leehlo skrev 2013-02-12 23:17:34 följande:
Hej!
Jag har aldrig varit till Gävle så nu hoppas jag på att det finns några Gävlebor här inne som kan svara på lite frågor!
Ok, här kommer dom:
Hur är högskolan i Gävle?
Är det svårt att få tag på hyresrätter?
Var ska man bo/inte bo?
Vad gör man i Gävle?
Vill veta allt. Funderar på att (längre fram) kanske söka in till högskolan där så det skulle vara kul att veta åtminstone NÅGOT om stan!
Nu bor jag förvisso inte kvar längre, men jag tänkte vara fräck och svara ändå.
Högskolan i Gävle har fina lokaler i de gamla kasernerna och de som går där verkar trivas. Det är dock inte den skolan som har bäst renommé i landet. (Inte sämst heller)
Kan du tänka dig att bo i utkanten av stan i en lite större lägenhet är det i regel inte så svårt att få ett kontrakt.
Man kan bo överallt i Gävle, men jag personligen skulle inte vilja bo på Nordost eller i Bomhus. Sätra och Andersberg är inte de roligaste områdena, men det är billigt och helt klart cykelavstånd till högskolan (och centrum).
I Gävle går man på krogen, på Brynäsmatch (om Brynäs har medvind), går på travet om det är v75. På sommaren hänger man i Boulognern. Man kan också fika, shoppa, gå på teater, spela korpbandy, gå på bio, dansa, klättra klättervägg, bowla, spela biljard, spela squash, golfa, bada på Fjärran höjder, hänga på biblioteket, sondera museet (gratis på onsdagar, har jag för mig), spela i band, se symfoniorkestern, gå på stand-up, prova någon av alla restaurangerna, bränna bocken, vänja sig av med att använda blinkers, klaga över den offentliga konsten och muttra om att gävlebor är svåra att få med på saker och ting.