• MONSTER

Hur får man ta ut lägstadagar?

Jag har massor av lägstadagar kvar och snart är mitt barn 8 år.
    Jag jobbar heltid och har hittills bara tagit ut dagar antingen när jag var helt föräldrarledig när barnet var litet eller när jag velat ha lite längre ledighet t ex på sommaren men då har jag varit helt ledig från jobbet.

Så, nu undrar jag alltså HUR man får ta ut de där lägstadagarna? Är det möjligt att jobba heltid och ändå ta ut såna dagar? SGI dagar antar jag att man inte kan använda så men kan man göra det med lägstadagar??

Jag känner att det är svårt att leva på dessa dagar och därför svårt att använda dem, därför undrar jag nu om man kan fylla ut med dem så att säga t ex om jag jobbar må-ons samt lö och sön kan jag då ta lägstadagar to-fr?      

• Svar på tråden Hur får man ta ut lägstadagar?
  • Frontline

Vi tar ut dom på helgen med våra barn då vi är lediga, funkar bra att ta dom på en vardag med...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • cloudberry79

Lägstadagarna kan du ta ut på lediga dagar (tex lördag-söndag om man jobbar mån-fre). Om man avstår arbete en timme så får man ta ut en hel LN-dag även om man jobbar. Så, fyll ut alla lediga dagar!

(M)amma till V -07 och E -12
  • MONSTER
    Frontline skrev 2013-02-13 10:43:33 följande:
    Vi tar ut dom på helgen med våra barn då vi är lediga, funkar bra att ta dom på en vardag med...

ok så lägstadagar har inget med hur man jobbar att göra egentligen då??
  • Anne69

Du kan ta ut hel lägstanivådag om du går hem en timme tidigare, och det kanske du gör ibland? Dessutom kan du ta ut hel lägstanivådag på helgen, även om du har betalt då. Men du  måste vara ledig och vara med barnet.

• cloudberry79
    MONSTER skrev 2013-02-13 10:44:33 följande:

ok så lägstadagar har inget med hur man jobbar att göra egentligen då??
    Jo, om du vill ta ut samma dag som du jobbar måste du ta ledigt minst en timme (man får som sagt jobba allt utom en timme plus ta en hel LN-dag), men på lediga dagar får du ta hela dagar utan problem!
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Anne69

Är ni två föräldrar så går det nog ganska fort att göra slut på dem..... men tänkt då på att ni inte kan ta lägstanivådagar för samma tid (och samma barn).

• MONSTER

cloudberry79 skrev 2013-02-13 10:47:14 följande:
    Jo, om du vill ta ut samma dag som du jobbar måste du ta ledigt minst en timme (man får som sagt jobba allt utom en timme plus ta en hel LN-dag), men på lediga dagar får du ta hela dagar utan problem!
    Anne69 skrev 2013-02-13 10:47:02 följande:

Du kan ta ut hel lägstanivådag om du går hem en timme tidigare, och det kanske du gör ibland? Dessutom kan du ta ut hel lägstanivådag på helgen, även om du har betalt då. Men du  måste vara ledig och vara med barnet.

aha vad bra :) då ska jag nog försöka fylla ut mina lediga dagar med ln dag. Han går ju i skolan men det spelar alltså ingen roll? Han går ju bara till 13:30 så det är ju mkt av dagen kvar men det funkar allså? Eftersom jag ibland är ledig mitt i veckorna så går ju han i skolan, helgerna är ju inga problem för då är han ju med mig isf.
  • TaSe

Så även om man jobbar heltid må-fre får man ta ln-dagar under helgen? Är det verkligen så?

• Anne69
    MONSTER skrev 2013-02-13 10:51:20 följande:

aha vad bra :) då ska jag nog försöka fylla ut mina lediga dagar med ln dag. Han går ju i skolan men det spelar alltså ingen roll? Han går ju bara till 13:30 så det är ju mkt av dagen kvar men det funkar allså? Eftersom jag ibland är ledig mitt i veckorna så går ju han i skolan, helgerna är ju inga problem för då är han ju med mig isf.

Japp, då tar du en hel ln-dag!
  • Anne69
    TaSe skrev 2013-02-13 10:59:26 följande:
    Så även om man jobbar heltid må-fre får man ta ln-dagar under helgen? Är det verkligen så?

Ja!
  • MONSTER
    Anne69 skrev 2013-02-13 10:49:32 följande:
    Är ni två föräldrar så går det nog ganska fort att göra slut på dem..... men tänkt då på att ni inte kan ta lägstanivådagar för samma tid (och samma barn).
    jag är ensam så det är inget problem :)
  • MONSTER

superbra att man kan använda dagarna så. Trodde inte det men någonstans hade jag i bakhuvudet att det var så. Man har ju liksom inte direkt råd att vara hemma med bara de dagarna :) så då får man lägga in om lite lägstanivådagar nu då ;)

tack alla för informationen.
    Föresten, vad skriver man när man ansöker när de står "är föräldrarledigheten orsak till att ta ut dagar" eller vad det nu står exakt när man lägger in via nätet?  

Svar på tråden Hur får man ta ut lägstadagar?