• Itsbarbiebitch

Syskon till hösten -> dela rum eller ska vi flytta ner?

Halloj! Skriver här för jag känner mig lite vilsen och hoppas på att få höra era erfarenheter när det gäller detta! Vi väntar barn 2 i september, då är barn 1 19 månader gammal. Han bor i nuläget i eget rum på övervåningen i vårt hus och vi (jag och sambon) sover i det andra rummet här uppe. Jag känner mig lite vilsen - första tiden kommer såklart barn 2 få bo inne i vårt rum tills den sover hela nätter. Men sen då?? Ska dom få varsitt rum här på övervåningen och vi tar gästrummet på nedervåningen som sovrum eller ska barnen få dela rum så att alla ligger på övervåningen eller ska barn 2 få bo inne hos oss tills vi byggt vårt nya, lite större drömhus som är klart om 3-5 år.. Tips och råd mottages tacksamt!

• Svar på tråden Syskon till hösten -> dela rum eller ska vi flytta ner?
  • strojes

Själv hade jag nog löst det så att minstingen fått sova i vårt sovrum den första tiden och sedan flytta in till storasyskonet. Vid vilken tidpunkt flytten till storasyskonet sker är ju svårt att säga i förtid så här så det hade vi nog tagit beslut om under tiden när man ser hur allt fungerar.
    Vill personligen sova på samma våningsplan som barnen när de är så små så för vår del hade det dröjt innan vi sovit på annat våningsplan än barnen.

• eliten

Jag hade låtit dem dela så länge, jag gillat att sova nära.
    Mina barn har 2år och 2mån emellan och från den lilla var 6mån så har de delat på ett jätterum som egentligen är två och vore lätt att dela av men de känner trygghet av att ha varandra nu är de 2 och 4 och vill absolut sova i samma rum, de har aldrig störts av att den ena vaknar eller skriker...

• NollÅtta

Det funkar väl jättebra att barnen delar rum? De är ju så små så behovet av separata rum finns ju knappast. Jag själv skulle inte vilja sova på ett annat våningsplan än mina barn

• hannis

Vi har också två sovrum på övervåningen och vi sover i det ena och vår 3-åring i det andra. När lillebror kommer om några veckor kommer han först sova hos oss och om några år när han är redo att sova själv får han flytta in till brorsan och så får de dela rum tills de själva vill ha var sitt rum. Vi har två sovrum på nedervången också så troligen får barnen varsitt rum där när de blir äldre och vi blir kvar på övervåningen.

• Demmpa

Jag känner en familj bestod av mor och två barn, barnen delade sovrum från tre/fem års ålder tills dom var ca 12/14 år. När barnen var ca 10/12 så träffade morden en ny man, efter några år skaffade dom ett gemensamt boende.

• 080802

Det beror väl på barnen. Jag tänkte att våra barn (20 mån emellan) skulle dela rum. Det gick inte alls. Den yngste blev väldigt störd av sin syster. Han är lättväckt och hon är svårsövd. Det blev varsitt rum.

• mia maria

Jag hade låtit dem dela!
    Mina pojkar på nio resp. tre år delar rum o det funkar hur fint som helst trots åldersskillnaden, så det blir säkert inga problem för er!
    Ett barn som är 0-3 år har ju inget större behov av ett eget rum - min yngste har en lekhörna nere i hallen samt inne i köket, så han är ju väldigt sällan uppe på rummet o leker.

• Dixie

Låt dom dela ( om det funkar) jag vill sova på samma våning som barnen när de är så små.....

• Itsbarbiebitch

Tack så himla mycket för alla som tog sig tid att svara!! ❤ Nu har vi lite "kött på benen" iallafall.

Svar på tråden Syskon till hösten -> dela rum eller ska vi flytta ner?