• avstängd

Blir din katt sjuk av hårbollar?

Blir din katt sjuk av hårbollar? Hur uppträder katten då och hur länge håller det i sig?

Jag tror att min katt kräktes upp en hårboll i går morse (har flera katter så är inte bombsäker att det var han men nästan) och sen dess har han legat under sängen. I går kväll fick jag dra ut honom från under sängen för att han skulle ha sin antibiotika som jag ger med en spruta i munnen. När jag skulle ge den så smackade han mycket med munnen som om han var illamående och så spydde han upp allt när jag gett honom medicinen.

Sov med honom på soffan och han rörde sig knappt på hela natten. I dag har han rört sig lite och han fick i sig lite mat för några timmar sen när jag gav antibiotika som jag blandade med burkmat och vatten. Han undviker mig fortfarande och vill inte äta mat jag ställer fram. Han brukar undvika mig om han mår dåligt.

Han har varit sjuk i drygt 28 timmar nu. Det blev långt men frågan i stort är väl hur era katter uppför sig när dom har hårbollar?

• Svar på tråden Blir din katt sjuk av hårbollar?
  • nemo1

Jag tycker du ska åka in med katten, en hårboll kan ibland sätta sig så att det blir tvärstopp och en operation måste till. Det ska väldigt mycket till för att en katt ska visa sig dålig och det behöver definitivt inte vara fråga om hårboll. Varför äter den antibiotika?

• avstängd
    nemo1 skrev 2013-02-12 17:00:27 följande:
    Jag tycker du ska åka in med katten, en hårboll kan ibland sätta sig så att det blir tvärstopp och en operation måste till. Det ska väldigt mycket till för att en katt ska visa sig dålig och det behöver definitivt inte vara fråga om hårboll. Varför äter den antibiotika?
    Han har i princip bott på sjukhus sen 8 veckor tillbaka. Min veterinär är inte där i dag och kollegan är sjuk. Typiskt. Vi har haft telefonkontakt dock i går kväll och han trodde inte jag behöver oroa mig alltför mycket för katten har gjort så många undersökningar och blodprover på sistone. Han har en uvi som vägrar att ge sig och har gått på antibiotika nu igen sen 10 dagar nånting och ska fortsätta med det ett bra tag till.
  • nemo1

En katt blir snabbt uttorkad, tänk på det. Du får ge honom vatten med sprutan. Kan det vara att han mår illa av antibiotikan, är det Vetrimoxin? Om en katt drar sig undan så mycket så mår den väldigt dåligt.

• avstängd

Skrev nyss ett långt inlägg som försvann. {#emotions_dlg.djavulsk}

Han får amoxicillin och ett piller mot illamående i samband med medicinen. Pratade nyss med min veterinär och han ska söva honom i morgon för att ta urinprov och se om bakterierna är borta och kolla tänderna samtidigt. Han sa att jag skulle sluta med alla mediciner direkt. Min stackars lilla kisse. Håll tummarna att han blir frisk och att bakterierna är borta nu är ni snälla.

• avstängd
    Zizzy Zimsson skrev 2013-02-12 19:00:12 följande:
    Håller tummarna
    Tack. Det har varit en never ending story med flera olika kliniker inblandade och löjligt många tester och ul osv så jag börjar tröttna rejält på att inte veta vad felet är och varför min stackare är sjuk.
  • avstängd
    nemo1 skrev 2013-02-12 19:49:01 följande:
    Vad hade katten för symtom på uvi?
     Inga. Det framkom i hans 112 andra tester. Han har tagit typ 5 olika penicillin sen december och nu sist den som ska ta död på bakterierna enligt odlingen. Problemet är som min veterinär sa att penicillinet tar död på honom för han slutar äta och dricka med penicillin trots medicin mot illamående. Han ligger mest och stirrar in i väggen under sängen nu.

• nemo1

Du får åka in med honom, han behöver dropp. Jag tänker på om det inte kan vara cystit, har han fått Metacam?

• nemo1

Och har du koll på honom så att han kan kissa? Blir det tvärstopp så är det timmar som gäller.

Svar på tråden Blir din katt sjuk av hårbollar?