• Anonym (ts)

Håravfall under och efter graviditet tunnhårig

Jag har alltid hört att det är vanligt att man tappar hår under graviditet och att det händer att det aldrig växer tillbaka. Min mamma t.ex har tappat all hår på armar och ben när hon var gravid med mig och de kom aldrig tillbaks, det är iofs en bra sak, men jag är rädd att jag tappar hår på huvudet. Känner redan att det har blivit tunnare pga ålder, vill absolut inte ha ännu mindre!

Vad är era erfarenhet av hår under och efter graviditet? Och påverkas hårkvalitet?

p.s. jag är inte gravid än, men planerar

• Svar på tråden Håravfall under och efter graviditet tunnhårig
  • Anonym

Det man brukar säga är att man INTE tappar håret under graviditeten, men när hormonerna går ur kroppen efter 3-5 månader så tappar man det som man borde ha tappat under själva graviditeten, dvs det blir mycket som ramlar av. Bebisen brukar tappa hår samtidigt som mamman, av samma anledning.

Jag har aldrig hört om någon som tappade sitt hår när de var gravida, i stället har alla (inkl mig själv) fått väldigt tjockt och glansigt hår som gravid.

• Anonym (ts)
    Anonym skrev 2013-02-15 11:54:25 följande:
    Det man brukar säga är att man INTE tappar håret under graviditeten, men när hormonerna går ur kroppen efter 3-5 månader så tappar man det som man borde ha tappat under själva graviditeten, dvs det blir mycket som ramlar av. Bebisen brukar tappa hår samtidigt som mamman, av samma anledning.

Jag har aldrig hört om någon som tappade sitt hår när de var gravida, i stället har alla (inkl mig själv) fått väldigt tjockt och glansigt hår som gravid.
    ok, kul att höra. Men du tappade det efteråt alltså? Och är ditt hår lika nu som innan graviditeten? hur länge varade glansigheten?
  • Anonym
    Anonym (ts) skrev 2013-02-15 11:55:57 följande:
    ok, kul att höra. Men du tappade det efteråt alltså? Och är ditt hår lika nu som innan graviditeten? hur länge varade glansigheten?
    Ja, efter ca 4 månader började jag tappa hår, och mycket. Blev orolig men fick höra att det bara var för att jag tappade "överskottet". Nu 2 år senare är håret precis som vanligt
  • Piano

Jag tappade inget alls under graviditeten, och tappade massor efter 4-5 månader efteråt. Nu är det som vanligt igen.

• Tygtiiger

Säger som ovanstående. Och det tråkiga är att man tappar massor i ett lite "manligt" mönster - jag fick schyssta tinningflikar...  Plötsligt är det luckor i luggen på sidan, inte så snyggt.  

Det växer ut igen och då ser man lite ut som en mon chichi när man har massor av korta nya hårstrån. Men i slutändan blir det fint ändå! 

Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden Håravfall under och efter graviditet tunnhårig