• Gusten­01
    Äldre 13 Feb 20:50
    5707 visningar
    15 svar
    15
    5707

    Varsitt rum eller dela + lekrum?

    Vi har precis fått tvillingar, idag är dom snart tre månader. (En kille och en tjej) Nu har vi gjort ett gemensamt barnrum som dom skall ha tillsammans. men vi kommer kunna få loss ett rum till. Vi väljer mellan att ge dom var sitt rum eller att dom skall dela rum (litet rum) och att dom får det andra rummet som ett lekrum? Så frågan är hur har ni gjort och hur fungerar det? För och nackdelar och gärna vilka åldrar ni valde det ena eller det andra. Med vänlig hälsning, Martin

  • Svar på tråden Varsitt rum eller dela + lekrum?
  • Äldre 13 Feb 21:18
    #1

    mitt tips är att vänta o se. Det går inte att säga hur de kommer leka i framtiden.
    Jag skulle ha från början ett sovru  och ett lekrum. Men jag skulle lätt kunna möblera om ifall de skulle väcka varadnra på natteRNA SÅ de får varsitt rum i stälet.

  • Äldre 13 Feb 21:22
    #2

    Ett sovrum och ett lekrum.
    Dels får de sova tillsammans, vi är egentligen inte gjorda att sova ensamma i ett rum utan vill ha tryggheten av andra människor.
    Och så kan man samla alla leksaker i ett rum. De leker ändå med samma saker, man slipper tjafset om "mitt och ditt", slipper ha dubbla upsättningar för att båda vill ha samma saker med inne i sitt rum.   

  • castaf­iore
    Äldre 13 Feb 21:23
    #3
    pigglet skrev 2013-02-13 21:22:16 följande:
    Ett sovrum och ett lekrum.
    Dels får de sova tillsammans, vi är egentligen inte gjorda att sova ensamma i ett rum utan vill ha tryggheten av andra människor.
    Och så kan man samla alla leksaker i ett rum. De leker ändå med samma saker, man slipper tjafset om "mitt och ditt", slipper ha dubbla upsättningar för att båda vill ha samma saker med inne i sitt rum.   
    Jag håller med!
  • Äldre 13 Feb 21:23
    #4

    Sovrum + lekrum!

  • stroje­s
    Äldre 13 Feb 21:57
    #5

    Mina tvillingtjejer är 5 år och delar rum. Än har de inte frågat om eget rum. Vi har möjlighet att ge dem eget ifall de i framtiden vill. Även om det var kille och tjej skulle de fått dela till en början.

  • Äldre 16 Feb 20:42
    #6

    lekrum och sovrum. iaf så länge de är små. när de blir äldre och vill ha egna så kan de ju få eget =) våra killar har ett sovrum och ett lekrum och funkar utmrkt. men de är bara två än så länge =)

  • Äldre 16 Feb 21:52
    #7

    Ett sovrum och ett lekrum. Vi har också möjligheten att dela på dem om de så vill i framtiden, men nu är de van och tycker om att ha varandra nära hela tiden. Titta och se :)

    mcaria.blogg.se 

  • mandel­blomma
    Äldre 16 Feb 21:54
    #8

    våra killar 4 år delar rum och jag tror inte de skulle ens vilja sova i varsitt.
    Vi kommer kunna ge dem varsitt rum i framtiden men min gissning är att de väljer att dela rätt långt upp i åldern ändå.

  • Äldre 16 Feb 21:56
    #9

    Nu har jag inte tvillingar, utan en son på 4 år och en dotter på 2 år, men de delar rum, trots att vi har plats för dem att få var sitt. Tryggt för barnen, samt att sovrummet blir en plats för vila och avkoppling, inte fyllt med leksaker och prylar. Fungerar jättebra! Sen kommer de kanske vilja ha varsitt längre fram, men den dagen den sorgen...

  • Äldre 16 Feb 22:04
    #10

    Låt dom dela, det är lika mysigt för barn som vuxna att sova i samma rum. Min dotter (4 år) brukar fråga sin bror (3 år) om hon får komma och sova bredvid i hans säng. Och då har dom ändå en sån där säng från ikea i två nivåer så dom kan se varandra hela tiden men som sagt, att sova tillsammans är mysigast.

  • Äldre 18 Feb 20:50
    #11
    alexias mamma skrev 2013-02-16 22:04:25 följande:
    Låt dom dela, det är lika mysigt för barn som vuxna att sova i samma rum. Min dotter (4 år) brukar fråga sin bror (3 år) om hon får komma och sova bredvid i hans säng. Och då har dom ändå en sån där säng från ikea i två nivåer så dom kan se varandra hela tiden men som sagt, att sova tillsammans är mysigast.

    Myyyyysigt!! Hade det funnits en "gilla-knapp" hade jag använt den
  • Alma19­93
    Äldre 7 Apr 18:44
    #12

    vi bor i ett stort hus så mina tvillingpojkar har varsitt rum och ett gemensammt lekrum

  • Äldre 7 Apr 18:46
    #13

    Dela rum om det funkar tycker jag. Vi har en 3,5åring och en 2åring och de delar rum och har sängarna nära varandra. Ibland ligger de och pratar på morgonen innan de väcker oss... tycker det är så mysigt och de t känns som de får så mycket trygghet av varandra. 

  • Äldre 25 Sep 22:27
    #14

    Mina killar delade rum (sovrum+lekrum) tills de var ca 5,5 år. De trivdes jättebra med att dela rum, men var väldigt nöjda med att få varsitt rum sedan så jag tror att det helt enkelt var dags då! 

  • Äldre 26 Sep 02:09
    #15

    För tillfället delar alla tre barn här rum - ett megastort rum. Tjejerna är nu 9 1/2, 7 1/2 och 3 år gamla.

    De stora har mer eller mindre alltid delat, så de haft ett sovrum o ett lekrum. Hade egna rum i kortare perioder, men efterfrågade själva att få dela igen.

Svar på tråden Varsitt rum eller dela + lekrum?