• Anonym (Lärare)

Lärare med ferietjänst

Hej,

jag arbetar som lärare med ferietjänst och jag har försökt hitta info på er hemsida ang fp i samband med ledighet osv men inte hittat ngt.

Jag undrar hur det fungerar nämligen, som nu på sportlovet så får jag betald lön, men kan jag ta ut fp också?
    Om jag bara arbetar 60% kan jag då ta ut fp upp till 100% eller till min sgi som är satt till 75%?
    Detsamma undrar jag hur det funkar under påsk- och sommarlov.

Eftersom jag började min anställning i januari 2013 som ferieanställd så innebär det att jag endast kommer att få halva min månadslön under sommarledigheten - kan jag då ta ut fp för resten av tiden?

Många frågor - tack på förhand!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-13 01:26
    P.S Jag har en 100% tjänst i botten

• Svar på tråden Lärare med ferietjänst
  • Försäkringskassan

Hej!

Du kan ansöka om föräldrapenning på lov om du inte utför något arbete. Det har ingen betydelse att du får betald lön. Om du har barn över 1 år behöver du skydda din SGI även över loven. Lärare som är delvis lediga från arbetet under terminen måste ta ut föräldrapenning under loven i samma omfattning som under terminstid för att skydda SGI:n. Om du inte utför något arbete under loven och tar hand om barnet har du rätt att ansöka om hel omfattning, måndag till söndag.

Föräldrapenning betalas ut i förhållande till hur mycket du arbetar av normal arbetstid. Om du normalt arbetar deltid kan du ansöka om föräldrapenning för den tid du inte arbetar, utan att för den skull ytterligare minska i arbetstid. 

Hälsningar
    Bo, handläggare 

• Anonym (Lärare)

Hej och tack för svar!

Skulle dock gärna vilja ha lite förtydliganden med det sista stycket, tack Glad

"Föräldrapenning betalas ut i förhållande till hur mycket du arbetar av normal arbetstid. Om du normalt arbetar deltid kan du ansöka om föräldrapenning för den tid du inte arbetar, utan att för den skull ytterligare minska i arbetstid."