår bra av att ha "fötterna i vatten".

42.
  • mrsStatham

Tja, ser de fortfarande ut att må bra?
    Var det länge sedan grannen åkte iväg? 

Bara två saker är oändliga
  • sirisdotter
    mrsStatham skrev 2013-02-12 15:01:27 följande:
    Tja, ser de fortfarande ut att må bra?
    Var det länge sedan grannen åkte iväg? 
    Grannen åkte i lördags -  hen verkar ha vräkt på rejält med vatten före avresan  (tisdag idag).
  • sirisdotter
    Ramborg skrev 2013-02-12 15:00:10 följande:
    Vattna såpass att det kommer ut litegrann vatten på fatet. Vänta tio minuter. Häll bort det som finns kvar.

Nästan inga krukväxter mår bra av att ha "fötterna i vatten".
    Just  det -  om hibiskus stod det visst   att man skulle vänta en halvtimme och sedan hälla av  eventuellt vatten på fatet.
  • Ramborg

Du har alltså instruktioner att vattna fyra gånger på typ tio dagar? Hm... jag börjar ana varför mina krukväxter inte är lummigast i kvarteret

42.
  • sirisdotter
    Ramborg skrev 2013-02-12 16:04:51 följande:
    Du har alltså instruktioner att vattna fyra gånger på typ tio dagar? Hm... jag börjar ana varför mina krukväxter inte är lummigast i kvarteret
    Jo -  jul-/påskkatusarna där var  fem gånger så stora som mina,  som får vatten när jag känner för det  - INTE så ofta....   Reser bort 12 dagar gör jag utan att be någon vattna,  obehindrat.
Svar på tråden Vattna andras krukväxter