• Cecilia9

Sobril + alkohol?

Hej. 

Jag har bara en fråga.
    Ska resa till min bror i helgen, med tåg. Lider lite utav ångest (framförallt extraslag, hjärtklappning). Dom eskalerar en del när jag antingen ska åka buss eller tåg, jobba mm. Situationer då jag spänner mig lite mer.

Det är en tågresa på 3 timmar.
    Jag har Sobril 5 mg att ta vid behov, haft ett paket i ca 1 år, så inget jag missbrukar precis.

Kommer antagligen ta en-två tabletter ca 10:00. (5 mg/tabl)

Och på kvällen runt 18:00 kanske man tar ett glas vin när man är hemma hos sin bror.

Är detta farligt?   

Jag vill verkligen inte få hjärtklappning eller känna mig "konstig" på något vis, så ni som har erfarenhet, borde jag vara orolig? 

Vill inte tacka nej till vin eftersom de precis ringde och frågade om jag vill ha rött eller vitt.
    Men jag behöver tabletten för att må bra på resan.

Jobbigt val.. =/  

• Svar på tråden Sobril + alkohol?
  • Pärlfisk

Nej det är ingen fara alls, min läkare sa åt mig att vänta 6 timmar efter 25mg oxascand (sobril).
    Det är ingen fara egentligen, speciellt med så låg dos, det som kan hända är att du blir mer påverkad av vinet.

Det hon varnade mig för var andningsdepression, men det kommer absolut inte hända när du har tagit dom så pass längesen och så liten dos. Man behöver mycket hög dos och mycket alkohol för att det ska hända.

• Cecilia9
    Pärlfisk skrev 2013-02-13 18:22:25 följande:
    Nej det är ingen fara alls, min läkare sa åt mig att vänta 6 timmar efter 25mg oxascand (sobril).
    Det är ingen fara egentligen, speciellt med så låg dos, det som kan hända är att du blir mer påverkad av vinet.

Det hon varnade mig för var andningsdepression, men det kommer absolut inte hända när du har tagit dom så pass längesen och så liten dos. Man behöver mycket hög dos och mycket alkohol för att det ska hända.
    Vad är andningsdepression? 
    Är det om man blandar mycket av båda och "bara" slutar andas eller?

Ja jag anade nästan att det skulle vara ok, men jag vill ändå vara på säkra sidan så jag inte får en attack hemma hos brorsan. 
    Är bara rädd över att alkoholen ska påverka sobrilen, och det i sin tur så att hjärtat spårar ut fullständigt. 
  • Cecilia9
    ex ungue leonem skrev 2013-02-13 18:48:58 följande:
    Skulle så inte vara fallet så kan du kolla här o kanske få tips
    Tack ändå för tipset! 
  • ex ungue leonem
    Andningsdepression, är ett medicinskt tillstånd då andningscentrum i hjärnan slås ut och individen i fråga förlorar förmågan att andas. Utan omedelbar behandling med konstgjord andning, till exempel i respirator, leder andningsdepression direkt till döden inom några minuter på samma sätt som vid kvävning i och med att individen är totalt oförmögen att på egen hand försöka börja andas igen.http://sv.wikipedia.org/wiki/Andningsdepression
    Döm ej någon människa ohörd blott för att få hävda dig
  • Cecilia9
    ex ungue leonem skrev 2013-02-13 18:51:33 följande:
    Andningsdepression, är ett medicinskt tillstånd då andningscentrum i hjärnan slås ut och individen i fråga förlorar förmågan att andas. Utan omedelbar behandling med konstgjord andning, till exempel i respirator, leder andningsdepression direkt till döden inom några minuter på samma sätt som vid kvävning i och med att individen är totalt oförmögen att på egen hand försöka börja andas igen.sv.wikipedia.org/wiki/Andningsdepression
    Fyfasen! .. 
  • Pärlfisk
    Cecilia9 skrev 2013-02-13 19:08:23 följande:
    Fyfasen! .. 
    Du behöver inte oroa dig för det alls.
  • iceolator
    ex ungue leonem skrev 2013-02-13 18:51:33 följande:
    Andningsdepression, är ett medicinskt tillstånd då andningscentrum i hjärnan slås ut och individen i fråga förlorar förmågan att andas. Utan omedelbar behandling med konstgjord andning, till exempel i respirator, leder andningsdepression direkt till döden inom några minuter på samma sätt som vid kvävning i och med att individen är totalt oförmögen att på egen hand försöka börja andas igen.sv.wikipedia.org/wiki/Andningsdepression
    Men för fucks sake, ge fan i att försöka skrämma skiten ur folk som inte vet bättre!
    Det är nock att du har försökt i den andra tråden.

Nej ts, det är inte farligt, dock ska man tänka på att sobril förstärker alkoholens effekt så rekommenderat är att dricka sakta och känna efter.
  • ex ungue leonem
    iceolator skrev 2013-02-13 19:30:29 följande:
    Men för fucks sake, ge fan i att försöka skrämma skiten ur folk som inte vet bättre!
    Det är nock att du har försökt i den andra tråden.

Nej ts, det är inte farligt, dock ska man tänka på att sobril förstärker alkoholens effekt så rekommenderat är att dricka sakta och känna efter.

Jag citerade redan tryckta rader.TS frågade vad andningsderession var
    Döm ej någon människa ohörd blott för att få hävda dig
  • Cecilia9

Ja tar jag ett glas vin på kvällen, så kommer jag verkligen känna efter. Känner jag minsta lilla så slutar jag dricka, inte värt att riskera nåt. 

Har ingen JÄTTEångest.. men hade vart skönt att kunna slappna av nån gång. :) 

Svar på tråden Sobril + alkohol?