• milli3

våldtagen

Min 14 åriga dotter blev våldtagen av sin klasskompis. Det hände på toaletten. Hon kan inte säga nej men tyckte det var äckligt. Hon gjorde det han sa och när han låste dörren gick hon inte ut, säger att hon inte kunde. De gillar inte varandra utan han utnyttjade henne eftersom hon inte sägger nej. Han går också i särskola men har betydligt lindrigare nedsättning och förstår vad som är rätt och fel. Har försökt detta tiidigare och rektorn hade lovat att se till att det inte skulle upprepas. Nu blev det ännu värre. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden våldtagen
  • Seglaren1

Att det redan har hänt en gång är väl ändå nog?! Var det det enda rektorn sa?Anmäl för fasiken!

• starkochälskad

Först och främst beklagar jag vad som skett din dotter!

Vad du skall göra?

Jag undrar snarare hur skolan har agerat och handskats med den svåra "situation" som uppstått?

Vidare vet jag vet inget om killen ifrågas diagnos och/eller historia och om han förstår vidden av vad som skett och därav om han till fullo kan hållas ansvarig. Dock tycker jag att skolan kan hållas ansvarig eftersom de inte befann sig i närheten och kunde ingripa när de vet att killen ifråga försökt förut... Tragiskt!

Om inte skolan har agerat tycker jag att du skall gå till rektorn, sedan göra en anmälan till skolinspektionen och polisen. Tyvärr vet jag inte om man kan gå tillväga på ett annat sätt, men situationen är inget som jag skulle låta bero. Ni måste ju veta att er dotter är trygg och får den tillsyn hon behöver.

Lycka till{#emotions_dlg.flower}     

• skogsvitter

Vad menar du med att det blev ännu värre nu?

När jag arbetade med funktionshindrade en period hände detta mellan två unga som jag jobbade med, i detta fall togs det kontakt med föräldrarna (till båda inblandade!!) och det vidtogs åtgärder för att det inte skulle kunna hända igen. Exempelvis fick de aldrig lämnas själva i enskilt rum, omklädningsrum eller dylikt. Vi i personalen hade extra koll så att de inte skulle kunna smita undan osv. Problemet i detta fall var att pga funktionshindret förstod inte någon av dem problemet i detta och den av dem som blev utsatt förmådde inte säga nej.

Det viktiga för er tycker jag är att ni får möjlighet att upprätta kontakt med föräldrarna till det andra barnet tillsammans med berörd personal, kanske kurator etc så att detta tas på allvar från alla håll! Föräldrarna ska prata med sitt barn om vad som är ok och inte, att detta var felaktigt och det måste vidtas åtgärder på skolan! Rektorn måste självklart ta tag i detta, något annat är ju absurt och ska i så fall anmälas till skolinspektionen.

• milli3
    Tack för alla era svar.

För att förtydliga: för lite drygt ett år sedan så försökte denna kille något liknande som mycket väl kunde ha resulterat i en våldtäkt. Det var då rektorn lovade att se till så att det inte händer igen. Men det gjorde det, och dessutom fullbordad.

Ska få träffa soc, polisen, allt går trögt. Min flicka är hemma, och han är i skolan som om ingenting har hänt. Hon förstår inte varför hon inte får gå men samtidigt säger hon att hon inte vill träffa honom för "det gjorde ont det han gjorde".

Jag är rädd att rektorn kommer att försöka slingra sig undan, när det uppenbarligen har brustit i tillsynen , de har haft för lite personal (en var sjuk och ingen vikarie).

Min dotter får också lära sig att säga nej, men hur ska det gå till? Hon är bara sån, naiv, lydig, rättrogen... Jag mår illa, har pratat med kurator på sjukhuset, det gör ont.

Klarar inte av att träffa de andra föräldrarna, har bett mamman till honom förra gången har gjorde något dumt att prata med honom. Han är rätt smart egentligen, detta hände inte var som helst utan i en annan del längre ifrån klassrummet där ingen kunde se dem.

Är mest rädd för att andra kommer att skratta: så ni har gjort DET ? och då ler min dotter för det gör hon när hon inte förstår och då skrattar de ännu mer. Och att skolan slätar över det hela eftersom båda är särskoleelever, men hon var faktiskt INTE med på det. Och hon kan varken skrika, fly, slå eller säga nej. Hon är alltid stel och står stilla. Hon gör som hon blir tillsagd, även om det kommer från en helt okänd person. Han hade aldrig kunnat göra detta med någon annan tjej från klassen, de vet vad som passar eller ej, de är verbala och kan ge svar på tal.

Och hur ska jag kunna lita på skolan igen? För jag har varnat dem att det inte är bra att de aldrig tar in vikarie, för 2 assistenter kan inte både undervisa och hålla koll på klassen.

En mamma tycker att det definitivt borde anmälas till skolinspektionen eller elevombudsmannen och krävas skådestånd pga bristande tillsyn. 

Vi har fått en ung ganska oerfaren bitr.jurist. Få se hur det går. 

Har pratat med rektorn och hon skulle försöka se till att det blir bättre bemanning. Det behövs absolut men någon som inte springer runt i alla klasser utan ÄR nära min dotter hela tiden, åtminstone under en övergångsperiod.

Är så trött, förtvivlad och ledsen. VIlken sorg. Det är inte bara att komma över detta utan att det inte händer IGEN.

Jag kommer aldrig att bli hel igen. 
Svar på tråden våldtagen