• mamma 86

vad innebär detta? svårt att få barn?

vad innebär det att äggstockarna är fixerade/inskräknta mot livmodern? och inte så rörliga? innebär det att det blir svårt att få barn? i övrigt ser äggstockarna fina ut vad, sa hon till mig iaf.. 

längre ner står det att mellan tarmen och livmodern finns det adhenser (eller nått sånt)det är väl samma som sammanväxning? vad är då skillnad på sammanväxt och fixerad? 

• Svar på tråden vad innebär detta? svårt att få barn?
  • Mary 562

kan tyvärr inte svara dig, men har lite samma problem.
    Har nyligen gått igenom ivf, men min äggstock (den andra är bortttagen) hade blivit sammanväxt
    på något vis bakom livmodern,
    så de kunde inte ta ut ägg från mig , utan jag fick bara en  "vanlig" insemination

Du får nog ta med dig  dina frågor tillbaka till läkaren.
    önskar dig lycka till.  

?För hjärtat är livet enkelt: det slår så länge det kan.?
  • mamma 86

på vilket sätt gjorde det att de inte kunde ta ut ägg? vad var skillnaden på ivf och "vanlig" insemination? 

• Mary 562

tja, tydligen så ligger äggstocken väl på sidan av livmodern tror jag
    så när de går in via slidan, så sticker de in nålen genom slidväggen och suger ut  äggen.
    Om jag fattat det hela rätt, har bara läst infobladet som jag fick i början.

men de kunde inte komma åt min, soim satt fast bakom livmodern och de kunde inte "knuffa" fram den heller
    fast de pressade ,  och de kunde inte komma åt från utsidan av kroppen heller sa dom.

vid  IVF så stimulerar du äggstockarna att tillverka många äggblåsor med förhoppningsvis ägg i,
     ochså tar de  äggen de får ut och blandar med de bästa spermierna i en skål
    och sedan ser om de utvecklas bra och sätter tillbaka ett.

jag hade 3 äggblåsor, vilket dock inte garanterar att det fanns tre ägg, men det kunde de inte heller kolla då det inte gick att komma åt att suga ur äggblåsorna. 
    eftersom jag tagit ägglossningssprutan så var kroppen redo för ägglossning

så det enda hon kunde erbjuda var ett undantag;
    En insemination, dvs att spruta in spermierna i livmodernen och hoppas att det kom ägg
    och att de fick kontakt.  (tyvärr tog det sig dock inte. men det är en parantes)

vet inte om du blev  klokare av det här men... 

?För hjärtat är livet enkelt: det slår så länge det kan.?
  • mamma 86

låter ju inte als bra att det inte gick att göra ivf, vad jag har förstått är det många med endo som får göra det.

Svar på tråden vad innebär detta? svårt att få barn?