Anonym (svärmor) skrev 2013-02-14 12:18:29 följande:
Vi har varit ihop i storleksordningen 30 år och nu när barnen är utflugna blir det sex varje eller varannan dag igen, typ. Oftast bra och skönt, ibland himmelskt, extatiskt och ibland halvdant. Sammantaget väldigt, väldigt tillfredsställande.
Vi ser nog inte sex så där isolerat som det låter på din beskrivning, det är mera som en integrerad del i vår relation.
Bägge har egna intressen (inte alls sexrelaterade!) som vi ägnar oss åt var för sig, men också grejer vi gör gemensamt.
Vi får bägge två uppmärksamhet och uppskattning från andra när vi är ute.
Vi är väldigt öppna och pratar mycket, uppvaktar varandra, gör oss fina för varandra men visar oss också ur mindre fördelaktiga vinklar.
Det här och lite annat gör att vi har ett ständigt (i princip) och djupnande intresse för varandra, och ur det föds lusten, kan man säga.
Vi har inte variation som ett självändamål, men ändå blir det rätt varierat över tid.
Vi tror bägge på trohet och livslång tvåsamhet. Trots det har vi båda två haft små "förälskelser" i andra, vilket vi betraktar som rätt naturligt och som, på lite sikt, snarare stärker vår intimitet. Även om det under en kortare tid känts frustrerande att stå emot.
Vi har även, när vi var yngre, någon gång låtit det gå för långt med attraktion för andra men rett ut det också. Det har aldrig lett till att vi velat öppna upp förhållandet mot andra, tvärtom. Vi vill fortsätta i den troget tvåsamma andan. Om man t ex bestämt sig för att promenera varje dag men missar en eller annan dag drar man ju inte självklart slutsatsen att man nog inte är någon promenerare, eller hur?
Om jag tänker öppet förhållande är det lättast för mig att se mig själv ha sex med andra män. Värre, mycket värre är tanken att se honom med andra kvinnor och kanske det allra värsta att han skulle vilja se mig med en annan, på riktigt. Vi fantiserar ibland om det, men det är, faktiskt, en helt annan sak.
Det låter som att ni funnit en fantastisk trygghet i varanndra det är ju det alldra viktigaste.