• Anonym

Influensa eller förkylning, hur vet man?

Ja, hur vet man om det är en kraftig förkylning eller en influensa man råkat ut för? Kan man veta utan att ta prover? Inte för att det spelar någon roll egentligen, hosta som hosta liksom, men jag är nyfiken.

• Svar på tråden Influensa eller förkylning, hur vet man?
  • Nyfiken gul

jag har för ett par veckor sedan tillfrisknat från årets influensa och så här sjuk var jag:

40 graders feber i 4 dagar
    riktigt grov snuva med oavbrutna nysningar
    hostan från helvetet  - sitter kvar fortfarande efter två veckor
    ont i hela kroppen
    ingen som helst matlust
    huvudvärk konstant - hade så ont så jag kräktes
    När jag inte kräktes av huvudvärken så kräktes jag av det jag försökte dricka o äta - allt kom upp
    andningssvårigheter

totalt sett låg jag till sängs i 6 dagar och var totalt utslagen 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym

Det finns olika typer av influensa, endel blir man "bara" förkyld av, andra så sjuk som Nyfiken gul. Så det kan vara svårt att avgöra. Vissa blir även sjukare än andra.

• Anonym

Stackare, det låter inte roligt. Jag har haft liknande men inte fullt så illa:

38-39 grader feber i 4 dagar (jag minns inte när jag hade feber sist, får aldrig feber annars) 
    Hosta hosta och åter hosta.
    Tungt att andas.
    Extremt täppt näsa, men inte så mycket snuva. 
    Huvudvärk.
    Illamående och aptitlöshet. Hade nog spytt om jag inte haft fobi mot det.
    Ont i muskler.
    Ont i munnen.
    Extrem trötthet. 

Har varit sjuk i över en vecka nu, idag var första dagen jag orkade lite mer. Känner mig fortfarande ordentligt sjuk dock. Kan det vara influensa tro? 

• Jesper f

Rent generellt är flunsa mycket kraftigare, man blir mycket mer "akut" sjuk, än vanlig förkylning, och det går betydligt fortare från smitto-tillfälle tills man ÄR sjuk. Dessutom brukar dom innehålla fler "faser" med olika symptom än en vanlig förkylning, och tar deffenitivt längre tid att läka ut. Kroppen blir betydligt mer urlakad.

Sen är det omöjligt från en allmän beskrivning gissa sig till om det är flunsa eller inte, beroende på vad du har för allmänhälsa, sjukdomshistoria, ålder, kondition etc.

• Surkärring

Influensa brukar komma snabbare. Man går från frisk till muskelvärk,feber och hosta på 1 timme medans förkylning har långsammare startsträcka. Typ det börjar klia i halsen några timmar sen ont och nysningar Febern kommer först efter 12-24 timmar.

Själv blir jag aldrig direkt snorig när jag får influensa utan får bara lite tunn rinnsnuva på dag 2 och 3 Det blir liksom inget mer än mycket hög feber,muskel och ledvärk,huvudvärk och helvetes hosta.

Den största skillnaden ändå mellan förkylning och influensa,tycker jag, är att efter influensa är man matt och megatrött i 2 veckor efter man tillfrisknat. Vid förkylning  piggnar man till betydligt fortare

• Anonym

Kraftig smärta i kroppen och extrem utmattning är influensasymptom, och inte vanliga vid förkylning.

• Anonym

Jag hakar på här. Jag trodde definitivt att jag hade åkt på influensan: sängliggandes sedan i söndags med en temp mellan 38-39 grader. Snuva, hosta och totalt orkeslös, har mestadels sovit.

Ringde sjukvårdsupplysningen imorse när tempen visade 38.2, alltså fjärde eller femte dagen med feber. (Tog aldrig tempen i söndags men det var då jag började bli dålig). De tyckte att jag skulle till vc. Som tur var var jag tillräckligt stark för att orka ta mig ut, hade det varit igår hade det varit kört.

Resultat: virus. Ingen influensa alltså. Man ska ha mer ont i kroppen då än vad jag har. Men det är banne mig ett kraftigt virus jag har fått, för så här sjuk har jag inte varit på flera år. Alldeles nyss hade tempen gått ner till 37.8 och jag hoppas att det kan fortsätta i den riktningen. Blir liksom lite orolig just för febern, det är ovanligt att ha feber så här länge som vuxen, det sa läkaren också. Skulle återkomma om det inte har blivit nån bättring i helgen.

Blä! Trist att vara sjuk! 

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-14 12:26:00 följande:
    Jag hakar på här. Jag trodde definitivt att jag hade åkt på influensan: sängliggandes sedan i söndags med en temp mellan 38-39 grader. Snuva, hosta och totalt orkeslös, har mestadels sovit.

Ringde sjukvårdsupplysningen imorse när tempen visade 38.2, alltså fjärde eller femte dagen med feber. (Tog aldrig tempen i söndags men det var då jag började bli dålig). De tyckte att jag skulle till vc. Som tur var var jag tillräckligt stark för att orka ta mig ut, hade det varit igår hade det varit kört.

Resultat: virus. Ingen influensa alltså. Man ska ha mer ont i kroppen då än vad jag har. Men det är banne mig ett kraftigt virus jag har fått, för så här sjuk har jag inte varit på flera år. Alldeles nyss hade tempen gått ner till 37.8 och jag hoppas att det kan fortsätta i den riktningen. Blir liksom lite orolig just för febern, det är ovanligt att ha feber så här länge som vuxen, det sa läkaren också. Skulle återkomma om det inte har blivit nån bättring i helgen.

Blä! Trist att vara sjuk! 
    Influensa kan också vara virus....
  • Elin 885
    Nyfiken gul skrev 2013-02-13 20:23:53 följande:
    jag har för ett par veckor sedan tillfrisknat från årets influensa och så här sjuk var jag:

40 graders feber i 4 dagar
    riktigt grov snuva med oavbrutna nysningar
    hostan från helvetet  - sitter kvar fortfarande efter två veckor
    ont i hela kroppen
    ingen som helst matlust
    huvudvärk konstant - hade så ont så jag kräktes
    När jag inte kräktes av huvudvärken så kräktes jag av det jag försökte dricka o äta - allt kom upp
    andningssvårigheter

totalt sett låg jag till sängs i 6 dagar och var totalt utslagen 
    ungefär samma här, är inne på 8.e dagen nu och det är bara hostan kvar yay =). igår fick jag dock hostmedicin på recept så inatt sov jag första gången en hel natt. jag kräktes inte dock.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-14 12:27:11 följande:
    Influensa kan också vara virus....
    Jaha, ja men läkaren trodde inte på influensa i mitt fall. 
Svar på tråden Influensa eller förkylning, hur vet man?