• Anonym (Son rise)

Autism, hjärnskada eller inte

Jag var nyligen på en arbetsintervju där föräldrarna tillämpar sonrise metoden till sitt autistiska barn, vi fick se en film på ett par som hade vart hos det här paret som startade sonrise och fick se en förändring på pojken.

Idag fick jag höra av en bekant att hela den här metoden är bluff, att det faktiskt inte går att bota autism.
    Jag blev mer nyfiken på detta men så paff av hans utlägg så jag vågade inte fråga. Han påstod då att autism är en medfödd hjärnskada som inte går att bota.
    Jag har själv en bror med autismsom bor på ett särksilt boende och jag är intresserad av detta ämne,

Vad stämmer egentligen, har hittat en massa info om sonrise när jag googlat, menallt talar bra om det, finns det någon fakta som faktiskt talar om motsattsen

Är autism en hjärnskada, går den att lindra eller bota helt.

Någon som vill yttra sig, vore extra kul om ni har belägg för era åsikter också men ni får självklart spekulera också.l

• Svar på tråden Autism, hjärnskada eller inte
  • Anonym

Nej, autism är inte en hjärnskada. Däremot fungerar hjärnan lite annorlunda, man automatiser t.ex. ofta inte lika bra som sk neurotyper. Det går att lära sig genom träning de som andra lär sig mer automatiskt, t.ex. att tolka ansiktsuttryck. Är man normalbegåvad eller högt begåvad är detta självfallet lättare än om man inte är lika intelligen.

• Anonym (autist)

Jag känner inte till sonrise, men för mig har det hjälpt mycket med en kostomläggning (inget mjölkprotein eller gluten), det gör mig mkt mindre handikappad - jag har lättare att tänka.
    Autism är inte en hjärnskada, men hjärnan fungerar annorlunda. Det finns styrkor med autism också. 

• Anonym

Jag har sett dokumentärer på tv om hur autistiska barn växer upp till att bli i princip helt normala. Finns även en bok av en kvinna som "botades". 
    Jag är inte helt säker på ifall det funkar för alla, men en sak är jag helt säker på: Barns hjärnor är extremt bra på att bilda nya vägar. Har du sett dokumentären om flickan som fick ta bort ena hjärnhalvan pga epilepsi? Hon fungerar helt normalt idag. Ett barns hjärna är fantastisk.

Så ja, jag tror absolut att det är möjligt, mycket jobb kanske, men i slutändan värt det :)

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-14 17:08:22 följande:
    Jag har sett dokumentärer på tv om hur autistiska barn växer upp till att bli i princip helt normala. Finns även en bok av en kvinna som "botades". 
    Jag är inte helt säker på ifall det funkar för alla, men en sak är jag helt säker på: Barns hjärnor är extremt bra på att bilda nya vägar. Har du sett dokumentären om flickan som fick ta bort ena hjärnhalvan pga epilepsi? Hon fungerar helt normalt idag. Ett barns hjärna är fantastisk.

Så ja, jag tror absolut att det är möjligt, mycket jobb kanske, men i slutändan värt det :)
    Även fast autism inte nu behöver vara pga hjärnskada tyckte jag att det var värt o nämna, fantastiskt ju!
  • Anonym (autist)

Eller "Enastående" av Gunilla Brattberg - autism ur ett vuxenperspektiv - jättebra!

• Anonym (As)

Precis sm en synskadad blir normal med sitt hjälpmedel (glasögon) så blir jag normal med mina jag är autist, driver ett gäng företag, studerar och har familj. Ingen skulle någonsin ana detta. Tas däremot mina hjälpmedel ifrån mig så sitter jagi ett hörn, gungaroch biter mig på armarna. Botad? - nej. Lever ett normaltliv med hjälp av rätt strategier? - ja

• Kloker

Autism är en sjukdom. Asperger med

• Anonym

Det är absolut en hjärnskada.

• Tinnys

Det går inte att bota Autism. Det går att träna sig att levande med det. Hitta strategier som fungerar i vardagen.

• Hickstead
    Kloker skrev 2013-03-24 12:47:41 följande:
    Autism är en sjukdom. Asperger med
    Nej, en störning - inte en sjukdom ;)
  • Anonym
    Tinnys skrev 2013-03-24 12:58:09 följande:
    Det går inte att bota Autism. Det går att träna sig att levande med det. Hitta strategier som fungerar i vardagen.
    Octacosanol och DMG kan bota det.
  • sirisdotter
    Anonym skrev 2013-03-24 13:07:16 följande:
    Octacosanol och DMG kan bota det.

Nu får du förklara bättre -  detta är helt nya begrepp för mig.
  • Anonym
    sirisdotter skrev 2013-03-24 13:11:18 följande:

Nu får du förklara bättre -  detta är helt nya begrepp för mig.
    Dr Chariton Fredericks gjorde lyckade försök med Octocosanol på barn med hjärnskador och från det så har metoden utvecklats och vissa barn med autism har botats.
  • sirisdotter
    Anonym skrev 2013-03-24 13:18:31 följande:
    Dr Chariton Fredericks gjorde lyckade försök med Octocosanol på barn med hjärnskador och från det så har metoden utvecklats och vissa barn med autism har botats.
    OK,  googlade fram det -  har inte stött på det tidigare.  Finns det i Sverige?
  • Neko

Autism-diagnosen beskriver bara symptom och säger ingenting om orsaken till autismen. Man kan få autism av en medfödd eller förvärvad hjärnskada, man kan få det av att vissa neuron i hjärnan inte dör när de borde, man kan få det av orsaker vi ännu inte känner till. Oftast är det dock ärftligt vilket tyder på genetiska orsaker men på min son med autism så har man undersökt hjärnan utan och innan och sökt efter alla gener som har en koppling till autism men han har ingenting, allt är helt normalt. Ändå har han autism. Det är möjligt att vissa orsaker är botliga och vissa inte men det är oerhört sällsynt att man blir helt botad från autism. Däremot kan personen bli oerhört mycket bättre med tex sonrise eller intensiv beteendeterapi. Min son gick i det senare och ökade sitt ordförråd som aldrig varit mer än fyra ord till ca 120 ord! Det är enormt för oss! =) Ingen av dessa metoder är helt bluff men man måste vara realistisk och inte förvänta sig att personen kommer bli helt som andra även om den blir bättre.

• sirisdotter

En teori lanserades  (på nytt  känns det som)   häromdagen.  Med en äldre morfar löper barn risk att bli autistiska.  Framförallt morfar  - farfar kan också ha betydelse.  För någon månad sedan stod det väl om äldre fäder -  där definitionen  på äldre var från 36 års ålder  ...   

Den  nämnda teorin   handlar om förändring av gener -  jag är inte naturvetare och ger mig inte in på att förklara  närmare.

Svar på tråden Autism, hjärnskada eller inte