• Anonym (Undrande)

Finns det någon övre åldersgräns vid internationell adoption?

Hejsan!

Jag har en fundering som både jag och mitt barns pappa klurat på ett tag, frågan kom upp till diskussion när vi själva blev föräldrar vid 24 (han) och 29 (jag). Mitt ex är adopterad och kom hit till Sverige strax efter sin 3-års dag. Hans mamma och pappa var då 39 och 49 år gamla. Exet är deras enda barn. Fortfarande när vi pratar kan exet nämna att han är så glad över att han fick barn i ung ålder då han alltid har tyckt att hans egna föräldrar och då speciellt pappan är alldeles för gamla. Han föräldrar har alltid varit mycket äldre än hans kompisars/klasskamraters och han har alltid varit hårdare hållen med regler och dylikt än sina vänner.

Vår fundering är om det på 80-talet fanns någon övre åldersgräns vid internationell adoption? Finns det en idag? Om det finns, varför har man dragit gränsen där den är idag?

• Svar på tråden Finns det någon övre åldersgräns vid internationell adoption?
  • Busflickan

I dag finns det en rekommendation om att när man ansöker om att bli adoptivförälder bör sökanden inte vara äldre än 43 år förutom vid speciella omständigheter (exempelvis adoption av ett närstående barn).

• Emeli

Idag finns en regel som iofs inte är tvingande men som de flesta kommuner följer. Den säger att man ska ansöka om medgivande för adoption innan man har fyllt 43 år. OBS ansöka. Därefter kan det ta ett antal månader innan utredningen kommer igång, speciellt om det är kö i kommunen och/eller den som sökt måste gå den förberedande obligatoriska föräldrautbildningen först. Sedan tar utredningen en viss tid som kan variera från fall till fall och från kommun till kommun. Ponera att man med denna 43-årsregel kan vara upp till 44½ år när man får medgivandet som då är giltigt i 2 år. En nybliven adoptivförälder kan alltså vara 45-46 år, ibland äldre. Carola är ett sådant exempel.

Innan denna rekommendation fanns det inga formella regler utan man tittade mer på de individuella fallen. Givetvis gjordes det alltid en prövning av de sociala myndigheterna.

De olika länder som barnen kommer ifrån har också haft regler för ålder. Vissa länder har tittat på åldersskillnaden mellan föräldar och barn och accepterat lite äldre föräldrar till de lite större barnen. En treåring räknades som stor på 80-talet då väldigt många av barnen som kom var yngre än ett år. Vissa länder accepterade inte sökande föräldrar över 40 år, andra hade inte sådana restriktioner. Vilket land kommer ditt ex ifrån?

Det har hela tiden funnits en undre åldersgräns för att få adoptera. Den ligger på 25 år och endast i undantagsfall kan kommunerna frångå den.

• Anonym (Undrande)
    Emeli skrev 2013-02-13 19:13:00 följande:
    Idag finns en regel som iofs inte är tvingande men som de flesta kommuner följer. Den säger att man ska ansöka om medgivande för adoption innan man har fyllt 43 år. OBS ansöka. Därefter kan det ta ett antal månader innan utredningen kommer igång, speciellt om det är kö i kommunen och/eller den som sökt måste gå den förberedande obligatoriska föräldrautbildningen först. Sedan tar utredningen en viss tid som kan variera från fall till fall och från kommun till kommun. Ponera att man med denna 43-årsregel kan vara upp till 44½ år när man får medgivandet som då är giltigt i 2 år. En nybliven adoptivförälder kan alltså vara 45-46 år, ibland äldre. Carola är ett sådant exempel.

Innan denna rekommendation fanns det inga formella regler utan man tittade mer på de individuella fallen. Givetvis gjordes det alltid en prövning av de sociala myndigheterna.

De olika länder som barnen kommer ifrån har också haft regler för ålder. Vissa länder har tittat på åldersskillnaden mellan föräldar och barn och accepterat lite äldre föräldrar till de lite större barnen. En treåring räknades som stor på 80-talet då väldigt många av barnen som kom var yngre än ett år. Vissa länder accepterade inte sökande föräldrar över 40 år, andra hade inte sådana restriktioner. Vilket land kommer ditt ex ifrån?

Det har hela tiden funnits en undre åldersgräns för att få adoptera. Den ligger på 25 år och endast i undantagsfall kan kommunerna frångå den.
    Mitt ex kommer från Polen. Jag visste inte alls att det fanns olika regler för olika länder. Hans föräldrar har aldrig velat prata om det faktum att han inte är deras biologiska barn även om det syns på långt håll. Det enda han har gemensamt med sina föräldrar till utseendet är ögonfärgen.
  • Anonym

Vissa länder vill ha kristna föräldrar, andra att de ska ha varit gifta i ett antal år osv. Hörde också att vissa länder krävde att föräldern inte är mer än 30 år, eller om det var 35 år äldre än barnet men vet inte om det stämmer. Vet heller inget land som godkänner homosexuella par att adoptera så de som fått medgivande måste hoppas på att någon som handhar de ca 20 barn varje år som adopteras i Sverige tänker till lite extra. Finns regler och lagar för allt

• Adalbert

Min fråga gäller följande . jag är en över 80 årig man , kan/ får jag adoptera en 55 årig kvinna ?

• Anonym (tveksam)
    Adalbert skrev 2013-12-01 13:22:11 följande:
    Min fråga gäller följande . jag är en över 80 årig man , kan/ får jag adoptera en 55 årig kvinna ?
    Behöver hon ny förälder? Adoption är till för att etablera ett gott föräldraskap för någon som behöver det. Det handlar inte om ekonomiska kalkyler eller om att kringgå invandringsregler .... Adoption av vuxna förekommer. Ofta handlar det då om fd familjehemsplacerade barn som växt upp i en familj där inte vårdnadshavaren lämnade sitt samtycke till adoption .... det kan också handla om styvbarnsadoptioner mm
  • Anonym (tveksam)

Övre åldergräns för adoption kom genom ett prejudikat i mitten av -90-talet. I den fastställdes att en adoption skulle vara genomförd innan en förälder blev 45 år. Utifrån det utreddes sedan i början av 2000-talet om åldersgräns för ansökan om medgivande och man fann att ansökan före fyllda -43 var en rimlig ålder för att hinna genomföra adoptionen före 45 år fyllda. Så blev det. ANSÖKAN om adoption skall vara inlämnad före fyllda 43 och det gäller varje förälder i ett par. Man räknar alltså inte ut ngn slags genomsnittlig ålder....

Svar på tråden Finns det någon övre åldersgräns vid internationell adoption?