• Anonym (TS)

Hjälp mig gå ner i vikt?

Jag väger idag 92,5 kg. Jag vill gå ner till 75 kg. För ett år sedan vägde jag 103 kg så jag har redan kommit en bit på vägen, men har liksom tappat motivationen efter att ha stått i princip still sen i augusti. Jag avskyr att träna! Jag har testat allt möjligt men det fungerar inte alls. Så ingen ide att försöka med sånt.

Idag äter jag ungefär såhär:

Frukost - Två lingongrova, med lätta. En med ost och gurka och en med kokt skinka. 1 dl jucie
    Lunch - Korvstroganoff och ris. Halva tallriken med sallad och resten mat. Knäckebröd
    Middag -  Potatis och älgbiffar, lite brunsås. Samma fördelning av maten som innan. Hälften grönsaker. Knäckebröd

Min sallad består av isbergssallad, gurka och alla färger av paprika.

ca 3 gånger i veckan går jag en längre promenad på 45 min. Annars blir det korta 10-15 min några gånger per dag (hund). Godis och kakor blir det nog bara 2/ggr månaden.

Kommer jag gå ner av det här? Vad annars bör jag ändra på?

• Svar på tråden Hjälp mig gå ner i vikt?
  • Litenåfin

Här funkar inga kolhydrater efter lunch bäst.
    Byta ut isberg mot typ ruccola, inget knäckebröd. Frukost skulle jag nog ta te, kokt ägg och fil med typ linfrö. Lägga till minst ett mellanmål. Typ keso/äpple eller finn crisp med skinka.

• Anonym

Ät på assiett för att komma ner i portionsstorlek. Slopa juicen. Drick mycket vatten.

• Anonym (TS)
    Anonym skrev 2013-02-13 13:13:35 följande:
    Ät på assiett för att komma ner i portionsstorlek. Slopa juicen. Drick mycket vatten.
    Jag tror jag behöver vitaminerna som är i den juicen eftersom jag inte äter frukt. Därför jag enbart tar en dl. 
  • Anonym (c)

Jag är absolut ingen kost och näringsexpert, men jag tänker på det som är väldigt blodsockerhöjande i din kost, och som får insulinet att flöda i mängder, och det är riset, potatisen, brödet och juicen.
    Insulin är ju ett uppbyggande hormon, och har man stort insulinpåslag så ökar kroppsvolymen, eller att den står stilla som i ditt fall. Blodsockret ska vara i jämn balans under hela dygnet helst. 

Lingongrova tex är bara skit, färgat av soya för att se grovt ut, byt ut det till något som är grovt på riktigt.
    Knäckebrödet ska oxå vara grovt, men minska rejält på brödet per dag.

Minska på potatis, ris och pasta  och byt ut det till fullkornsprodukter istället.

Juicen bör du skippa helt, innehåller bara socker, drick mkt vatten istället.

Öka på grönsaksintaget med broccoli, blomkål, vitkål, bönor m.m
    Så ska du nog se att det händer något.

Men du kan ju unna dig ngt litet en dag i veckan om du vill.          

• Anonym (c)

Nej juice är inget bra alls om du vill gå ner, knappt några vitaminer o fullproppad med socker, köp apelsiner istället o pressa till juice istället. Mkt bättre o full med vitaminer.

• Anonym (J)
    Anonym (TS) skrev 2013-02-13 13:34:39 följande:
    Jag tror jag behöver vitaminerna som är i den juicen eftersom jag inte äter frukt. Därför jag enbart tar en dl. 
    Byt ut dina grönsaker mot kokt broccoli, blomkål, brysselkål och andra mer näringsrika grönsaker. Broccoli innehåller ex. mer C-vitamin än apelsin, så där får du dina vitaminer utan juicen.
  • Anonym (TS)

Jag tycker verkligen inte om blomkål, broccoli och sånt. Vitkål kan jag äta ibland, kokta morötter, majs och ärtor. Inte idag bara...

Jag äter grovt knäckebröd. Juicen är som sagt bara 1 dl, och den har inget tillsatt socker. Så det är det eller mjölk.  Mängden av kolhydrater till maten är liten. 1 dl ris eller pasta, 2 små potatisar. Vanligtvis bakar jag eget bröd. Av praktiska skäl har det inte blivit något bakat den senaste tiden bara.

Den enda frukt som jag äter är äpple och banan. Citrusfrukter kan inte äta eftersom jag reagerar på det. Olika typer av melon och mango köper vi ibland.

• Anonym

Men då finns det väl inget som någon kan hjälpa dig med? Om du inte vill äta sådant som du inte gillar och vill dricka juice och göra som du gör så ... ja, då är det väl det som gäller. Du får väl se om det gör att du går ner mer eller inte. 

• Anonym

Köp multivitaminer så behöver du inte sockerjuicen.

• mion

Oavsett om det är tillsatt socker el inte så är det mkt fruktsocker i juice...  Värsta du kan dricka faktiskt..

Men ät regelbundet o alltid halva tallriken med grönsaker.. så kommer du långt 

• Fiaz
    Anonym (TS) skrev 2013-02-13 20:51:23 följande:
    Jag tycker verkligen inte om blomkål, broccoli och sånt. Vitkål kan jag äta ibland, kokta morötter, majs och ärtor. Inte idag bara...

Jag äter grovt knäckebröd. Juicen är som sagt bara 1 dl, och den har inget tillsatt socker. Så det är det eller mjölk.  Mängden av kolhydrater till maten är liten. 1 dl ris eller pasta, 2 små potatisar. Vanligtvis bakar jag eget bröd. Av praktiska skäl har det inte blivit något bakat den senaste tiden bara.

Den enda frukt som jag äter är äpple och banan. Citrusfrukter kan inte äta eftersom jag reagerar på det. Olika typer av melon och mango köper vi ibland.
    Fast det blir ju mycket kolhydrater om du lägger ihop alla bröd,knäckebröd ris och potatisar.

Mitt tips, börja röra på dig mer och skippa kolhydraterna och är mer grönt. tex kyckling och sallad, broccoli blomkål.

En bra riktlinje är att inte stoppa i dig mer än du gör av med så du kanske helt enkelt för börja mäta och väga maten samt lägga upp mindre mat på tallriken och äta oftare, 5 gånger om dagen samt röra på dig!
    Det finns ingen quick fix för att gå ner i vikt som är långvarig, motion och bra mat är A och O

• itcontinues

Vad är det för hund som bara går 10-15 min promenader? Gammal och sjuk? 

• Anonym

Jag tycker det ser bra ut om man vill äta av allt. Man ska inte va rädd för kolhydrater. Skriv in dig hos viktväktarna.

• Anonym (TS)
    itcontinues skrev 2013-02-13 22:08:16 följande:
    Vad är det för hund som bara går 10-15 min promenader? Gammal och sjuk? 
    Gammal och svår artros. Snabba och korta promenader. Förr gick vi säkert 2 timmar per dag i skogen....
  • Anonym (TS)

Det känns lite som om det kvittar att jag äter såhär. Trodde att det var bättre för kroppen faktiskt, men det låter inte direkt så. Kanske får ta att återgå att äta köttfärsås 3 ggr om dagen och en rostad macka. Då gick jag i alla fall ner i vikt. :)

Förr har jag ratat alla grönsaker, men nu försöker jag i alla fall. Broccoli är nog något som jag "lär" mig att äta. Det fungerar inte för mig att bryta och äta saker jag ogillar, för då tröttnar jag och precis allt skiter sig. Det ska ju vara hållbart.

• Anonym (c)

Du verkar ju inte gå upp iallafall av det du äter, så då äter du lagom för att ändå stå stilla på den vikt du har.
    Men vill du gå ner mer så måste du ta bort lite mer på kolhydraterna o tillsätta mer grönsaker, alternativt röra på dig mkt mer.

Jag vet själv att det är sjukt tråkigt att dra ner på allt som är gott, och jag gillar inte heller att träna, men det är det ända som hjälper.

Om man inte vill prova på någon pulverdiet ett tag, det hjälper om man är motiverad och stenhård på att hålla den dieten, sen om det är bra är en annan sak.

Jag gick själv ner 30 kg med hjälp av nutrilett och halvtimmeslånga promenader så gott som varje dag under en halvårsperiod, och höll den vikten ett par år tills jag blev gravid så nu kämpar jag åter med vikten, tyvärr så har jag inte samma motivation som jag hade den gången, så det går trögt, men jag hoppas att den återvänder snart (min motivation alltså)för jag vill inte heller vara en tjockis Rynkar på näsan.

Men prova att äta broccoli o blomkål rått med en god dipp, det är faktiskt väldigt gott, och även gurk, morot, o paprikastavar till, supergott o nyttigt till fredagkvällen när man vill ha nåt gott att tugga på. 

Svar på tråden Hjälp mig gå ner i vikt?