• Anonym (Lärare)

Lärare med ferietjänst

Hej,

jag arbetar som lärare med ferietjänst och jag har försökt hitta info på er hemsida ang fp i samband med ledighet osv men inte hittat ngt.

Jag undrar hur det fungerar nämligen, som nu på sportlovet så får jag betald lön, men kan jag ta ut fp också?
    Om jag bara arbetar 60% kan jag då ta ut fp upp till 100% eller till min sgi som är satt till 75%?
    Detsamma undrar jag hur det funkar under påsk- och sommarlov.

Eftersom jag började min anställning i januari 2013 som ferieanställd så innebär det att jag endast kommer att få halva min månadslön under sommarledigheten - kan jag då ta ut fp för resten av tiden?

Många frågor - tack på förhand!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-13 01:26
    P.S Jag har en 100% tjänst i botten

• Svar på tråden Lärare med ferietjänst
  • Försäkringskassan

Hej!

Du kan ansöka om föräldrapenning på lov om du inte utför något arbete. Det har ingen betydelse att du får betald lön. Om du har barn över 1 år behöver du skydda din SGI även över loven. Lärare som är delvis lediga från arbetet under terminen måste ta ut föräldrapenning under loven i samma omfattning som under terminstid för att skydda SGI:n. Om du inte utför något arbete under loven och tar hand om barnet har du rätt att ansöka om hel omfattning, måndag till söndag.

Föräldrapenning betalas ut i förhållande till hur mycket du arbetar av normal arbetstid. Om du normalt arbetar deltid kan du ansöka om föräldrapenning för den tid du inte arbetar, utan att för den skull ytterligare minska i arbetstid. 

Hälsningar
    Bo, handläggare 

• Anonym (Lärare)

Hej och tack för svar!

Skulle dock gärna vilja ha lite förtydliganden med det sista stycket, tack Glad

"Föräldrapenning betalas ut i förhållande till hur mycket du arbetar av normal arbetstid. Om du normalt arbetar deltid kan du ansöka om föräldrapenning för den tid du inte arbetar, utan att för den skull ytterligare minska i arbetstid."
    Om man utgår från mig är det då att jag kan ta ut fp mellan 60 och 100% = 40 eller mellan 60 och 75=15? 

Tack så länge! 

• Försäkringskassan

Hej! 

Om din SGI är fastställd på 100 % och du arbetar 60 % är det upp till 100 % som du behöver fylla upp med föräldrapenning det vill säga 40% för att skydda din SGI. Om du har än SGI som är fastställd på 75 %  och arbetar 60 % är det upp till 75 % som du behöver skydda det vill säga 15 %. föräldrapenning. 

Hälsningar
    Ella, handläggare  

• Anonym (Lärare)

Hej igen o tack för bra förklaring :)

Har en sak till som jag skulle behöva få hjälp med att få klarhet i -
    Sen juni 2012 har jag haft en 100% tillsvidare semestertjänst som pedagog, och arbetade 100% under ca 3 mån. Därefter arbetade jag 75%. Efter jul blev min tjänst omgjord till en ferietjänst på 100% som lärare. Jag arbetade bara två veckor heltid för att sedan gå ner till att arbeta 60%. (Och det var då jag ville ta ut fp för att behålla min sgi på 75%). 
    När jag ringde och pratade med Försäkringskassan så pratade jag med en handläggare som, tror jag, ville förmedla till mig att min sgi kunde ju nu bara vara på 60% och inte på 75%. Jag försökte mena på att Försäkringskassan borde göra ett överslag på hur mycket jag har arbetat det senaste året.... Menade handläggaren detta utifrån att min nya tjänst räknas som just "ny"? Hänger inte arbetsperioderna ihop? Då är det ju inte fördelaktigt att byta jobb eller att bli befodrad om man inte kan tillgodoräkna sig arbetad tid innan dess. Jag tyckte hon på telefonen var oresonelig så jag tackade och avslutade samtalet.

Här har jag alltid bemöts på ett bra och trevligt sätt och ni försöker verkligen få en att förstå! Fortsätt med detta Glad

Tack! 

• Försäkringskassan

Hej

För att vi ska kunna göra en bedömning på om du ska skydda din SGI eller inte så behöver vi veta hur länge du ska arbeta 60 %. Är det tillsvidare eller är det för en kortare period?
    Om man ska skydda sin SGI så ska den ha varit stadigvarande innan man går ner i tid och tar ut föräldrapenning. upp till den procent man arbetade i tidigare.

Vi behöver fler uppgifter från dig för att kunna ge dig ett så bra svar som möjligt. Var vänlig och kontakta vårt kundcenter på telefonnummer 0771- 524 524

Hälsningar
    Stella, handläggare 

Svar på tråden Lärare med ferietjänst