• Perickles

Mat o sånt i Koh Samui(Chaweng)

12 feb 2013
    Om 4 dagar bär det av, första gången till Thailand med en 4½ och snart 2 årig tjej.
    Hotellet är bokat, tre + stjärnigt fick duga på stranden vid Chaweng... Har tyvärr ångrat vårt hotellval redan, men blir vi less på stället tar vi några hotellnätter nån annanstans, det är planen.

Hursomhelst, NÅN som har goda tips på var ni ätit och vad ni gjort med barnen på Koh Samui?
    Restaurangtips mottas tacksamt!!! 
    Fick matförgiftning på förra resan till Kanarieöarna så nu vill jag vara bra förberedd.

• Svar på tråden Mat o sånt i Koh Samui(Chaweng)
  • telefon

har varit många gånger i Chaweng. sist jag var där var dock 2010 o innan jag fick barn. vill ni ha en lite finare fiskresturang en kväll så finns det två som heter Andaman och Andaman 2. de har sin grillen mot gatan o har höga kockhattar så det går inte att missa dem. finns även en god thai resturang som heter typ khosan ( efter khosan road i bkk). alltid proppfult men billigt o gott. sen finns det massa andra goda restauranger längst huvudgatan! det finns även flera macdonalds o burger King o kentucky Friedman chicken ifall fina barn början

• telefon

oppps skulle skriva " ifall de börjar vägra thai mat under semestern ". stranden är underbar i chaweng så där kan dina barn leka sig trötta

• telefon

ledsen att d blir typ 20 inlägg nu men min telefon vill inte riktigt samarbeta. på en sida av stranden så finns det mycket småfisk som kanske 4 åringen vill snorkla efter . vilket hotell har ni valt?

• Perickles
    telefon skrev 2013-02-12 19:32:33 följande:
    ledsen att d blir typ 20 inlägg nu men min telefon vill inte riktigt samarbeta. på en sida av stranden så finns det mycket småfisk som kanske 4 åringen vill snorkla efter . vilket hotell har ni valt?
    Åh tusen tack för "inside information"
    Snorklingen låter toppen och fiskrestaurangerna är uppskrivna på "to do" listan.
    Båda tjejerna klarar lite chili, men i nåt skede kommer de säkert o tröttna.
    Vi har bokat in oss på first bungalow beach resort och jag har hittat många som klagar på maten och rum-komforten... men vi får väl äta frukost annanstans och kräva extra madrasser osv.

På kvälln när barnen somnat blir det o sitta på terassen o mysa... Myggmedel kanske behövs? 
  • Perickles

Telefon:
    pröva ni annars "beach-dining" alltså en del restauranger vid stranden lägger ut mattor bord och kuddar i sanden på kvällen och erbjuder en sorts nomad-aktig kvällsmål... 

• telefon

Åtit på stranden har jag gjort många gånger. De stuvar om träsolstolarna och lägger dit andra madasser och kuddar. Helt ok mat måste jag säga. Annars så har vi nästan alltid gått ner dit efetr maten för att ta en öl eller så. Det är jätte mysigt på stranden på kvällen. Lagom med folk. ( partylivet i Chaweng är beläget på en bargata som går från huvudgatan så det är ganska soft på stranden). Du kan äta gott kolla på folk, skicka upp en sån där ljuslyckta eller köpa nåt från försäljarna.

Chaweng stranden är en morgonsolsstrand. Alltså är det inte sol hela kvällen på chaweng. Detta gör att de börjar plocka fram resturangerna relatvit tidigt. Perfekt för barnfamiljerna dels att kunna bada i skuggan lite på kvällen och dels att det blir mysigt ganska snabbt.

Chaweng är väldigt turistigt ska du veta. Men det akn ju vara väldigt skönt när man har barn. Trottoarerna är trånga men ni kommer vara långt ifrån de enda med barn så era barn får nog det kul.  Eftersom det rä så turistigt så är det otroligt lätt att hitta på utflykter med buss, båt eller taxi.... så är det dåligt väder så finns det ändå massor att göra.

Jag känner inte till "First bungalow" men jag tror ni blir nöjda iallafall. Ni kommer ju nappt vara där iaf. Jag har alltid med mig MyggA när jag är i Thailand. Jättevarierande på hotelområde om det är myggit eller inte.  Har backpackat flera gånger i de delarna av Thailand och återkommer alltid till Chaweng. En gång bode vi en natt på ett guesthouse och jag har aldrig varit så myggäten som då... helt sjukt.  Några hotel bort på stranden fanns det inte en enda mygga. Allt beror på hur mycket de besprutar.  Jag har bott flera gånger på Green Garden ( fast nu har de renoverat stället så jag vet inte vilken prisklass det är) och min favvo just nu är Al´s Resort... finns ett annat ställe som heter Al´s också men de är två helt olika. Så skulle ni inte trivas på ert hotell så kolla upp dessa. Ni kan säkert få ett bättre pris på plats.  Men som sagt jag tror att ni kommer trivas på ert hotel!

Var i phuket med mig 1, 5 åring i december. Hon brukar älsa all mat, men i mitten av resan började hon vägra maten så det var tur att jag släppat med mig massor av välling.

Om du har några andra frågor så är det bara att fråga. Chaweng är den strand jag alltid återvänder till när jag är i Thailand så jag kan den ganska bra även om jag tyvärr inte varit där sedan 2010.

• Perickles

Wow, precis den infon jag sökte... härligt att få tips av en "chaweng-entusiast"
    Tack... ska se om jag hittar på nåt ännu... tror att frågetecknen börjar reta ut sig och ivern att få komma iväg börjar ta över :D
    Men ifall jag kommer på nån fråga till så borde den ploppa upp inom 24 timmar, för snart bär de iväg :) 

• Perickles

Nu kom jag på nåt "telefon" :) Hoppas du hinner svara
    Funderar på o släpa med mig bland annat gröt-portionspåsar (som man rör ut med kokt vatten)
    Mina barn älskar gröt, bättre start på dagen finns tydligen inte...

Vad jag funderar på e om det finns livsmedelsbutiker med "typiska" västerländska varor i Chaweng, typ gröt o sånt? När vi varit till Canarieöarna har vi alltid hittat ett utbud av gröt o diverse åt barnen, men jag har ingen aning om vad en liten varubutik i Koh Samui har att bjuda på, kanske yoghurt o dylikt inte ens finns...?
    Så ska jag ta med mig egen gröt o vattenkokare?

Svar på tråden Mat o sånt i Koh Samui(Chaweng)