• Anonym (orolig)

Hör inte bebis hjärtljud med dupplern!?....

Jag är gravid i vecka 13, jag har mått illa och kräkt nästan varje dag sedan vecka 6. 
    Men sedan vecka 12 mår jag mest illa och kräker inte lika ofta.

Jag har fått låna en heartbeat duppler av en väninna, hon hörde sin bebis i vecka 13 för första gången...hjärtljudet låter som en galloperande häst har hon sagt.

Jag har gel till som jag lagt på min mage och glidit runt med dupplern där under naveln och ner mot troslinjen.. jag hör bara mitt egna... =/  Precis gått in i vecka 13...

En gynekolog kände på där min livmoder sitter och sa att jag hade en högervänd bakåtlutad livmoder? Fattar inte vad han menade riktigt men han sa det var helt normalt...

Undra om det är därför..... Har någon av er testat med en duppler ? 

• Svar på tråden Hör inte bebis hjärtljud med dupplern!?....
  • Anonym

Nej, inte på egen hand, men BM på MVC har inte börjat kolla hjärtljud på mitt barn förrän v. 23-25 ungefär... Tror hon sa att man inte ska testa att kolla hjärtljuden för tidigt, för det är inte säkert man hör dem (beroende på vart moderkakan sitter, hur livmodern ligger och allt möjligt), och då blir man bara orolig - förmodligen helt i onödan...?

• giggle

Till och med barnmorskorna vill inte lyssna med doppler innan vecka 20 eftersom det kan vara svårt att hitta och höra. Så jag tycker att du ska skippa den och försöka slappna av. Be om ett extra ultraljud om du är orolig. Vecka 13 gjorde jag KUB-testet och fick se bebin. Ska inte du göra det?

• Anonym (orolig)
    giggle skrev 2013-02-14 14:32:01 följande:
    Till och med barnmorskorna vill inte lyssna med doppler innan vecka 20 eftersom det kan vara svårt att hitta och höra. Så jag tycker att du ska skippa den och försöka slappna av. Be om ett extra ultraljud om du är orolig. Vecka 13 gjorde jag KUB-testet och fick se bebin. Ska inte du göra det?
    Jodå... Men det är min första graviditet så man är ju lite sådär pirrig och man vill ju så gärna också höra hjärtljudet. 
    Men ska nu på måndag på första ultraljudet privat, ska göra en kub-undersökning, 2500 kr kostar det men det är det säkert värt... man får reda på det mesta och bilder med sig hem. .

Nervöst  
  • giggle

Jag förstår verkligen att du är nervös, det har jag varit hela tiden :D Försök att slappna av och distrahera fig med annat. Bebin mår allra troligast utmärkt!

• Anonym (ljud)

Jag testade med doppler i v 16 första gången och hade svårt hitta hjärtljud. Sen i v 22 för jag hade inte känt babyn röra sig på länge. Då hörde jag jättetydligt.

• Anonym (orolig)
    Anonym (ljud) skrev 2013-02-14 15:05:49 följande:
    Jag testade med doppler i v 16 första gången och hade svårt hitta hjärtljud. Sen i v 22 för jag hade inte känt babyn röra sig på länge. Då hörde jag jättetydligt.
    V22... shit... =)  Nej asså, jag väntar nu till ultraljudet nästa vecka, ändå 4 dagar kvar.. 
  • Anonym (hjärtat)

Sådana dopplers för privata bruk borde kasseras! Räcker gott och väl att man lyssnar vid BM. Annars är det onödig stress om man nu inte hittar fosterljudet å sen så tror jag inte alla de här apparater är så hälsosamma...

Svar på tråden Hör inte bebis hjärtljud med dupplern!?....