• vår tur snart

    Svårt att bli gravid + upprepade missfall

    Vi började med att kämpa nästan tre år innan vi fick vår son via IVF. Innan dess lyckades vi bli gravida två gånger med ca ett års mellanrum, fick efter mycket tjatande göra en utredning för att vi hade svårt att få barn, vilken visade på att min man hade få och sämre spermier än normalt. Att vi fått två missfall då vi äntligen lyckades var ju bara otur.

    Vi gjorde på hösten 2009 ett IVF-försök som lyckades och vi fick en son sommaren 2010 Glad. Nu vill vi ha ett syskon till vår son (jag kanske mer än min man). Vi hade en blastocyt i frysen som vi satt tillbaka i nu i början av oktober, graviditetstestet visade positivt men en vecka senare slutade det med missfall. Otroligt nog blev vi naturligt gravida direkt ÄL efter, men även detta slutade med missfall efter drygt en vecka Gråter.

    Jag fick göra en missfallsutredning som inte visade några fel (även om jag förstått att denna utredning kanske var något begränsad). Jag pratade med IVF Falun där vi gjorde vår IVF, om eventuell idé att göra ett nytt IVF försök när det nu även visat sig att vi har svårt att behålla en graviditet. Å fick veta att de t.o.m. använder det som metod vid upprepade missfall ibland, men gott resultat. Är det andra som gjort IVF trots upprepade missfall? Min man tycker dock att vi ska avvakta, och att det är dyrt. Jag skulle göra vad som helst för ytterligare ett barn!!!

    Jag har varje gång jag varit gravid haft BF från slutet av juni till början av augusti. Finns något samband? tycker det är konstigt eftersom problemen till graviditet vad vi vet ligger i min mans slöa spermier. Blir de piggare denna tid på året? Någon som varit med om liknande?

    Hoppas någon orkat läsa mina funderingar... känner dessutom att tiden börjar rinna ut då jag dessutom blir 35 i sommar, vilket gör att även min fertilitet dalar...

  • Svar på tråden Svårt att bli gravid + upprepade missfall
  • Marie22
    Hej,
    vill ge lite info vidare som jag har samlat på mig.

    Min erfarenhet är att många läkare här i landet ofta jobbar väldigt mycket "i sin bubbla" och går inte utanför sin trygghetszon/bekvämlighetszon. Rekommenderar därför en missfallsklinik i London som utreder även en del som man inte tydligen gör i Sverige. (ex. NK-celler)

    www.newlifeclinic.org.uk/Miscarriages.aspx

    Efter 3 missfall åkte jag till London och gjorde en utredning. Jag hade förhöjd styrka på NK-celler. (natural killer) NK-cellerna attackerar embryot i tidig graviditet. På kliniken är det mycket trevlig personal.

    Jag fick kortison (Prednosolon) 25mg per dag. (ska trappas efter 12 veckor 3x20, 3x15, 3x10, 3x5) Är gravid nu och går precis in i 14:e veckan. Har man mycket förhöjd styrka får man ännu starkar medicin inklusive intralipider (dropp).

    För övrigt hade jag tidigare svårt att bli gravid, men opererades privat (för snabb behandling) för lättare variant av endometrios för ett år sedan. Efter det har jag blivit gravid väldigt lätt även om missfall. Konstaterades även tidigare att jag har ett lågt AMH-värde för ett år sedan. Ändrade då min diet; i stora drag ingen alkohol, inget koffein, socker eller vete. Värt att veta kan vara att läkaren i London menade på att ett lågt AMH-värde inte gör det mer sannolikt att få missfall, men det kan vara svårare att bli gravid.
  • vår tur snart

    Tack för ditt svar!

    Nu tyder det mesta på att jag har lätt för att bli gravid, eftersom jag ändå blivit det spontant tre gånger (trots få och slöa spermier hos min man) och två gånger via IVF. Tyvärr har ju alla graviditeter utan en slutat med missfall, och i min värld är skillnaden att jag blev nedreglerad med hjälp av hormoner och att sen en massa andra hormoner sattes in. Jag vill tro att denna behandling gjorde någon skillnad eftersom det var enda tillfället vi lyckades.

    Självklart skulle jag vilja göra en mer grundlig utredning, men har svårt att tro på att mannen går med på att åka till London och ta prover då han är tveksam till en ny IVF-behandling. För jag antar att det kostar en hel del?? Och sen kanske vi ändå måste göra IVF för att lyckas bli gravida igen... men självklart vore det bra att veta om man kan behandla min förmåga att få missfall, så den oron kan minskas lite om vi lyckas bli gravida igen.

  • Marie22
    Hej!

    Kostnaden att åka till London är för tre besök totalt ca: 14 000 kr. (första besöket kostade 8000-9000 kr tror jag i och med alla tester som tas)
    Härtill kommer resekostnader; man kan flyga över dagen från Arlanda med Norwegian Air för 2000 kr T/R.
    (jag åkte själv över dagen)

    Personalen är jättetrevlig d.v.s. Dr Shehata och barnmorska Louise.

    Första besöket gjorde man främst tester, andra besöket ingick ultraljud liksom tredje. (eftersom jag var gravid naturlig väg) Man behöver inte göra IVF för att behandlas på missfallskliniken utan det är helt ok att försöka själva.

    Det tog kanske en vecka för provsvaren att bli klara.

    Rekommenderar varmt denna klinik. Jag åkte dit med inställningen att det är ju troligen inget sådana fel på mig men det är väl värt att kolla upp och det var ju tur att jag gjorde.

    Ifall du får en tid ca 14-tiden och tar flyget hem vid 20-tiden så hinner du även strosa lite i London och då känns det lite kul att man även får den biten och inte enbart är på läkarbesök.

    Dr Shehata menade på att de flesta som kommer dit har förhöjd styrka på sina NK-celler. Känns märkligt att man inte medicinerar med kortison i Sverige då det för många tydligen kan vara det enda som behövs för att lyckas.
Svar på tråden Svårt att bli gravid + upprepade missfall