• Babymammy

Känner mig så felbehandlad av min chef...

Just nu känns hela arbets situationen riktigt jobbig.. Jobbar på en akutpsykriatrisk vårdavdelning och är gravid i vecka 19.. Berättade för cheferna om graviditeten redan vecka 8 pga extremt illamående och kräkningar... Har sedan dess jobbat på och fick av cheferna sagt att dom ska kolla upp vad som ska göras och vad man ska göra för förändringar..
    Redan då sa min ena chef att såfort magen börjar synas bör jag inte jobba på avd.

Veckorna har gått och jag har frågat dem vid några tillfällen om hur allt blir utan att fått veta något.. Och för 2-3 veckor sedan började magen synas regält genom sjukhuskläderna och jag började känna mig mer och mer osäker och orolig... Speciellt när vi har haft väldigt mycket våld mot personal på sistonde... Flera st som blivit slagna och attackerade.. Vi har allt från psykotiska patienter till schizofrena , paranoida m.m

Förra veckan pratade jag med mitt skyddsombud på jobbet om hur allt känns och att det inte känns bra och hon tyckte inte alls att jag skulle jobba där heller , och hon kunde inte förstå att det gått så långt! 12 veckor sedan jag berättade.... Så det blev ett snabbmöte där mitt skyddsombud i princip förbjöd mig att jobba under helgen och tyckte även att det skulle bli så framöver... Mina chefer sa att det inte fanns någon möjlighet till omplacering , då dom sett över det... Det enda dom tyckte jag kunde jobba var i köket , men det är en vanlig syssla vi har i arbetet och vi har väldigt mycket patienten kontakt även där då man ser till att allt är på plats , serverar maten , tar fram och tar bort och patienterna får hela tiden gå i matsalen... Alltså ingen omplacering utan bara en vanlig arbets-syssla...
    Jag är fortfarande utsatt för risker av hot och våld precis som innan...
    Jag sa nej till det för det gör ju inte mig tryggare på något vis , även skyddsombudet sa att det var helt fel att försöka sätta mig där. Så det enda alternativet är att förbjuda mig att jobba... Men då blev min chef istället irriterad och tyckte inte alls det var självklart...

Jag har även pratat med arbetsmiljöverket och det finns till och med lagar med särskillda föreskrifter för gravida där det står att ALLA risker ska tas bort vid omplacering och att man ska arbeta i ett oriskfullt arbete.. Och att man bör göra en riskbedömning av den anställde... Det tog min chef inte alls hänsyn till...
    Fick gå hem och nu har dom tagit semester på mig under helgen för att jag inte jobbat när det i själva verket blev bestämt att jag inte skulle jobba...
    Och papprerna till FK har dom inte fyllt i heller.. Utan säger att dom måste diskutera det hela. Men samtidigt har dom sagt att det inte finns någon möjlighet till omplacering..

Känner mig så ledsen och felbehandlad... Det enda jag vill är att skydda mitt barn , ingenting annat. Jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om det hände något!!!
    Alla mina kollegor på jobbet tycker att det är jobbigt att ha mig där , då dom känner att dom hela tiden måste ha lite uppsikt över mig och dom vill igentligen inte ens att jag ska jobba för att det är en sån stor risk...

Vet inte vad jag ville med det här... vet att jag har arbetsmiljölagen bakom mig och alla är på min sida... Men ska det behöva bli så att jag ska få bråka till mig min rätt... Min chef kanske vägrar att skriva på några papper för att det inte blev som hon tänkt sig...           

• Svar på tråden Känner mig så felbehandlad av min chef...
  • Ollibolli

Men gud, så där kan du ju inte ha det. Jag har ingen koll på lagar etc när det gäller sådant här, men din chef bryter ju mot lagen på det här viset. Alltså måste du kunna anmäla henne någonstans? Du verkar ha gjort allt vad du kan, men din chef bara struntar i lagar och regler. Nästa steg tycker jag är att anmäla. 
    Finns det någon möjlighet för dig att bli sjukskriven? Havandeskapspenning? 

• Gladskit

Jag tycker att du på en gång ska ta det här vidare till nästa chef, dvs till din chefs överordnade alternativt någon på personalavdelningen!

Svar på tråden Känner mig så felbehandlad av min chef...