• vitpalt

    Fjärde missfallet på ett år

    Vi fick vårt fjärde missfall igår på alla hjärtans dag och allt börjar kännas en aning hopplöst
    Fick första MF april 2012, andra MF juni 2012, tredje MF augusti 2012 och igår det fjärde MF!

    Vi har tagti flera prover både på mig och min sambo men hittar inget fel. Det enda vi får höra är att vi inte ska ge upp utan försöka igen.. Hur mkt ska man orka?? Första missfallet slutade med ilfart i ambulans pga svåra smärtor och kräkningar, det visade sig sen att moderkakan hade fastnat på vägen ut därav den fruktansvärda smärtan. De andra två var som vanliga mensblödningar och det fjärde igår var fruktansvärda smärtor i 8 timmar!!

    Vågar vi testa igen eller ska vi acceptera ett barnlöst liv?? Jag är nu 37 år så det kanske är försent?

     

  • Svar på tråden Fjärde missfallet på ett år
  • che71

    Hej!
    Jag är lite i samma sits.
    Men jag är 41½ o har haft 5 missfall på lite mer än 2 år.
    Vi har försökt aktivt med ÄL stickor sen sommaren 2010 o med Pergotime sen Okt/Nov 2011.

    Det senaste missfallet var i förrgår, var på VUL igår o fick det konstaterat. Kul alla hjärtans dag!Obestämd
    Det längsta jag kommit var v 11 för 1 år sen, då hade vi sett hjärtat slå några veckor innan missfallet.

    Jag har tagit Fragminsprutor i de 2 senaste graviditeterna pga att det hittade APC resistens vid missfallsutredningen, men det funkar ändå inte.

    Har precis mailat Life Clinic i Aten o frågat om det kan vara immunologiska orsaker.
    Finns en del trådar om det här på FL. Har inte orkat ta tag i det, tänker ibland att det ändå är för sent för oss.
    Om inte läkarna här kan hjälpa vad ska då fungera? Men de kan inte så mycket i Sverige verkar det som
    när det gäller missfall.

    Hur långt har du kommit innan du får missfall?
    Vi kan stötta varandra.
    Kram

  • vitpalt

    Tack snälla för svar! Skönt och höra att man inte är ensam..  Blir så frustrerad att det inga svar finns

    Första MF var jag i v 10, andra MF, v 5, tredej MF v. 7 och nu fjärde  och förhoppningsvis sista var i v. 8.

    Var på vul i måndags och fick då endast se en hinnsäck och en liten skugga av ett foster, inga hjärtslag. Svaret jag fick var att vi skulle vänta några dagar men att jag skulle vara förberedd på att ta Cytotec som idag, men kroppen löste det själv med ett missfall igår.. Känns så hopplöst!

    Jag har tydligen väldigt lätt för att bli gravid, men desto svårare att behålla dem. Ska till gyn nu på måndag, dels för att kolla så allt kommit ut och sen för att prata om hur vi nu ska gå vidare. Hoppas hon har några bra förslag som kan hjälpa oss.

    Har också läst om det du skriver om immunologiska orsaker och tror på det, men finns det verkligen igen hjälp här i Sverige?

    Varma kramar från mig! 

  • che71
    vitpalt skrev 2013-02-15 12:23:59 följande:
    Tack snälla för svar! Skönt och höra att man inte är ensam..  Blir så frustrerad att det inga svar finns

    Första MF var jag i v 10, andra MF, v 5, tredej MF v. 7 och nu fjärde  och förhoppningsvis sista var i v. 8.

    Var på vul i måndags och fick då endast se en hinnsäck och en liten skugga av ett foster, inga hjärtslag. Svaret jag fick var att vi skulle vänta några dagar men att jag skulle vara förberedd på att ta Cytotec som idag, men kroppen löste det själv med ett missfall igår.. Känns så hopplöst!

    Jag har tydligen väldigt lätt för att bli gravid, men desto svårare att behålla dem. Ska till gyn nu på måndag, dels för att kolla så allt kommit ut och sen för att prata om hur vi nu ska gå vidare. Hoppas hon har några bra förslag som kan hjälpa oss.

    Har också läst om det du skriver om immunologiska orsaker och tror på det, men finns det verkligen igen hjälp här i Sverige?

    Varma kramar från mig! 
    Det undrar jag också.
    Det verkar så konstigt att experter på fertilitet på ett stort universitetssjukhus i Sverige inte skulle utreda allt som finns att utreda. Det är frustrerande.
    När de äntligen tar till sig forskning från andra länder är det ju för sent för mig.

    Har du andra problem typ IBS, diskbråck, ledvärk, eksem, nästan aldrig sjuk, andra immunologiska sjukdomar?
    Jag har haft ett skov av Crohns för 17 år sen (upptäcktes vid vad de först trodde var en vanlig blindtarmsoperation)
    IBS har jag nog fast aldrig sökt för det,
    diskbråck i nacken o ryggvärk om nätter/mornar som de inte hittat någon förklaring till,
    samt eksem på händerna
    men förkyld blir jag några gånger om året o influensa kanske vartannat år o kräksjuka vart 3:e.
    Kram
  • vitpalt

    Det verkar dock som jag har väldigt lätt för att bli sjuk, får influensan i stort sätt varje år. Har haft magproblem hela livet och 2008 blev det en blindtarmsoperation pga av en sprucken blindtarm.. Lider av migrän och nackproplem.

    Jag har frågat läkarna ett flertal ggr om det kan vara pga operationen som jag hela tiden får missfall, men alla säger att det inte har med det att göra för då hade jag inte ens kunnat bli gravid påstår de..

    Har dem kollat din livmoder? Funderar på att göra den undersökningen, men vad jag förstår så är det en ganska smärtsam undersökning :-/ 

    Kramar 

  • che71
    vitpalt skrev 2013-02-15 12:54:40 följande:
    Det verkar dock som jag har väldigt lätt för att bli sjuk, får influensan i stort sätt varje år. Har haft magproblem hela livet och 2008 blev det en blindtarmsoperation pga av en sprucken blindtarm.. Lider av migrän och nackproplem.

    Jag har frågat läkarna ett flertal ggr om det kan vara pga operationen som jag hela tiden får missfall, men alla säger att det inte har med det att göra för då hade jag inte ens kunnat bli gravid påstår de..

    Har dem kollat din livmoder? Funderar på att göra den undersökningen, men vad jag förstår så är det en ganska smärtsam undersökning :-/ 

    Kramar 
    Nej bara gjort VUL typ 20 ggr på 2 år...man tycker de borde ha sett allt därinne.
    Men man kanske ska fråga om det?

    Läs "Fertilitetsguiden" - en tjej här på FL som skrivit den, en massa tips o länkar!!

    Nu ska jag äta semla!!

    Är du också hemma från jobbet efter missfallet?

    Jag proppar i mig Ipren men det blöder inte lika mycket nu, mer som mens, men igår o i förrgår kom det klumpar...usch vad det är jobbigt.
    Fast värst var i v 11 då kom det ut en prinskorvsstor grej som jag tror var fostret eller moderkakan, det var så hemskt...o jag blev så chockad!
  • vitpalt

    Japp jag är hemma från jobbet, har fortfarande jätte ont från och till så just nu är det bara pronaxen som hjälper.

    Usch ja, igår kom moderkakan ut nästan lika stor som en knytnäve, vidrigt! Blev chockad över att den var så stor när jag bara var i vecka 8..

    Gott med semla! Har inget gått hemma.. har ätit upp alla chokladhjärtan jag fick igår av sambon min..

    Ska läsa ditt tips nu och se om jag blir klokare på detta elände!

     

  • che71
    vitpalt skrev 2013-02-15 13:25:26 följande:
    Japp jag är hemma från jobbet, har fortfarande jätte ont från och till så just nu är det bara pronaxen som hjälper.

    Usch ja, igår kom moderkakan ut nästan lika stor som en knytnäve, vidrigt! Blev chockad över att den var så stor när jag bara var i vecka 8..

    Gott med semla! Har inget gått hemma.. har ätit upp alla chokladhjärtan jag fick igår av sambon min..

    Ska läsa ditt tips nu och se om jag blir klokare på detta elände!

     
    Då var vi lika långt gångna nu....usch va hemskt...mina klumpar har dock varit mindre.
    Choklad Hjärta!!!!!
    Tog de hcg på dig också?
    Jag tog igår o ska dit på måndag morgon också så att de ser att det går ner som det ska annars kan det tyda på utomkvedshavandeskap. Fattas bara det nu också.
    Men med största sannolikhet var det ett komplett missfall sa läkaren igår.
    Nu ska jag vila en stund.
    Tittar in senare.
  • vitpalt

    Helt slut här, har haft fruktansvärda smärtor igen, men nu är det bättre igen. Usch vad det är jobbigt!
    De har inte tagit några prover alls på mig. Läkaren sa sist att det inte är någon idé att ta hcg prover, vet inte vad hon menade med det om jag ska va ärlig..

    Nä nu blir det dusch för min del, inte fräschast i stan här just nu,.,

    Stor kram och trevlig helg! 

  • che71
    vitpalt skrev 2013-02-15 18:23:25 följande:
    Helt slut här, har haft fruktansvärda smärtor igen, men nu är det bättre igen. Usch vad det är jobbigt!
    De har inte tagit några prover alls på mig. Läkaren sa sist att det inte är någon idé att ta hcg prover, vet inte vad hon menade med det om jag ska va ärlig..

    Nä nu blir det dusch för min del, inte fräschast i stan här just nu,.,

    Stor kram och trevlig helg! 
    usch
    men hoppas att det snart slutar göra så ont o blöda mindre
    Trevlig helg!!
    Kram
  • vitpalt

    Usch idag är det tungt smärtorna har avtagit men känner mig så sjukt ledsen. Känner mig totalt värdelös och misslyckad, men det är kanske normala känslor..

    Hur känner du dig idag? Hur ska man orka våga försöka igen?

    Varm kram från mig 

  • che71
    vitpalt skrev 2013-02-16 09:15:11 följande:
    Usch idag är det tungt smärtorna har avtagit men känner mig så sjukt ledsen. Känner mig totalt värdelös och misslyckad, men det är kanske normala känslor..

    Hur känner du dig idag? Hur ska man orka våga försöka igen?

    Varm kram från mig 
    Stor kram till dig!!Hjärta
    Visst är det sorgligt...men jag mår rätt bra idag.
    Igår morse var jag också så ledsen o kände inget hopp, hade tankar om när ger man upp, hur mycket ska man orka egentligen.
    Känner förväntan nu när jag bestämt mig för att testa Aten o immunobehandling.
    Vill komma igång så fort som möjligt. Det brinner i knutarna!! 41½ år
    Tack vare en tjej här på FL som peppade mig igår.

    Idag ska vi åka iväg o bo på hotell med middag o frukost...så mysigt!!
    Så jag kommer inte att sitta här mer idag.
    Men jag lovar att finnas här imorgon em/kväll igen.

    Jag förstår o det är tungt just nu...men snart är vi på banan igen.
    Nästa gång ska det lyckas eller hur?!
    Det tummar vi på!
    Kram

  • vitpalt

    Ååå va härligt med lite hotelvistelse, mys! <3

    Det låter väldigt spännande med Aten, har läst runt om det här på FL, problemet för min del är att jag är så kass på engelska! Har du läst boken Is Your Body Baby-Friendly?” av Dr. Alan E. Beer?

    Ha en jätte härlig helg så hörs vi imorgon! Jag ska försöka rycka upp mig här, men det är svårt.. 

    Kram 

  • mteriksson

    Har haft flera missfall. Plussade dock i veckan. Har börjat nu med progesterall kräm som jag har köpt på nätet. Får hoppas att det hjälper. Är livrädd för missfall igen. Känns så jäkla hemskt. Stor kram

  • vitpalt

    åå Grattis!! Du måste berätta sen hur det går med krämen? Jag hade den nu också sista graviditeten, men tror jag började smörja med den försent. Började vecka 5, skulle börjat mkt tidigare. Jag tror på den krämen!!

    Stort lycka till!
    Stor kram! 

  • che71
    vitpalt skrev 2013-02-16 09:34:57 följande:
    Ååå va härligt med lite hotelvistelse, mys! <3

    Det låter väldigt spännande med Aten, har läst runt om det här på FL, problemet för min del är att jag är så kass på engelska! Har du läst boken Is Your Body Baby-Friendly?” av Dr. Alan E. Beer?

    Ha en jätte härlig helg så hörs vi imorgon! Jag ska försöka rycka upp mig här, men det är svårt.. 

    Kram 
    Har beställt den!!!
    kram
  • che71
    mteriksson skrev 2013-02-16 09:39:28 följande:
    Har haft flera missfall. Plussade dock i veckan. Har börjat nu med progesterall kräm som jag har köpt på nätet. Får hoppas att det hjälper. Är livrädd för missfall igen. Känns så jäkla hemskt. Stor kram
    Grattis!!
  • mteriksson

    Tack. Hoppas också på krämen,men är rädd ändå. Har haft jobbig värk, så intalar mig själv det värsta. Så jäkla svårt att vara positiv.

Svar på tråden Fjärde missfallet på ett år