• Eniara

Hur vet man när bröstet är "tomt"?

Har en liten pojk på snart 4v och amningen går jättebra. Men jag funderar på det här med eftermjölken. För att han ska få i sig den så ska man ju inte byta bröst för tidigt. Hur vet jag när han har "tömt" det ena bröstet, dvs hur vet jag att han har fått i sig eftermjölken? Hur reagerar era barn när det är dags att byta bröst?

• Svar på tråden Hur vet man när bröstet är "tomt"?
  • Lufsan

Bröstet blir aldrig tomt, den mjölk som produceras ny just när ditt barn suger är jättebra för barnet och innehåller mer fett och mättar därför mer. Om det inte gör ont så låt sonen äta tills han själv släpper då vet man att de får i sig så mycket de vill ha.

Min dotter släpper bröstet när hon fått nog och sen börjar hon gnälla igen och då är det dags för nästa. 

En dag i sänder.
  • Eniara

Jo jag vet att det aldrig blir helt tomt, därav ""-tecken :) Ok men släppt och gnällt har han ju gjort, men om jag provar att klämma ut lite så kommer det alltid. Men han tycker väl att flödet är för långsamt då kanske. Hur som helst så får han alltid äta tills han släpper.

• Lufsan
    Eniara skrev 2013-02-14 15:06:30 följande:
    Jo jag vet att det aldrig blir helt tomt, därav ""-tecken :) Ok men släppt och gnällt har han ju gjort, men om jag provar att klämma ut lite så kommer det alltid. Men han tycker väl att flödet är för långsamt då kanske. Hur som helst så får han alltid äta tills han släpper.
    Ja antagligen är det så. Det kommat alltid mjölk ur brösten när man klämmer på det. Men flödet blir ju långsammare och karaktären på mjölken ändras. 
    När han släpper och men ändå verkar hungrig så byt bröst. Avbryt inte ditt barn när det äter om det inte gör ont på dig .  
    En dag i sänder.
Svar på tråden Hur vet man när bröstet är "tomt"?