• Anonym (undrar)

Han vägrar betala för barnets aktiviteter...

Hej

har en dotter på 8 år och hennes pappa och jag har gemensam vårdnad om henne och hon bor 50/50.
    barnbidraget är splittat och barnomsorgskostnaden likaså.
    Det enda vi ska samsas om är saker som kläder, aktiviteter o liknande.

Utlägg för kläder osv delar vi inte på. Jag har hittills stått för det mesta men han har senaste året börjat köpa en del grejer, tex fick hon en overall i julas. kläder är ingenting jag orkar bry mej om eller tjafsa om.

Däremot har han sedan i höstas vägrat att vara med och betala sin del av hennes barnförsäkring,  terminsavgifter för aktiviteter och årsavgift till skolan etc.
    Det är ganska mycket pengar, som jag inte tycker att jag ska stå för själv, men eftersom hon är skriven hos mig kommer alla räkningar till mig, så de måste ju betalas. jag vill inte heller straffa henne genom att hon inte får gå kvar i tex musikskolan, bara för att hennes pappa krånglar.

Anledningen till att han inte vill betala kom fram efter 3 månader när han bara vägrat svara på mejl, det var visst att han ville ha några papper från vårt tidigare hus som han fått för sig att jag har (jag flyttade vid separationen). Jag har letat som en tok men hittar inget, tror inte ens att jag har dem. Han köpe inte det säger han.

Hur funkar det här egentligen?
    Jag har fattat det som att detta helt enkelt är nåt man som föräldrar måste samarbeta om, det finns inga lagar el liknande som säger att båda är skyldiga att bidra lika mycket?
    jag känner det som att han kör utpressning mot mig, med vår dotter som "gisslan". jag kan ju inte strunta i att betala eftersom det kommer drabba henne.
    och även om jag kunnat ge han vad han ville ha denna gången, vad skulle det bli nästa gång? jag betalar inte till hennes försäkring om inte du....

Nån som vet hur det funkar?

• Svar på tråden Han vägrar betala för barnets aktiviteter...
  • Anonym (Fattig mamma)

Det finns inga regler på att alla ska betala lika mycket av allting, utan det är upp till föräldrarna att komma överens om!

Min dotter bor hos sin pappa, vi har gemensam vårdnad. Jag betalar underhåll och han får barnbidrag mm. Pappan köper alla kläder, betalar alla aktiviteter mm eftersom han har det bättre ekonomiskt än jag. Jag är arbetslös och lever på ekonomiskt bistånd. Jag betalar efter min egen förmåga. 

• Anonym (Mamma M)

Som ovan skriver så finns det ingen lag eller annan bestämmelse som säger att båda ska betala lika mycket.
    Aktiviteter är frivilliga, o man får ha de aktiviteter som man har råd med.

Självklart trist att pappan strular, men rent krasst så är det så att om du vill att barnet fortsätter med aktiviteten så får du ju se till att betala, om nu pappan inte vill eller kan. 

• Anonym (undrar)
    Anonym (Mamma M) skrev 2013-02-15 19:36:55 följande:
    Som ovan skriver så finns det ingen lag eller annan bestämmelse som säger att båda ska betala lika mycket.
    Aktiviteter är frivilliga, o man får ha de aktiviteter som man har råd med.

Självklart trist att pappan strular, men rent krasst så är det så att om du vill att barnet fortsätter med aktiviteten så får du ju se till att betala, om nu pappan inte vill eller kan. 
    Jodå, han vill att hon ska gå kvar på sina aktiviteter, han har själv varit med och bestämt vilka hon ska gå på, HAN skulle aldrig säga nej till henne. men han vet att jag inte skulle sätta henne i klistret heller, dvs han kan lugnt skita i att betala och vet att jag kommer göra det. grrr.

Dessutom barnförsäkring och liknande är inget man kan välja bort, men det är dyrt likväl och nåt som jag skulle tycka var nåt man delade på.

Frissa, kläder o leksaker har jag alrdig tjafsat om utan glatt pungat ut med pengar för, men nu känner jag bara att det börjar gå långt. han har ju också valt att skaffa barn en gång..... 
  • Anonym
    Anonym (undrar) skrev 2013-02-15 20:01:25 följande:
    Jodå, han vill att hon ska gå kvar på sina aktiviteter, han har själv varit med och bestämt vilka hon ska gå på, HAN skulle aldrig säga nej till henne. men han vet att jag inte skulle sätta henne i klistret heller, dvs han kan lugnt skita i att betala och vet att jag kommer göra det. grrr.

Dessutom barnförsäkring och liknande är inget man kan välja bort, men det är dyrt likväl och nåt som jag skulle tycka var nåt man delade på.

Frissa, kläder o leksaker har jag alrdig tjafsat om utan glatt pungat ut med pengar för, men nu känner jag bara att det börjar gå långt. han har ju också valt att skaffa barn en gång..... 
    Ta tillbaka barnbidraget då, så slipper du bråka om pengar.
  • Anonym (undrar)
    Anonym skrev 2013-02-15 20:05:31 följande:
    Ta tillbaka barnbidraget då, så slipper du bråka om pengar.
    Det kan man inte.
    jag vill ju inte bråka om pengar, men jag undrade om det stod uttryckligen nånstans mer än att man måste samarbeta. Tycker det är tragiskt, men men. 
  • Anonym
    Anonym (undrar) skrev 2013-02-15 21:02:01 följande:
    Det kan man inte.
    jag vill ju inte bråka om pengar, men jag undrade om det stod uttryckligen nånstans mer än att man måste samarbeta. Tycker det är tragiskt, men men. 
    Det kan du, när som helst.

Antingen får du acceptera att betala eller så får du göra något åt problemet.

Det är tragiskt men sån är lagen.
  • Anonym (Mamma M)
    Anonym (undrar) skrev 2013-02-15 20:01:25 följande:

Fast...det räcker ju inte med att vilja att någon ska gå på aktiviteter utan man måste ju betala också.
    Vill han inte betala så är det ju upp till dig att avgöra om du har råd med barnets aktiviteter eller ej.

Ni har valt att separera, o är det konflikter er emellan så är det väl tyvärr rätt vanligt att man börjar tjafsa om betalning av barnens grejer.
    Har du tur så avtar tjafset med tiden, men det finns ju aldrig några garantier.

Försök för din egen skull att inte fokusera på vad han inte betala utan utgå ifrån att  du betalar det som du har råd med.
    Du får väl säga till honom att barnet får sluta på aktiviteten för att du inte har råd att betala den själv - eller så betalar du den själv o är tyst om det.
    Är han snål så är det ju han som förlorar på det i slutändan.
    Men du kommer ändå aldrig att kunna bestämma vad han ska tycka o tänka så försök att sluta reta dig på vad han betalar o inte betalar o fokusera på det som du själv har råd med istället.
  • Anonym (mm)

Kanske lite elakt, men hota med att du sparar alla kvitton, all dokumentation etc och kommer berätta för dottern när hon är vuxen hur snål han varit.

• Anonym (kämpa)

Om han vill att dottern skall vara försäkrad, delta i aktiviteter etc så stoppa hälften av räkningarna i hans brevlåda. Betalar han inte så får HAN förklara för dotteern om konsekvenserna.

Svar på tråden Han vägrar betala för barnets aktiviteter...