Nyfiken gul skrev 2013-02-15 07:25:05 följande:
utmaningen består ju i att två människor behöver få sina behov tillgodosedda ungefär samtidigt och det är inte alltid så enkelt, allra helst när man är ensam hemma och måste klara allt själv samtidigt som man måste se till att JAG också får det jag behöver.
jag gjorde det big-mistake ever att anse att storasyskonet är större än vad det är - fel fel fel! Det är fortfarande en bebis med bebis behov och det sämsta man kan göra är att anse att syskonet ska klara saker det faktiskt inte gör - och därmed starta gräl och konflikter pga det.... inte bra alls....
min egen utmaning också var ju att storasyskonet var oerhört krävande i form av stimulans och utmaningar (fick vid äldre ålder diagnos ADHD) och det var ju inte det enklaste när lillebror krävde att få bli ammad och uppmärksamhet. Storebror sov oerhört dåligt och väldigt sällan - och båda två sov INTE samtidigt på dagen. Dom sov i omgångar helt enkelt . Jag var ensamstående och hade ingen avlastning så det var tufft men man fick hitta på lösningar för varje dag för att få det att funka.
Oj. Det låter som en tuff situation. Jag ska tänka på det där med att inte förvänta mig att min äldsta ska kunna saker han inte kan
Som tur är så sover min äldsta ganska bra. Speciellt om nätterna och min sambo ska vara hemma med oss den första månaden så vi alla hinner vänja oss,