• Sofia 383

Alla som vil ha barn

Hej Med detta forum så vill jag att alla som vill ha barn ska kunna prata om vägen till att få sitt barn. Om hur man mår och hur den första känslan man får av att pluset är där:) och vägen till förlossningen :) vilka symtom man har och hur man mår under graviditeten:) Även för oss som det tar lite längre tid för och som går på behandlingar :) Har själv gått igenom två behandlingar och är på min tredje :) Berätta lite om hur du känner, hur du mår. Hoppas att det kommer vara många som skriver här inne :) Så vi kan stötta varandra :) genom detta :) Kramar till er

• Svar på tråden Alla som vil ha barn
  • Swensken89

Hej!

Vilket bra initiativ!!

Jag och min fästman har försökt få barn i ca 1 år och 5 månader nu och har inte lyckats.
    Inte ens ett litet spökstreck har uppenbarat sig på grav-testen. Men vi ger inte upp.
    Nu när vi inte kom med i 30-gruppen (även om det inte är helt kört ännu, kan ju kanske ha turen att bli vald av någon som blivit gravid :) ) Fick beskedet i samband med att jag fick mens så det tog lite hårt. Men nu efter ett ordentligt samtal med fästmannen så är vi på bättre tankar igen. Nu har vi bestämt oss att söka hjälp mot ofrivillig barnlöshet. Väntar på att få en tid på den gynekologiska mottagningen på sjukhuset. Har en blandning av hopp, förväntan och rädsla inför det som komma skall.
    Men vad jag har förstått så är det väldigt många som faktiskt blir gravida av dem som får hjälp och att det kan vara något väldigt enkelt att åtgärda tom. Hoppas bara att de vill hjälpa oss trots att vi är överviktiga. Vi håller på att gå ner i vikt nu. Har ändrat om kosten och ska bl.a. börja bugga imorgon. Du får gärna berätta lite över dina upplevelser när det gäller utredning och gärna hur allting går till. Hur snart kan man förvänta sig en tid? Hur går utredningen till?

Självklart hoppas vi på att jag ska kunna bli gravid på vanligt sätt. Men barnlängtan är så stor nu och med tanke på att det tog 7 år för mina föräldrar att få mig så hoppas jag verkligen att det inte ligger i generna.

kramar

• Sofia 383

Hej
    Det tyckte jag med:)
    Det är fortfarande inte kört för oss som inte kom med i gruppen :)
    Själv har jag och min fästman försökt i snart tre år. Jag har gått på två behandlingar med att få igång min ägglossning och det var tablett som heter pergotime men det hjälpte inte mig så nu ska vi se vad som händer. Min kille ska lämna spermaprov oxå.
    Annars så ska vi börja med hormonsprutor, men det får vi reda på om en månad cirka.
    Allt detta beror på att jag har gott på p-spruta.
    Hoppas på det bästa och att det kommer att gå vägen för er, håller tummarna för er:)
    Många kramar till er :)

• Swensken89
    Sofia 383 skrev 2013-02-14 12:42:51 följande:
    Hej
    Det tyckte jag med:)
    Det är fortfarande inte kört för oss som inte kom med i gruppen :)
    Själv har jag och min fästman försökt i snart tre år. Jag har gått på två behandlingar med att få igång min ägglossning och det var tablett som heter pergotime men det hjälpte inte mig så nu ska vi se vad som händer. Min kille ska lämna spermaprov oxå.
    Annars så ska vi börja med hormonsprutor, men det får vi reda på om en månad cirka.
    Allt detta beror på att jag har gott på p-spruta.
    Hoppas på det bästa och att det kommer att gå vägen för er, håller tummarna för er:)
    Många kramar till er :)
    Oj, det är alltså pga p-sprutan ägglossningen inte fungerar för dig? När slutade du med p-sprutor?

Innan vi började försöka så hade jag hormon-spiral. Hade haft den i ca 2,5 år innan jag tog ut den.
    Påverkade mig lite för mycket, fick massor av symptom för graviditet, vilket var väldigt jobbigt och hade väldiga humörsvängningar. Kunde gråta för ingenting.

Hur lång tid tog det för er att få er första tid för utredning?

Kramar
  • Sofia 383

Ja det var det :( jag sluta med p-spruta för snart 2,5 år sedan.
    Jag har hört det om hormon spiralen att den ska ha det som biverkningar.
    Det tog inte så långtid för mig att få en tid.
    Jag ringde till en gynekolog och sa som det var och fick en tid veckan efter.
    Så det gick snabbt för oss.
    Hoppas att det inte tar allt för lång tid för er.
    Jag vet inte var ni bor men jag vet en jätte bra gyn i Lund som är världsledande om par med att svårt att få barn, som jag kan rekommendera:).
    Kram

• Swensken89
    Sofia 383 skrev 2013-02-14 15:49:19 följande:
    Ja det var det :( jag sluta med p-spruta för snart 2,5 år sedan.
    Jag har hört det om hormon spiralen att den ska ha det som biverkningar.
    Det tog inte så långtid för mig att få en tid.
    Jag ringde till en gynekolog och sa som det var och fick en tid veckan efter.
    Så det gick snabbt för oss.
    Hoppas att det inte tar allt för lång tid för er.
    Jag vet inte var ni bor men jag vet en jätte bra gyn i Lund som är världsledande om par med att svårt att få barn, som jag kan rekommendera:).
    Kram
    Ok. jaha, har jag inte hört :/

Ok men det låter ju bra, hoppas att det inte tar så lång tid för oss att få en tid också då :)

Lund är lite långt bort. Vi bor i Gävle. 

kram
  • Sofia 383

Min syster fråga om just spiralerna om vilken hon skulle ha och då sa hennes barnmorska det. Det hoppas vi på att det inte gör :) Det är det, det var sund. Men ni kommer att få en tid snart, kan ni inte ringa dit. Men jag håller tummarna för er:) Kramar

• Swensken89
    Sofia 383 skrev 2013-02-14 21:31:40 följande:
    Min syster fråga om just spiralerna om vilken hon skulle ha och då sa hennes barnmorska det. Det hoppas vi på att det inte gör :) Det är det, det var sund. Men ni kommer att få en tid snart, kan ni inte ringa dit. Men jag håller tummarna för er:) Kramar
    Vi hade väl kunnat ringa egentligen. Men vi bestämde oss på kvällen då de hade stängt så vi skickade en förfrågan om tid via vårdguiden. Skulle få svar inom 3 dagar men har inte fått något svar än så vi får nog ringa imorgon och se hur det går.

Kramar
  • Swensken89

Ringde dem idag. De hittade inte min förfrågan, fick IAF prata med rätt person tillslut. Hon skulle skicka papper till oss till nästa vecka och sen skulle jag få göra blodprov och min fästman spermaprov. Skönt att Vi fått en bra första kontakt IAF. Hon jag fick prata med var väldigt trevlig, så det känns bra. Hon trodde dock att vikten kunde vara boven i dramat men hon tyckte att det var bra att jag försöker GP ner. Nu är det bara att vänta på papperna. Spännande. Vad tror du att det är för papper? Kram

• Sofia 383

Det var ju bra att du ringde och prata med dom :) och att bemötande blev bra:) Jag tror det är remisser ni kommer att få och hur det ska gå till. Vet inte riktigt för jag fick inga papper från min gyn. Det tror inte jag, för jag är överviktig och min kille är också överviktig men vår gyn sa inget om våran vikt. Jag hoppas på det bästa för er:) Kramar

• Swensken89

OK. Det kan det nog vara. Det var ren slump att Vi kom in på vikten. Hon frågade om jag hade regelbunden mens. Sa att jag har någorlunda regelbunden mens sedan ca 4-5 månader tillbaka. Det var då hon kom in på vikten då hon kopplade med att men sen blivit regelbunden till eventuell viktnedgång. Förlåt om jag frågar, du behöver absolut inte svara om du inte vill, men hur pass överviktig när ni? Vi ligger runt 130 just nu. Vilket är rätt mycket. Men nu är Vi på väg neråt IAF.

• Swensken89

Nu har vi fått remisser och instruktioner för första delen av utredningen.
    Min fästman ska ringa och boka tid för spermaprov och jag ska gå till hälsocentralen imorgon och göra blodprov.
    Sen är det bara att vänta på att få en tid till fertilitetsmottagningen.
    Hoppas det går relativt snabbt.

Funderar en hel del på vad som troligen skulle kunna vara det som gör att vi inte lyckas.
    Inne mycket på att det kan vara att äggledaren är blockerad eller något.
    Tycker att jag känner av ägglossningen så tycker att det inte borde vara den.
    Men man vet ju inte. Det är sådant som får visa sig.

Spännande är det iaf.

• Sofia 383

Hej vännen :) Har inte mått så bra. Fick min mens i fredes :) hoppades på annat denna månad. Jag väger runt 100 kg Vi håller också på att gå ner i vikt. Vad roligt att det händer saker nu och att ni ska bli kollade :) Hållerverkligen tummen att det går vägen för er:) Kramar

• Swensken89

Hej! Förstår hur du känner dig. Jobbigt att misslyckas hela tiden. Men det är bara att försöka vara positiv och fortsätta kämpa. Sannolikheten att nästa gång lyckas borde ju bli större ju fler gånger man misslyckas och ju fler gånger man försöker. Tror nog att ni kommer lyckas ni med! Hoppas verkligen det! OK, vad gör ni för att gå ner? Hur mycket har du gått ner hittills? Vi har väl gått ner runt 2-3 kg IAF. Ja, det känns bra. Känns mycket mer verkligt nu bara. Trodde ju verkligen inte att det skulle gå så pass långt. Undrar hur lång tid det kommer att ta för provresultaten och vårt första besök. Pratade förresten med min syster igår. Hon har varit på mig flera gånger att Vi borde besöka fertilitetsmottagningen för utredning. Så skönt att ha någon närstående att prata med. Kram

• Sofia 383

Hoppet är det sista som lämnar en :) Vi försöker att äta lite sundare och sen är det promenader som gäller:) själv då? Blodprovet tar inte så långt tid, men sperma provet ska tas två gånger med 14dagars mellanrum och sen där efter så tar det tre veckor för svaret enligt vår gyn. Det är alltid skönt att ha någon nära att prata med förutom fästmannen, jag har min syrra också att prata med. Håller tummarna att det går bra:) för oss. 2013 är vårt år till att bli gravida:) Kram

• Swensken89

Ja, visst är det så. :) Vi kör på gi-mat, promenader och bugg. Ska utöka med simning och ev gym så småningom. OK, har inte fått så mycket information om hur allt ska gå till. Men det kanske är så att blodprov och ett spermaprov tas innan första besöket Och att fler prover tas efter besöket. Vill få det gjort så snart som möjligt IAF. Ja, det är riktigt skönt. Har fått en mycket bättre relation med min syster efter hon blev gravid. Vi fick helt plötsligt mycket mer att prata om. Klart det är vårt år i år. :) Kram

• Swensken89

Sofia 383, hur går det? Vi fick glad gubbe på ÄL-testet idag, så skönt! En bekräftelse på att jag har ägglossning. Så nu blir det att mysa så mycket som möjligt idag och imorgon. Så får Vi se sen om Vi lyckas. Bim borde vara 13 mars.

• Sofia 383

Hej swensken89 Vi har lämnat proverna och nu är det bara att vänta på svar. Det är jobbigt att vänta. Vi ska tillbaka den 14/3 så då får vi reda på om allt ärbar med oss:). Då får vi hoppas på att ni lyckas :) jag håller tummen för er:). Kram

• Swensken89
    Sofia 383 skrev 2013-02-27 22:36:06 följande:
    Hej swensken89 Vi har lämnat proverna och nu är det bara att vänta på svar. Det är jobbigt att vänta. Vi ska tillbaka den 14/3 så då får vi reda på om allt ärbar med oss:). Då får vi hoppas på att ni lyckas :) jag håller tummen för er:). Kram

OK, förstår att det är jobbigt att vänta. Hoppas allt är bra med er. Vad lustigt att ni får svar den 14/3, jag som borde kunna ta ett grav-test då. Vi får hoppas på positiva besked då :) Kram
  • Swensken89

Hur har det gått för dig, Sofia 383?

Var visst längre sen än vad jag trodde jag skrev här sist. Har hänt en hel del sedan dess.

• lindaj85

Är det någon som är intresserad av en beg monitor från clearblue så har jag en. Messa vid intresse 0703673755

Svar på tråden Alla som vil ha barn