• Anonym (förvirrad)

beviljad halv graviditetspenning

Hej! Jag har fått beviljad halv graviditetspenning. På min arbetsplats är det svårt att ta ut en halv dag och därför skulle jag vilja ta ut i snitt 2,5 dagar per vecka fast kanske lite mindre i början av perioden och sedan fler dagar i slutet. Kan jag göra på detta sättet?

• Svar på tråden beviljad halv graviditetspenning
  • Försäkringskassan

Hej,

Du får på din försäkran om graviditetspenning som du skickar in fylla i vilken omfattning samt vilka datum du kommer att arbeta. Du kan då fylla i att du arbetar 2 hela samt en halv dag per vecka.

Hälsningar

Allan, Handläggare

• Anonym (förvirrad)

Tack för ditt svar. Kan jag även ta ut två dagar några veckor och sedan tre dagar andra veckor sett till att jag tar ut hälften av mina arbetsdagar under hela perioden som jag har fått beviljad grav.penning?

• Försäkringskassan

Hej!

Om du vill/önskar göra ett upplägg på din arbetstid som är annorlunda än att du är hemma ½ dagar samtliga dagar du är beviljad grav.penning så måste du kontakta din handläggare för stämma av att detta är okej.

Hälsningar
    Anastasia, handläggare

• Försäkringskassan

Hej!

Jag gör ett tillägg till de svar du fått.

Graviditetspenningen är kalenderdagsberäknad och betalas ut för 7 dagar/vecka.

Halv graviditetspenning betalas ut för halva dagar 7 dagar/vecka.

Arbetar man 1 hel dag (eller 2) så får man ingen graviditetspenning för den/de dagarna.

Vilket även betyder att om du avstår arbete helt 1 dag, så betalas ändå bara halv graviditetspenning ut.

Man kan inte se till hela ersättningsperioden eller vecka för vecka, utan man tittar på varje dag för sig.

Hälsningar
    Carl, handläggare 

Svar på tråden beviljad halv graviditetspenning