• Anonym (orolig)

Mkt fosterrörelser = större risk för knut på navelsträngen?

Ja, som rubriken lyder. Om barnet rör på sig mycket, vilket min lilla kotte där inne gör (har tidigare barn att jämföra med) finns det då en ökad risk att den råkar trassla till det så att det blir en knut på navelsträngen? :O

• Svar på tråden Mkt fosterrörelser = större risk för knut på navelsträngen?
  • Tugg

Ingen aning, men min bebis kändes väldigt lugn och han hade slagit en finfin knut ändå.

• Anonym (orolig)
    Tugg skrev 2013-02-13 18:35:19 följande:
    Ingen aning, men min bebis kändes väldigt lugn och han hade slagit en finfin knut ändå.
    Usch då :/ Hoppas det gick väl ändå.
  • litetfröimagen

Min son va en riktig vilding i magen och han hade lyckats slå en dubbelknut på navelsträngen.
    Det resulterade i ett akutsnitt väldigt långt in i förlossningsarbetet.
    Kan man inte be dom kolla det med ultraljud på förlossningen?
    Min son fixerade sig aldrig och det var troligtvis för att han inte nådde hela vägen ner pga knutarna.   

• Anonym (orolig)
    litetfröimagen skrev 2013-02-13 20:44:08 följande:
    Min son va en riktig vilding i magen och han hade lyckats slå en dubbelknut på navelsträngen.
    Det resulterade i ett akutsnitt väldigt långt in i förlossningsarbetet.
    Kan man inte be dom kolla det med ultraljud på förlossningen?
    Min son fixerade sig aldrig och det var troligtvis för att han inte nådde hela vägen ner pga knutarna.   
    Oj, oj... nu blir jag nervös. Jag ska höra med dem om det är möjligt. Nu har jag ju ett tag kvar. Är bara i v. 28 än så länge. Tack för ditt svar!
  • Tugg

Jodå, det gick bra ändå! Han ligger just nu och snuttar i min famn. :)

Av helt andra anledningar så blev jag snittad och det var då det hela upptäcktes. Hade det blivit ett vanligt förlossningsarbete så hade det kanske gått riktigt illa. Nu drogs knuten aldrig åt ordentligt.

Jag tror inte att det går att se på ultraljud tyvärr eftersom att navelsträngen ligger skruvad.     

• Anonym

Det är inget ovanligt att det är knut på navelsträngen, men det är sällsynt att den dras åt så flödet stoppas, tänk en vattenslang med vatten i, den kan du inte knyta så lätt!

• Anonym

Min unge var mer vild än tam, men ingen knut. Dock var navelsträngen ganska kort så det kanske hade mer med det att göra?

• litetfröimagen
    Anonym (orolig) skrev 2013-02-13 21:24:12 följande:
    Oj, oj... nu blir jag nervös. Jag ska höra med dem om det är möjligt. Nu har jag ju ett tag kvar. Är bara i v. 28 än så länge. Tack för ditt svar!
    Du behöver nog inte vara nervös, vad jag fattade det som så är det jätte ovanligt att det blir knutar. 
    Vi hade tur för vår son fick inga men för dom va så snabba med att plocka ut honom, men när jag läste min journal så fattade jag att det var nog ganska allvarligt.  
  • Cailyn

Har fött två barn som båda var mycket aktiva i magen, inga knutar.

Svar på tråden Mkt fosterrörelser = större risk för knut på navelsträngen?