• JuanAndres

    Träffa mina barn i utlandet

    Hej ,
    är fler barnsförälder och bor i utlandet. Har gemensam vårdnad och mama bor med barnen hemma i Sverige. Jag ar åker tillverige varje år för att träffa mina barn , men detta året vill jag att mina barn kommer hit och träffar mig. jag står får resekostnader och övrigt men maman vägrar tillåtelse. Är det verkligen så att hon kan förbjuda barnen att resa för att träffa sin papa?

  • Svar på tråden Träffa mina barn i utlandet
  • medow

    Allt beror ju på .. åldern på barnen och har hon ensam vårdnad så ja hon kan neka då ..

  • jashrinah
    JuanAndres skrev 2013-02-14 21:49:12 följande:
    Gemensam vårdnad , 

    barn över 7år 
    kan hon åka med ? :) 
  • MikeyIdea

    Du har delad vardnad, barn over 7 ar. 
    Jag ar inte 100% saker pa reglerna i Sverige men de allra flesta lander har liknande regler och liknande tankesatt sa det ar mycket troligt att det ar samma

    Om det ar delad vardnad sa kan en av foraldrarna veto att barnen far lamna landet, ja.

    Om barnet ar lite aldre (12 ar?) och pappan tar det till domstol sa ar det troligt att en Svensk domstol skulle forsoka stodja att barnet far aka pa en tillfallig semester utomlands for att halsa pa sin pappa. OM pappan ar Svensk medborgare det vill saga. Ar pappan inte det sa kommer domstolen se det som for riskfyllt

    Om mamman ger anledningen att hon ar radd att pappan inte kommer tilbaka med barnen och kampar for att de inte skall fa lamna landet sa ar det kort. Domstolen kommer inte att hjalpa, de kommer att stodja mamman

Svar på tråden Träffa mina barn i utlandet