• leehlo

Någon som bor i Gävle?

Hej!
    Jag har aldrig varit till Gävle så nu hoppas jag på att det finns några Gävlebor här inne som kan svara på lite frågor!
    Ok, här kommer dom:

Hur är högskolan i Gävle?
    Är det svårt att få tag på hyresrätter?
    Var ska man bo/inte bo?
    Vad gör man i Gävle?

Vill veta allt. Funderar på att (längre fram) kanske söka in till högskolan där så det skulle vara kul att veta åtminstone NÅGOT om stan!

• Svar på tråden Någon som bor i Gävle?
  • Cornellia

Nu bor jag visserligen i sandviken, men har vuxit upp i Gävle, och pluggar på högskolan där nu.

Helt okej, lite oorganiserad tycker jag dock, beror väl på att den ändå är ganska ny. Verkar vara hyfsat studentliv.

Nej, det är lätt.

Var ska man bo/inte bo?

Jag skulle aldrig flytta till Andersberg eller bomhus. Är man student funkar sätra bra, många studenter bor där.

Vad gör man i Gävle?

Finns väl ingen aktivitet som är speciell för gävle, men det sägs ju att Gävle är väldigt restaurangtät. Annars finns väl "allt" som finns i dom flesta städer.

• leehlo
    Cornellia skrev 2013-02-12 23:23:10 följande:
    Nu bor jag visserligen i sandviken, men har vuxit upp i Gävle, och pluggar på högskolan där nu.

Helt okej, lite oorganiserad tycker jag dock, beror väl på att den ändå är ganska ny. Verkar vara hyfsat studentliv.

Nej, det är lätt.

Var ska man bo/inte bo?
    Jag skulle aldrig flytta till Andersberg eller bomhus. Är man student funkar sätra bra, många studenter bor där.

Vad gör man i Gävle?
    Finns väl ingen aktivitet som är speciell för gävle, men det sägs ju att Gävle är väldigt restaurangtät. Annars finns väl "allt" som finns i dom flesta städer.
    Tack för ditt svar!
    I vilket område ligger högskolan? Långt från centrala stan?
    Varför inte Andersberg eller Bomhus, räknas de som dåliga områden?

P.s Hur långt är det mellan Gävle och Sandviken? Maken har en gammal kompis där.  
  • Cornellia
    leehlo skrev 2013-02-12 23:37:06 följande:
    Tack för ditt svar!
    I vilket område ligger högskolan? Långt från centrala stan?
    Varför inte Andersberg eller Bomhus, räknas de som dåliga områden?

P.s Hur långt är det mellan Gävle och Sandviken? Maken har en gammal kompis där.  
    Högskolan ligger i gamla regementshusen, vilket område det tillhör vet jag inte riktigt, kallas kungsbäck, men det finns inget annat där. Närmaste området är nog villastaden. Tar väl kanske 10-15 minuter att gå in till stan.

Ja, många ser nog andersberg och bomhus som områden som man inte vill bo i, speciellt i hyresrätt.

Det är 2,5 mil mellan Gävle och Sandviken.
  • leehlo
    Cornellia skrev 2013-02-12 23:54:13 följande:
    Högskolan ligger i gamla regementshusen, vilket område det tillhör vet jag inte riktigt, kallas kungsbäck, men det finns inget annat där. Närmaste området är nog villastaden. Tar väl kanske 10-15 minuter att gå in till stan.

Ja, många ser nog andersberg och bomhus som områden som man inte vill bo i, speciellt i hyresrätt.

Det är 2,5 mil mellan Gävle och Sandviken.
    Tack så mkt för dina svar! 
  • Pimpinellan

Jag har bott i Gävle och trivdes jättebra! Visserligen för 20 år sen,men grunden i stan är ju densamma än idag. Andersberg avråds från,men f.ö går det väl bo nästan överallt. Centrum är gångavstånd överallt,gamla stan jättemysig,nära havet och norrlands bästa? strand-Rullsand. Nära om man vill åka slalom också-Kungsbacken och glöm inte hockyen!

• Fidelis ad urnam

Jag läser just nu mina siste månader vid HIG och är inte imponerad, alls. Visserligen läser jag vid ett nytt program (har bara funnits i tre-fyra år), men har tidigare läst till lärare och det var samma strul då. Struligt, dåligt organiserat, mycket förseningar, dåligt rykte osv osv. 
    Min man läste till civilekonom vid HIG för 7 år sedan och han är av samma åsikt, tror ingen av oss som läser programmet jag läser vid är nöjda.
    Men det beror kanske på, vad vet jag.

Lätt att få hyresrätter? Beror på vart man kan tänka sig bo och hur stort man vill bo. På min syster låter det som att det har blivit svårare med åren att få tag på hyreslägenheter. Till och med på sämre områden som Andersberg och Sätra är det svårt.

Ja skulle undvika bomhus, andersberg och sätra. Öster ogillade jag förut men som jag har förstått det så är det området mycket bättre sedan det rustades upp.  

Vad gör man i gävle? Beror väl på dina intressen.  

• Cornellia
    Fidelis ad urnam skrev 2013-02-13 14:49:47 följande:
    Jag läser just nu mina siste månader vid HIG och är inte imponerad, alls. Visserligen läser jag vid ett nytt program (har bara funnits i tre-fyra år), men har tidigare läst till lärare och det var samma strul då. Struligt, dåligt organiserat, mycket förseningar, dåligt rykte osv osv. 
    Min man läste till civilekonom vid HIG för 7 år sedan och han är av samma åsikt, tror ingen av oss som läser programmet jag läser vid är nöjda.
    Men det beror kanske på, vad vet jag.

Lätt att få hyresrätter? Beror på vart man kan tänka sig bo och hur stort man vill bo. På min syster låter det som att det har blivit svårare med åren att få tag på hyreslägenheter. Till och med på sämre områden som Andersberg och Sätra är det svårt.

Ja skulle undvika bomhus, andersberg och sätra. Öster ogillade jag förut men som jag har förstått det så är det området mycket bättre sedan det rustades upp.  

Vad gör man i gävle? Beror väl på dina intressen.  
    Nu var det visserligen ett tag sedan jag försökte få en hyresrätt, men då var lägenheterna bara ett telefonsamtal bort. Och ingen i min klass har haft några större problem att hitta bra boende. Visst, första månaderna fick dom bo i tex sätra, men dom flesta har nu hittat lägenheter inne i stan.
  • Fidelis ad urnam
    Cornellia skrev 2013-02-13 14:54:28 följande:
    Nu var det visserligen ett tag sedan jag försökte få en hyresrätt, men då var lägenheterna bara ett telefonsamtal bort. Och ingen i min klass har haft några större problem att hitta bra boende. Visst, första månaderna fick dom bo i tex sätra, men dom flesta har nu hittat lägenheter inne i stan.
    Jag kan bara säga vad min syster säger och vad jag själv ser om jag går in på gavlegårdarnas hemsida. Bor skälv i hus och innan dess bodde vi 6 år i bostadsrätt. Men när vi flyttade till hyresrätten innan den (där vi bodde i kanske 6-7 år) var det lätt att få tag på hyreslägenhet

Det finns 102 lägenheter ute på GG, av dem är alla ettor utom fyra tryggbo (för äldre) och de övriga är i hamrånge, valbo och en i sätra. Den i sätra har den som är femma i könummer 1797 poäng. Jag har samlat poäng i 12 år och har lite över 3500 poäng. 

Av tvåorna verkar så gott som alla vara tryggbo lägenheter. De mer centrala lägenheterna måste man ha höga poäng för.

Det finns ju direktlägenheter om man är snabb på morgonen och sedan finns privata hyresvärdar. Ska man läsa vid HIG finns studentlägenheter, så det är ju ett alternativ. 

• Cornellia
    Fidelis ad urnam skrev 2013-02-13 15:09:24 följande:
    Jag kan bara säga vad min syster säger och vad jag själv ser om jag går in på gavlegårdarnas hemsida. Bor skälv i hus och innan dess bodde vi 6 år i bostadsrätt. Men när vi flyttade till hyresrätten innan den (där vi bodde i kanske 6-7 år) var det lätt att få tag på hyreslägenhet

Det finns 102 lägenheter ute på GG, av dem är alla ettor utom fyra tryggbo (för äldre) och de övriga är i hamrånge, valbo och en i sätra. Den i sätra har den som är femma i könummer 1797 poäng. Jag har samlat poäng i 12 år och har lite över 3500 poäng. 

Av tvåorna verkar så gott som alla vara tryggbo lägenheter. De mer centrala lägenheterna måste man ha höga poäng för.

Det finns ju direktlägenheter om man är snabb på morgonen och sedan finns privata hyresvärdar. Ska man läsa vid HIG finns studentlägenheter, så det är ju ett alternativ. 

Ja om man ska ha tag på en bra hyresrätt genom gavlegårdarna så kan det ju vara svårt. Men det finns ju andra hyresvärdar, och dom har inget poängsystem....

Sist jag skaffade mig en lägenhet var det genom HSB. Det var bara och ringa och höra om dom hade någon ledig, eller som var på väg att bli ledig. 3 veckor senare kunde jag flytta in.
  • PolyPond
    leehlo skrev 2013-02-12 23:17:34 följande:
    Hej!
    Jag har aldrig varit till Gävle så nu hoppas jag på att det finns några Gävlebor här inne som kan svara på lite frågor!
    Ok, här kommer dom:

Var ska man bo/inte bo?
    Vad gör man i Gävle?

Vill veta allt. Funderar på att (längre fram) kanske söka in till högskolan där så det skulle vara kul att veta åtminstone NÅGOT om stan!
    Nu bor jag förvisso inte kvar längre, men jag tänkte vara fräck och svara ändå.

Högskolan i Gävle har fina lokaler i de gamla kasernerna och de som går där verkar trivas. Det är dock inte den skolan som har bäst renommé i landet. (Inte sämst heller)

Kan du tänka dig att bo i utkanten av stan i en lite större lägenhet är det i regel inte så svårt att få ett kontrakt.

Man kan bo överallt i Gävle, men jag personligen skulle inte vilja bo på Nordost eller i Bomhus. Sätra och Andersberg är inte de roligaste områdena, men det är billigt och helt klart cykelavstånd till högskolan (och centrum).

I Gävle går man på krogen, på Brynäsmatch (om Brynäs har medvind), går på travet om det är v75. På sommaren hänger man i Boulognern. Man kan också fika, shoppa, gå på teater, spela korpbandy, gå på bio, dansa, klättra klättervägg, bowla, spela biljard, spela squash, golfa, bada på Fjärran höjder, hänga på biblioteket, sondera museet (gratis på onsdagar, har jag för mig), spela i band, se symfoniorkestern, gå på stand-up, prova någon av alla restaurangerna, bränna bocken, vänja sig av med att använda blinkers, klaga över den offentliga konsten och muttra om att gävlebor är svåra att få med på saker och ting.
  • nean82

Det är rätt svårt att få tag i lägenhet numer om man inte vill bo, som någon skrev, i utkanten. Vad har du för intressen? Sång, dans, konst och teater? Finns en hel del sånt i Gävle. 
     HIG nja har sina brister. Fint bibliotek är det i alla fall. Men vill du plugga så fungerar det bra att pendla till Uppsala också.  

Välkommen! 

• leehlo

Tack allihopa för era svar!
    Varför jag funderar på Gävle är för att det som jag vill läsa finns där helt enkelt (vill inte outa mig så vill inte skriva vad). Finns något liknande i Malmö (tror jag) men där vill jag absolut inte bo.
    På vilket sätt är Andersberg, Bomhus och Sätra dåliga områden? Menar ni att det är livat och "stökigt" där?

{#emotions_dlg.flower} Till er! 

• Cornellia
    leehlo skrev 2013-02-19 17:06:32 följande:
    Varför jag funderar på Gävle är för att det som jag vill läsa finns där helt enkelt (vill inte outa mig så vill inte skriva vad). Finns något liknande i Malmö (tror jag) men där vill jag absolut inte bo.
    På vilket sätt är Andersberg, Bomhus och Sätra dåliga områden? Menar ni att det är livat och "stökigt" där?

I dom områdena så där hyreslägenheterna ligger så kan det vara lite stökigt ja. Sätra är lite bättre eftersom det ligger mycket studentlägenheter där.
  • Cornellia

Om jag inte hade barn skulle jag dock kunna tänka mig att bo i alla områden, men jag skulle vara noga med att ta in cykeln i lägenheten tex. Det är lixom inte "fara för liv" stökigt, men att risken att bli av med en cykel eller så är högre.

• PolyPond
    leehlo skrev 2013-02-19 17:06:32 följande:

Både Andersberg, Sätra och Bomhus har lugna områden, men är tidvis också stökiga här och där. Denna "stökighet" är det dock en enda av dem jag känner som bott i dessa områden som drabbats av. Det var visst lite högljutt och någon som envisades att busköra i kvarteret. Mest av allt är det rykten.

Bomhus tycker jag för egen del är för långt från stan och det luktar dessutom oftare illa från pappersbruken där än på de andra ställena. Andersberg har fått sitt centrum så pass utarmat att jag inte vet om det finns någon butik där längre. Men å andra sidan är det rätt närma till butiker och stora köpcentrum ändå. Sätra har både hygglig matbutik och närma till större Willys mm och jag TROR att bussarna går oftare än till Andersberg.

Ett stalltips från mig: Sök privata hyresvärdar i området Olsbacka, som ligger mellan Andersberg och centrum. Det är ett mysigt område med grönytor och en del större bostadshus av flerfamiljsmodell - och bara ett stenkast från högskolan. Mera naturnära boende får du inte med studentkassa någon annanstans i krokarna.
  • PolyPond
    PolyPond skrev 2013-02-19 19:38:07 följande:
    Både Andersberg, Sätra och Bomhus har lugna områden, men är tidvis också stökiga här och där. Denna "stökighet" är det dock en enda av dem jag känner som bott i dessa områden som drabbats av. Det var visst lite högljutt och någon som envisades att busköra i kvarteret. Mest av allt är det rykten.

Bomhus tycker jag för egen del är för långt från stan och det luktar dessutom oftare illa från pappersbruken där än på de andra ställena. Andersberg har fått sitt centrum så pass utarmat att jag inte vet om det finns någon butik där längre. Men å andra sidan är det rätt närma till butiker och stora köpcentrum ändå. Sätra har både hygglig matbutik och närma till större Willys mm och jag TROR att bussarna går oftare än till Andersberg.

Ett stalltips från mig: Sök privata hyresvärdar i området Olsbacka, som ligger mellan Andersberg och centrum. Det är ett mysigt område med grönytor och en del större bostadshus av flerfamiljsmodell - och bara ett stenkast från högskolan. Mera naturnära boende får du inte med studentkassa någon annanstans i krokarna.
    Mer naturnära boende nära centrum, skulle jag skriva.

• wesdxc
    Nej, väldigt lätt. Som andra har skrivit. Gavle Gårdarna har en grej som heter Direkten, och om du går in tidigt en morgon så finns det oftast mycket lägenheter ute där. Det är först till kvarn. Vill du ha en lägenhet så får du en! Det gäller att vara snabb bara :)

Var ska man bo/inte bo?

Okej, om vi säger såhär. Drogmissbrukare och högljudda (ursäkta ordvalet) invandrare samlas ju oftast på samma ställen och de ställena är främst Andersberg, Nordost och vissa områden i Bomhus. Samtidigt så är det mycket ungdomar och studenter på dessa ställen, så du kanske är en av dom som gillar att kunna vara högljudd och ha fester utan klagomål? Nordost är väldigt centralt och har stora, fräscha ettor med bra planlösning, Andersberg ligger en liten bit från centrala Gävle men har väldigt bra med bussförbindelser, Bomhus likaså. 

Ställen som jag väljer är främst Brynäs, Gävle strand (fint som sjutton men också dyrt) och söder. Är du uppe på söder så är du på gåvägen mot stan, fylld med butiker i söderbacken, väldigt centralt och attraktivt. Brynäs är ett stort område som har alla sorts olika områden + ICA, Coop, DollarStore, div. byggbutiker, festivalområde för Getaway m.m och är också rätt så centralt. Det är väldigt bra på brynäs. 
    Gävle strand har endast nyproduktioner och är Gävles "rikemansområde" när det gäller hyreshus.

Hoppas du fick lite kött på benen åtminstone! Gävle är en härlig stad tycker jag, liten men trevlig :)
Svar på tråden Någon som bor i Gävle?