• fiori84

Folsyra minskar risken för autism?

Läste igår kväll på text tv att norska forskare har kommit fram till att om man tar folsyra före och under gravididteten så minskar risken för autism med 40%...vad tror ni om detta? vilka tankar har ni kring detta, är det något man kan tro på? eller är bara ännu en teori som ger föräldrar falska förhoppningar om friska barn?

Alla vackra är inte goda men alla goda är vackra
  • Svar på tråden Folsyra minskar risken för autism?
  • Jelenas

Men friska kan dom ju aldrig bli eftersom det inte är en sjukdom. Sen om det kan förhindra låter jag vara osagt.

• Paisley

Nej nej nej!  Men det visste du att jag skulle tycka

Barn 1: Folsyra flera månader innan graviditeten enligt regelboken =barn med ADHD
    Barn 2: Folsyra från graviditetens början = barn med Aspergers  
    Barn 3: Slarvat med folsyran = "normalt" barn
    Barn 4: Folsyra flera månader innan graviditeten enligt regelboken = barn med autism

Vi är en familj där såväl NPF som autoimmuna sjukdomar går. Shit happens är min åsikt... Vi verkar även ha gener för smarthet och kreativitet   Var det inte så man läste att 40% av människor bär på någon av alla dessa gener som i kombo med en annan person med samma orsakar en kromosomavvikelse.

Detaljerna är helheten
  • Philippa

Jag åt folsyra efter konstens alla regler och min son är autistisk.....

• fiori84
    Paisley skrev 2013-02-14 18:26:13 följande:
    Nej nej nej!  Men det visste du att jag skulle tycka

Barn 1: Folsyra flera månader innan graviditeten enligt regelboken =barn med ADHD
    Barn 2: Folsyra från graviditetens början = barn med Aspergers  
    Barn 3: Slarvat med folsyran = "normalt" barn
    Barn 4: Folsyra flera månader innan graviditeten enligt regelboken = barn med autism

Vi är en familj där såväl NPF som autoimmuna sjukdomar går. Shit happens är min åsikt... Vi verkar även ha gener för smarthet och kreativitet   Var det inte så man läste att 40% av människor bär på någon av alla dessa gener som i kombo med en annan person med samma orsakar en kromosomavvikelse.
    hahahh---ironiskt att barnet där du just slarvat med folsyran blev autistiskt
    Alla vackra är inte goda men alla goda är vackra
  • Harmagedon

Nu är det en studie. Fler måste göras innan man kan verifiera resultatet. Men om vi bortser från det så kom inte studien fram till att folsyra förhindrar autism. Bara att den minskar risken. Det är rätt stor skillnad.

• Paisley
    fiori84 skrev 2013-02-14 18:33:10 följande:
    hahahh---ironiskt att barnet där du just slarvat med folsyran blev autistiskt
    Inte blev menar du ju.
    Detaljerna är helheten
  • Jelenas

Åt förresten Folsyra jag med. I alla fall under och min son har autism.

• Sommarfjäril

Mina barn var planerade båda två och jag åt därför folsyra flera månader innan de kom till. Barn nr 1 är neurotypiskt, barn nr 2 har autismliknande tillstånd. Jag tror nog mer på att det handlar om ärftlighet för de flesta.

Jag tycker det är lite jobbigt med alla rön om varför barn får autism, och kan bara fundera på hur mycket skuldkänslor man ger mammor. Det är väldigt mycket som kan bli fel! Man kan få influensa under graviditeten, man kan ha missat äta folsyra eller inte känt till att det rekommnenderas... Tack och lov vet man numera att det inte handlar om känslokalla mödrar eller dålig uppfostran.

• mammigamia

Jag åt folsyra flera månader innan och även under båda mina graviditeter, ett barn med autism och ett utan. 

Svar på tråden Folsyra minskar risken för autism?