• EnLitenKnöl

Bjuda laktos och glukosintollerant på mat!

Hej, om 2 helger ska sambons mamma ha släktträff med hennes sida av släkten, en av dessa visste hon var glutenintollerant, men ni har det visat sig att det även finns en laktosintollerant i släkten!

Har googlat efter recept som ska passa båda, men hittar inget! Det är en liten tjej som är laktosintollerant och föräldrarna vill att all mat ska vara laktosfri, just för att hon inte ska råka ta fel eller att en annan vuxen lägger på mat åt henne så hon får i sig laktos. Hon blir tydligen jätte dålig om hon får i sig laktosmat...

Hjälp? 

• Svar på tråden Bjuda laktos och glukosintollerant på mat!
  • Parcae

Laktosintolerans är väldigt enkelt, det är bara att byta ut alla mjölkprodukter mot laktosfria sådana. Med andra ord, om du inte vill göra specialmat till den glutenintoleranta så leta upp glutenfria recept och ersätt alla mjölkprodukter med laktosfria alternativ.

Är det förresten laktosintolerans hon har och inte mjölkproteinallergi? Jag tänker eftersom du skriver att hon blir jättedålig..

Sometimes I just want someone to talk to. And sometimes I want someone to kick in the crotch
  • Momat

På sidan allergimat.com kan du söka efter recept och kryssa i vilka födoämnen de inte får innehålla.

Laktos är väldigt enkelt att undvika när man lagar mat, eftersom det bara är att byta ut mjölkprodukterna mot laktosfria sådana.

Gluten kan vara lite knepigare att undvika, då det ofta gömmer sig gluten där man inte tror att det finns. Alla tänker inte heller på att t.ex. lämna bort ströbröd när de bakar åt glutenintoleranta. Även mycket små mängder gluten kan vara skadligt, så tänk på att använda helt rena redskap och händer när du lagar mat åt en glutenintolerant.

• GummiGutta

Vad är upplägget på maten? Ska det vara buffe eller middag? Fika? Efterrätt? Kolla upp att den lilla tjejen verkligen är laktosintolerant och inte mjölkproteinallergisk, i det senare fallet blir det lite krångligare. Annars tycker jag att det är enklast att laga mat med rena råvaror när man lagar åt allergiker, dvs rent kött, potatis, grönsaker osv, så slipper man tolka en massa innehållsförteckningar.Laga mat från grunden. Om det ska bakas nåt så är det nog enklast att ta hänsyn till den laktosintoleranta i första hand om önskemålet fanns och sen baka några grejer sim dessutom är glutenfria. Tänk på att vanlig soja är gjord på vetemjöl bla och jag har glutenintoleranta i min bekantskapskrets som är olika noga med det, en som tycker att det är så lite gluten kvar så det inte gör nån skillnad och en som är mer noga. Nu för tiden anses ju havre inte innehålla gluten men för att vara säker bör man använda sempers rena havre.

• ostbollen

Jag håller med gummigutta, laga mat med rena råvaror, det behöver inte alls bli så komplicerat. Marinerade kycklingfiléer eller klubbor, eller laxfilé, potatis eller ris, massor av grönsaker både råa och tillagade. Ugnsrostade grönsaker är supergott till det mesta. Strunta i ersättningsprodukter för mjölk, gör någon majonnäsbaserad sås istället. Så behöver ni inte grubbla så mycket på om själva maten är mjölkfri eller laktosfri eller glutenfri.

I brödet är det enkelt att undvika mjölk, svårare att undvika gluten, men se till att det finns ett glutenfritt alternativ bara, så ordnar det sig.

Desserten blir svårare... en härlig fruktbuffé, bär och zabaglione?

Svar på tråden Bjuda laktos och glukosintollerant på mat!