• Anonym (deppig?)

deprimerad eller bara gravidtrött?

Hej! Jag var osäker på vart jag skulle göra det här inlägger med jag lägger det här under gravid för det är ju det jag är.....
    Jag är gravid i v15  och har ett barn på 3½ år. Graviditeten har hittills gått bra inte så mycket illamående eller krämpor.  Jag lever med barnens pappa som jobbar knepiga skifttider på annan ort, vilket betyder att jag är ensam mycket. Jag är dessutom en ambitiös student som går in hårt för studierna och det är liksom sista chansen till studier nu. Har nu gjort halva utbildningen. 
    Ok nu till problemet eller vad man nu ska kalla det.
    Av kanske naturliga själ är jag väldigt stressad över studier och att hinna med familjelivet. Studierna innebär ganska omfattande projekt och jag spenderar mycket tid på Universitet.
    Jag har förklarat det för BM men också bestämt mig för att ta det lugnare nu under graviditeten. 
    När jag fyllde i sinnestämningstestet hos BM så gjorde jag det så ärligt jag kunde, varför ljuga liksom?? Hon blev då oroad och jag har nu fått prata både med beteendevetare och doktor om detta. Alla pratar om depression och att jag bör överväga att medicinera för att orka med graviditeten samt det nya livet. Jag har blivit en aning ställd av detta men lovat att tänka på saken. 
    Efter dessa samtal har jag varit som en zombie! har inte orkat inte velat och inte gjort NÅT! Kanske låter som ett aktivt val att bara lägga sig ner men det var snarare som att få ett slag i huvudet. jag har nu varit sånhär i en vecka, och skjutit upp saker hela tiden. Normalt sett kan jag få lite "vanlig vardagsångest" av att skjuta på saker men nu mår jag riktigt dåligt.
    Min sambo undrar naturligtvis vad som hänt, från att ha varit aktiv på universitetet varje dag till att ligga med täcket över huvudet i en vecka.
    Är jag verkligen deprimerad och insikten av detta fällde mig totalt? eller är det graviditeten som gör att jag är så trött och orkeslös?
    Jag har ibland tungt att andas vilket jag förknippar med ångest.
    När jag ska ta mig för att göra något mår jag illa .
    Trött med konstant huvudvärk.
    Håglös och ingen lust att göra nåt alls. 

Finns det NÅN som känner igen sig?

• Svar på tråden deprimerad eller bara gravidtrött?
  • Er03

Jag känner igen mig. Jag är nu i sluttampen på graviditeten och mår jättebra men fick G-depression runt v. 20. Det började så som du beskriver.

Saken var den att jag och ffa mina kollegor trodde att det var pga graviditeten, att man är tröttare osv men det blev bara värre.

Runt v 23 blev jag sjukskriven av en läkare på MVC för G-depression med ångest och panikångest.

Så fort något var planerat i min vardag så blev det kaos. Bara att åka till BM var riktigt jobbigt!

Ångesten satt i hela dagarna men fick nån panikångestattack per dag när det var som värst. Jag klarade inte av stressen helt enkelt. Var jag inte stressad fysiskt så var jag det psykiskt.

Jag har i alla fall varit sjukskriven sen dess. Läkaren, barnmorska och psykolog ville medicinera mig men jag ville verkligen inte det (pga bebisen) utan ville först se om det gick över när jag var hemma. Och det gjorde det tillslut.

Om du inte hittar nåt sätt att må bättre i din situation (vilket jag tror kan vara svårt tyvärr) så tycker jag att du ska be om en sjukskrivning.

Har du möjlighet att plugga hemifrån? I så fall kan du se om det hjälper något.

Oavsett så ska du ta det här på allvar! Lycka till!!

• Anonym (deppig?)

Jag behöver tyvärr tillgång till diverse lokaler och lab på uni för att genomföra mina studier. Jag har som tur är inga tentor utan "bara" skriftliga rapporter och uppsatser, dessa kan jag göra hemma men oftast kräver dessa att jag har ett arbete att utgå ifrån...som jag då har gjort på verkstad/lab. Utöver det så är det mycket obligatoriska semnarier som jag måste vara aktiv på. 

en sjukskrivning skulle då medföra att jag får en massa restuppgifter som jag har svårt att ta igen, vilket är min största skräck därför stressar jag ihjäl mig för att få in alla arbeten i tid så att jag kan lägga det bakom mig. Men jag inser ju nu att jag inte kan hålla på såhär. Medan mina studiekamrater kan sitta mer eller dygnet runt på uni har ju jag en familj att ta hand om....ett ständigt dåligt samvete. Jag orkar inte mer!!!
    Jag längtar till sommaren då jag går på föräldraledigt och kommer vara hemma i ett år för att senare avsluta studierna. 
    Jag har verkligen satsar på studierna och har brunnit för det, älskat det, men nu orkar jag inte, jag vill inte! jag känner inte igen mig själv. Normalt sett hade jag varit uppslukad av ett projekt nu men jag har inte ens börjat och snart måste jag ha nåt att redovisa. 

Vill bara lägga mig och dra täcket över huvudet!

• Er03

Ja jag förstår vad du menar! Har de någon psykolog på MVC du är inskriven på? Prata med din barnmorska annars om hon kan ta kontakt med någon. Ibland kan det underlätta att bara få prata och sedan få tips från psykologen hur du bör hantera vissa situationer. Du kan ju börja med det, men gör det nu! När man känner dessa varningstecken så är det lika bra att söka hjälp och det är aldrig fel att prata om det, det släpper en del stress i sig om omgivningen vet lite om din situation, då är det lättare för dom att hjälpa dig. Har du någon i din familj som kan hjälpa till med något? Ta så mycket hjälp du kan få. Det känns dumt ibland men just nu behöver du det, inget konstigt med det!

Ring din BM direkt och prata med henne. Berätta hur du mår och fråga om de har någon psykolog du kan prata med!

• Anonym (deppig?)

Jag har en tid till en klinisk beteendevetare på KK om två veckor, pratade med BM igår och hon skulle kontakta läkaren på mvc och be henne ringa så snart som möjligt. Förklarade för henne att det blivit värre men att jag inte kunde ta några beslut om huruvida jag vill medicinera eller ej. 
    Tror jag ska återuppta min kurratorkontakt på universitetet också. 

Svar på tråden deprimerad eller bara gravidtrött?