• Anonym (ingen csn kvar)

Någon som fått tillstånd att plugga 50% samtidigt som du fått A-kassa?

Undrar i vilka fall A-kassan get tillstånd till halvtidsstudier samtidigt som du går på A-kassa.
    Jag kan inte plugga utan A-kassa för förlorar då min SGI - men har samtidigt inte rätt till CSN då jag redan har läst många år.

Praktisk lösning?   

• Svar på tråden Någon som fått tillstånd att plugga 50% samtidigt som du fått A-kassa?
  • Carlito

Jag kollade ganska noga, var med om en nedläggning fick pengar att studera för fortbildning. Nej a-kassa med 50% utb, funkar inte vad jag förstår, däremot om du går en distanskurs, eller möjligen kvällskurs kan det nog beviljas. Jag beviljades att ha a-kassa under en distanskurs, fick skicka in kursplan, vad de kollar på är att du har möjlighet att ta en heltid trots utb. Sen ska du även kunna ta ett jobb under utb. Du måste även söka om hos a-kassan efter varje kurs/termin.

Det du inte ska göra är chansa, du blir återbetalning skyldig i värsta fall anmälan för brott.

• 75an

En bekant har fått ok på att plugga 50% samtidigt som hon går på a-kassa. Hon går en distanskurs som bara har fysiska träffar på helgerna. Får hon jobb så kan hon mao ta det samtidigt som hon slutför sin distanskurs.

Precis som Carlito säger så är det noga att få ok från a-kassan innan man börjar på kursen. 

• U never saw me

Jag läste en sommarkurs på deltid (ej distans) och fick det godkänt av a-kassan. Så länge man ändå är aktivt arbetssökande och är villig att hoppa av studierna om man får arbete. Dock tror jag bara det är tillåtet på fristående kurser. Fortsättningskurser eller kurser som är en del av ett program tror jag inte att du kan få godkänt.

• Carlito

Som sagt.....du måste söka innan DU börjar kursen. Sen som min utb. som var privat med avgift, det spela ingen roll, tror det stod att det krävdes c.a 10 timmar studier/vecka och i själva fallet mycket mer om man ville eller hade tid. 
    Är du arbetslös? Varför inte kolla med AF, de har väl marknadsutbildningar via dem, då är du grön, Svetsare, Kock....finns rätt många har jag för mig....... 

• Tow2Mater

Det brukade vara att om man pluggat 50% distans (eller mindre) vid sidan av sitt jobb innan man blev arbetslos fick man fortsatta gora det aven med A-kassa, annars inte. Det var ju sunt fornuft, så det har säkert ändrats på senare år.

• elmadumle

Jag fick tillstånd att plugga 75%på komvux av kommunals akassa för tre år sedan.

• Anonym (J)

Jag fick med nöd och näppe och många diskussioner fram och tillbaka läsa matte B på KomVux när jag gick på a-kassa (Kommunal) och då hade jag ändå bara schemalagda lektioner 4 timmar per vecka vilket alltså motsvarar ca 10%.

Ett hett tips är att kolla upp allt ordentligt innan du börjar samt få skriftlgt godkännande av din handläggare för att inte riskera att förlora din a-kassa.

• Anonym (ingen csn kvar)

Kollat upp reglerna lite mer och verkar vara så att du får fortsätta på redan påbörjad kurs som du läst föregpende termin. Sen komvux kan jag tänka mig att man får läsa för att få grundläggande studier färdiga.  

• Billybob

Jag tänkte söka om att plugga komvux samtidigt som akassa. Vad jag förstår så kan man ansöka om att plugga på 50% under 20 v och vad jag förstår så motsvarar det 200 poäng.

De kurser jag tittade på först kom jag upp i 250 poäng.

Är det någon som har ansökt om att plugga mer än 50% och fått igenom det?

Svar på tråden Någon som fått tillstånd att plugga 50% samtidigt som du fått A-kassa?